Pracovní cíle zaměstnance jsou směrodatným nástrojem jeho pracovního života. Díky správně nastaveným cílům mohou zaměstnanci dojít kýžených výsledků a přispívat tak zároveň k dlouhodobé strategii firmy.
Obsah
Proč jsou pracovní cíle zaměstnance důležité?
Stanovení cílů přináší spoustu výhod nejen samotným zaměstnancům, ale i celé společnosti. Vzhledem k tomu, jak jsou pracovní cíle důležité, je potřeba věnovat jim dostatečné množství času. Proč jsou tak důležité a čeho jimi můžeme dosáhnout?
1.) Nastavení jasných priorit
Bez nastavení jasných zaměstnaneckých cílů lidé neporozumí tomu, co mají dělat a kam svou prací směřují. Jejich úsilí není ničím vedeno a oni za sebou tak nemohou rozpoznat úspěšně vykonanou práci. Když ve společnosti nenastavíte cíle, dojde k rozkolu mezi členy týmu, kteří si budou vědomě i nevědomě sabotovat svou práci.
Nastavení cílů, tak pomáhá zaměstnancům se zajištěním povědomí, co se od nich očekává a jaká má jejich práce smysl.
2.) Podpora týmové práce
Jestliže máte individuální cíle jasně nastaveny a propojeny s cíli organizace, podporujete tak týmovou práci. Stanovení cílů sděluje očekávání a také pomáhá týmu porozumět jejich dopadu na celkovou strategii společnosti. To pak vede k větší angažovanosti, motivaci a produktivitě. Díky tomu, že zaměstnanci ví, jak jeho cíl souvisí s cílem organizace, pochopí důležitost týmové práce a taky, jak je jeho cíl spojen s cíli ostatních kolegů.
3.) Motivace zaměstnanců
Stanovení jasných cílů udržuje a zvyšuje celkovou motivaci zaměstnanců. Jednotlivci sledují svůj pokrok, dostávají zpětnou vazbu, která je opět posouvá kupředu. Zaměstnanci s jasně nastavenými cíli jsou soustředění na svou práci v rámci cílů celé společnosti. To vede nejen k nárůstu motivace, ale také k celkové výkonnosti organizace.
4.) Efektivnější plánování
Pokud zaměstnanec zná své cíle, může být během pracovní doby více soustředěný a produktivní. Jelikož ví, za čím jde, efektivněji si rozvrhne svůj čas. Tím mu odpadnou různé prostoje, během kterých zjišťuje, co má vlastně dělat a proč. Když zaměstnanci znají svou pracovní náplň, mohou si trasovat čas strávený u jednotlivých úkolů. Na základě takových dat pak efektivně naplánují svůj pracovní den a zaměřit se na priority.
Jak pracovní cíle zaměstnance nastavit a měřit?
Výše jsme si řekli, proč jsou cíle zaměstnance důležité. Nyní se podíváme na to, jak tyto cíle nastavit, na co během tvorby pracovních cílů dbát a jak můžeme měřit jejich plnění.
1.) Začínejme shora
Pracovní cíle jednotlivých zaměstnanců nenastavíte, pokud neznáte cíle celé společnosti. Proto začněte s revizí cílů a celkové strategie společnosti. Propojte pak výkonnostní cíle pro jednotlivé zaměstnance s těmi firemními. Cíle zaměstnance se stanou účinnými, když sami pracovníci vidí a vědí, jak přispívají k růstu společnosti.
2.) Zapojte zaměstnance
Zapojte samotné zaměstnance do plánování cílů. Pobavte se s nimi o tom, co sami navrhují, kam se v rámci sebe i strategie společnosti chtějí a mohou posouvat. Zaměstnanci tak budou více motivovaní k dosažení cílů, které si sami stanovili. Diskutujte se zaměstnanci o jejich cílech a také o tom, jak jsou navázány na společnost. Následně vypracujte akční plán, aby mohli zaměstnanci těchto cílů dosáhnout.
3.) Využijte metodu SMART
Metoda SMART je účinný nástroj ke stanovení cílů. Díky tomuto pravidlu nastavíte cíle, které budou:
- S – specifické (Specific)
- M – měřitelné (Measurable)
- A – dosažitelné (Achievable)
- R – reálné (Relevant)
- T – termínované (Time-bound)
Každý cíl tak zaměstnancům jasně řekne, co se od nich očekává a v jakém časovém rozmezí.
4.) Sledujte proces a aktualizujte
Když nastavíte se zaměstnanci cíle, myslete také na jejich monitorování a hodnocení dosažených výsledků. Díky hodnocení a průběžné zpětné vazbě motivujete zaměstnance ke stále lepším výkonům. Pokud je potřeba, revidujte a aktualizujte se zaměstnanci jejich cíle, aby se neodchýlili od celkové strategie a také dalšího úspěchu.
Právě pravidelná zpětná vazba a hodnocení je měřítkem v dosahování nastavených cílů. Jedná se o způsob zjišťování efektivity a v jaké míře bylo cílů dosaženo. Většina cílů, která se nastavuje jednou ročně, pak projde zhodnocením. Ptáte se zaměstnanců, sdělujete jim svůj pohled na věc a také jim pečlivě nasloucháte. Můžete tak jasně změřit dosažené cíle.
V případě, že se jedná o cíle kvantitativní, během hodnocení měříte to, co je relevantní. Může se jednat o obrat, množství, náklady nebo strukturu zákazníků.
Chyby při stanovování cílů
Aby cíle skutečně vedly zaměstnance k profesním výšinám je dobré vyvarovat se některých chyb při jejich stanovování.
Cíle nejsou flexibilní
I přesto, že jsou cíle jasně dané, společnost i lidé jsou živými organismy. Je potřeba počítat s tím, že se samotný cíl v závislosti na vykonávání dané práce může měnit. Je tedy důležité vést zpětnou vazbu a cíle aktualizovat dle potřeby.
Pokud jsou cíle příliš rigidní, ovlivňuje to negativně motivaci i výkonnost zaměstnanců. Proto je velkou chybou, pokud cíle ve společnosti neaktualizujete a nepřehodnocujete. Pokud budou vaše cíle flexibilní, budou stále relevantní jak pro zaměstnance tak společnost.
Nedostatek zpětné vazby
Vše souvisí se vším, tedy udržujte kvalitní zpětnou vazbu v průběhu celého procesu. Dávejte si pozor, aby zpětná vazba nebyla vágní a příliš obecná. Když budete předávat zpětnou vazbu myslete na to, aby byla konkrétní, měřitelná a nejlépe nastavená tak, aby se případné zlepšení dalo zvládnout v určeném časovém horizontu.
Ignorování dílčích úspěchů
Cesta k určeným cílům zahrnuje malá vítězství. Je zásadní věnovat i těmto dílčím úspěchům pozornost a upozornit na ně své zaměstnance. Pochválit výkon, jasně nastavit vizi, jak dalece vás tento daný krok posunul k cíli apod. Pokud nedostatečně oceňujete dílčí úspěchy, zaměstnanci opět ztrácí motivaci, sami mohou začít být více sebekritičtí a produktivita klesá.
Nejasnost v cílech
Jak jsme si řekli výše, cíle by měli být jasné a specifické. Pokud tento krok opomenete, rozlučte se s úspěchem. Definujte si jasně vše, co je ke splnění cílů potřeba, jakou cestou se vydáte a zda rozumíte smyslu své práce. Mějte se zaměstnanci podrobně vysvětleno, kam chcete dojít a jak má konečný výsledek vypadat. Pokud tato jasnost v nastavení cílů pokulhává, zaměstnanci se budou brodit úkoly, které jim nedávají smysl, budou se točit v kruhu a nedosáhnou cíle efektivně a s chutí.