Generace Alfa jsou lidé, kteří se narodili do digitálního světa. Jsou zvyklí mít vše při ruce, vyhledat si informace, které potřebují takřka ihned a komunikovat napříč celým světem pomocí online nástrojů. Co se o generaci Alfa předpokládá a jaká vlastně je a bude se dozvíte v dnešním článku.

Kdo patří do generace Alfa?

Generace Alfa jsou lidé narozeni v průběhu roku 2010 až do poloviny roku 2020. Vzhledem k tomu, že se jedná o poměrně novou generační skupinu, neexistuje přesně daná shoda ohledně počátečního a konečného roku narození generace Alfa. V některých zdrojích se můžeme setkat s označením „digitální generace“ jelikož vyrůstají ve světě plném technologií a už od jejich raného dětství jsou nedílnou součástí jejich života.

Doby mezi jednotlivými generacemi se zkracují v důsledku rychlých a neustálých změn, kterými společnosti v závislosti na digitální transformaci prochází. Předpokládá se, že generace Alfa si bude hrát, učit se a komunikovat úplně novým způsobem právě díky novým technologiím. Jak je řečeno už výše, technologie pomáhají této generaci objevovat svět a činí z ní tak nezávislou na fyzickém kontaktu.

Hlavní charakteristiky

S naprostou jistotou půjde popsat charakteristiky generace Alfa obtížněji, protože je to stále velmi mladá generace. Nicméně na základě informací a pozorování můžeme vidět některé z potenciálních charakteristik této generace:

1.) Technologicky zdatná generace

Tím, že generace Alfa vyrůstá ve světě plném technologií a do smartphonu koukají takřka od narození, očekává se, že budou velmi schopni ve využívání různých technologických zařízení. Dokážou jednoduše a intuitivně pochopit, jak jednotlivé technologie fungují a jak je mohou využít ke svému prospěchu.

2.) Lidé na volné noze

Vše okolo lidí generace Alfa nasvědčuje tomu, že budou podnikaví a nezávislí. Zaměřují se na inovace a mají kreativní přemýšlení. V životě budou chtít převážně volnost a jejich touhu naplní utváření si vlastních cest.

3.) Diverzita jako jejich druhé jméno

Jedná se o nejrozmanitější generaci. Ať už se bavíme o rase, etnickém původu, rodinné struktury nebo genderové identity.

4.) Generace Alfa je vizuálně založená

Od malička sledují různá videa a vyrůstají v prostředí, kde se mohou tímto způsobem učit. Rozvíjejí svou představivost a kreativitu. Když budete chtít nějak zaujmout generaci Alfa, využijte vizualizaci.

Sami můžeme v dnešním světě pozorovat, co dalšího bude a je pro generaci Alfa typické. Teprve pak budeme schopni s jistotou potvrdit momentální domněnky a vidět, jaký svět okolo sebe tato generace vytvoří.

Studujte rekvalifikační kurzy

Generace Alfa jako budoucí zaměstnanci

Z toho, co o generaci Alfa zatím víme, můžeme jen odhadovat jací budou zaměstnanci. Pojďme se ale zamyslet nad tím, co by mohlo lidem této generaci v práci prospět a jak, podle svého nastavení, které zatím známe, budou v práci fungovat.

a) Flexibilita

Nikoho zřejmě nepřekvapí, že flexibilita se ujímá prvního místa. Pravděpodobně bude generace Alfa oceňovat flexibilitu a rovnováhu mezi svým osobním a pracovním životem. Stejně jako časová pružnost pro ni bude důležitá i možnost pracovat odkudkoli. S nárustem generace Alfa můžeme předpokládat, že zvyk pracovat od 8 do 16 bude pomalu vytrácet.

b) Hodnotový dopad

Už u generace Z jsme si mohli všimnout, že klade důraz na hodnoty a pozitivní dopad svého zaměstnání na společnost i životní prostředí. U generace Alfa tomu nebude jinak. Můžeme očekávat, že budou více tíhnout k oblastem, které se zabývají obnovitelnou energií, udržitelným zemědělstvím apod.

c) Digitalizace a využívání technologií

Při výběru zaměstnání se budou lidé generace Alfa nejspíše zaměřovat na ta pracovní místa, která jim nabídnou zajímavé technologie a umožní jim využít inovací a tvořivosti. Může je zajímat kariéra v oboru zabývajícím se umělou inteligencí, robotikou nebo kyberbezpečností.

d) Neustálý rozvoj

Pro generaci Alfa je naprosto přirozené vyhledávat si potřebné informace samostatně a vzhledem k rychlému tempu a změnám v technologiích, tito lidé pravděpodobně ocení možnost neustále se učit. Zaměstnavatelé by tedy měli mít možnosti pro takové požadavky a dopřát svým zaměstnancům možná až neustálý přístup ke vzdělávání.

Kde se o generaci Alfa dozvědět víc?

Pokud vás téma generací zajímá a chtěli byste zrovna o generaci Alfa vědět víc, můžete využít některé z publikací, kterou jsou na trhu dostupné. Níže uvedené publikace jsou plné různých témat týkající se generace Alfa, jako je například jejich demografie, hodnotový systém, postoje k technologiím apod. Nicméně zatím jsou pouze v anglickém jazyce.

Informace v nich uvedené můžete využít jakožto zaměstnavatel, pedagog nebo i rodič a lépe tak generaci Alfa porozumět a naučit se s ní pracovat.

  • Generation Alpha: Raising Kids of the Future od Ruby Brown.
  • Generation Alpha: Their World is Different – How to connect, engage and teach them od Andrew Fuller and Dr. Helen Wright.
  • Generation Alpha: Understanding our children and helping them thrive od Mark McCrindle a Ashley Fell.

Závěrem

Stejně jako u každé generace mějte na paměti, že se jedná pouze o jakési potenciální trendy a zvlášť zde u generace Alfa většinou o předpovědi a očekávání. Nelze tedy učinit definitivní závěry. Veškeré chování i hodnoty daných generací mohou být ovlivněny širokou škálou faktorů. Nicméně se jistotou můžeme říci, že generace Alfa vyrůstá ve světě, který je dost odlišný od světa jaký znají jejich rodiče nebo prarodiče.

Mám zájem o odběr newsletteru