V dnešní době je podnikání v online světě velkou výhodou. Ti chytřejší a zkušenější ví, že se investovat čas do sociálních sítí rozhodně vyplatí. Nenechte se tedy odradit a přečtěte si 10 mýtů, které mylně kolují na internetu. Zjistěte, co je to Facebook marketing, a získejte nefér výhodu v konkurenčním boji!
Nejčastěji se firmy dohadují o tom, kolik by měly mít fanoušků, jaké je ideální množství lajků u příspěvků a o prospěšnosti jejich sdílení. Nyní vám vyvrátím několik omylů či polopravd. Zjistíte, že sociální sítě nejsou skvělou platformou jen pro mladé, ale dají se efektivně využít i pro váš byznys.
Obsah
Mýtus 1 Sbírání co největšího počtu fanoušků
Neměřte relevanci vaší stránky či skupiny jen podle fanoušků, kteří vás sledují. Máte jich pouhých 500 nebo naopak tisíce? Nic to neznamená. Alespoň ne to, co byste předpokládali. Hodně lidí se mylně domnívá, že čím více sledujících mají, tím více peněz ve svém byznysu vydělají. Ale tak to být vždy nemusí.
Ano, zpočátku byl počet fanoušků indikací toho, jak je daná stránka oblíbená a zajímavá. Nicméně to už je historie. Za poslední roky existence platformy Facebook výrazně klesl organický dosah příspěvků. Proto již nemá smysl honit se za neustálým nabíráním nových sledujících. Facebook marketing je především o placené formě reklamy.
V současnosti je počet fanoušků stránky spíše ukazatelem důvěryhodnosti. Lidé podle toho vyhodnocují, zda je stránka spolehlivá a zda na ní mohou sledovat zajímavý obsah s relevantními informacemi.
Mýtus 2 Fanoušci nekomentují a nelajkují
Řešíte pravidelný obsah stránky, dáváte na zeď originální statusy, zajímavý obsah, fotografie, odkazy na články a video. Odezva je však prakticky nulová. Stránka je z pohledu fanoušků spíše mrtvá, a tedy vám k ničemu není. Může to být tím, že máte posbírané sledující po různu, kteří se ani nezajímají o vaše služby či produkty.
Druhou možností je, že zájem mají, akorát nemají potřebu dávat lajky a komentáře. Sledujte tedy jiné metriky (např. kolik uživatelů přichází z Facebooku na váš web, co tam dělají a jestli u vás provedou nějakou interakci – nakoupí, přihlásí se k odběru newsletteru, přečtou si články na firemním blogu apod.).
Mýtus 3 Facebook je jen o zábavě
To, že se pohybujete na sociální síti, neznamená, že se sem lidé chodí jenom bavit. Naopak, mnoho uživatelů hledá na Facebooku zajímavé informace, novinky a tipy. Ne každý obor či služba je typově zábavná a dá se na ní stavět vtipný obsah. Některé stránky či skupiny jsou vážnějšího charakteru a příspěvky tomu musí být přizpůsobeny.
Specifická cílová skupina si přijde na své, jen ji objevit! Tady je ale zapotřebí trocha marketingového přemýšlení a trpělivosti. Zkoušejte rozdílné reklamy a zacílení s pomocí „Správce reklam.“
Mýtus 4 Přispívat musíte na zeď každý den
Vyvrácení tohoto mýtu je složitější. Aby stránka dobře fungovala, musí být aktivní. Otázkou je, jak často. Pravidelnost publikace je ovlivněna vaším zaměřením podnikání. Např. zpravodajské a vzdělávací kanály, stejně jako stránky dobře známých značek, mohou publikovat i několikrát denně a je to v pořádku.
Nicméně pokud nemáte tolik vhodného obsahu ke sdílení, stačí publikovat vaše příspěvky 2-3 týdně. Lepší méně často, než zahlcovat publikum nudným obtěžujícím obsahem.
Mýtus 5 S nudným produktem na Facebooku neuspějete
Je jasné, že pokud neprodáváte módu, oblíbené kosmetické produkty nebo nevlastníte restauraci s lahodnými pokrmy, tak máte o tematické fotografie z oboru nouzi. Neznamená to však, že na sociálních sítích uspějete jen s atraktivním obsahem.
Asi vás to překvapí, ale zajímavý marketing na Facebooku se dá dělat třeba i na kompostéry nebo truhlárnu. Uvědomte si, že pokud se vám podařilo najít zákazníky v reálném životě, své publikum najdete kdekoliv. Výhoda reklamy na Facebooku je, že ji můžete zacílit, tak jak potřebujete.
Mýtus 6 Za reklamu na Facebooku zaplatíte desítky tisíc korun
Není pravda, že musíte na Facebooku měsíčně investovat v řádu několika desítek tisíc korun. V dnešní době má tato platforma tu výhodu, že je stále jednou z těch nejlevnějších, co se nákladů na reklamu týká. Prosadit se zde můžete i se skromnějším rozpočtem o pár stokorunách. Díky tomu můžete zasáhnout desítky tisíc lidí. Jestliže váš reklamní příspěvek propojíte se zajímavým obsahem, organicky zasáhnete až milion uživatelů. A to zní skvěle, že?
Mýtus 7 Sociální sítě jsou jen pro velké podnikatele
Ani to není pravda. Vůbec nemusíte podnikat po celé České republice. Stačí mít zákazníky z jednoho menšího města. Vezměte si např. některé menší restaurace a kavárny. Facebook se může stát perfektním komunikačním kanálem, který propojí podnik se svými zákazníky. Ty mohou sledovat aktuální obsah, novinky v sortimentu nebo se dozvědět změny otevírací doby. Za pár korun hodně muziky.
Tip! A jak na Facebook marketing v tomto případě? Vyzkoušejte reklamní formát založený na tzv. geolokaci – oslovíte tak jen ty, kteří se nacházejí v blízkosti vašeho podniku či firmy.
Mýtus 8 Na správu sociálních sítí musíte najmout profesionála
Tady to může a nemusí být pravda. Záleží, jaké máte cíle a ambice. Druhou stránkou věci je to, kolik času jste ochotni péči o firemní Facebook obětovat. Na základní věci, občasné příspěvky a informační sdělení si vystačíte sami. Jestliže se do toho chcete více ponořit a přidávat pravidelně kvalitní obsah, někoho si najměte.
Mýtus 9 Marketing na Facebooku nemá smysl
Dost často je slyšet argument, že marketing na Facebooku nefunguje a tím pádem nemá smysl do něj investovat peníze. Nicméně již dávno neplatí, že se na sociální sítě chodí bavit jenom děti. Vše se dá ověřit, proto víme, že nejpočetnější věkovou skupinou u nás v ČR jsou lidé mezi 25 až 34 lety. Postupem času ti náctiletí uživatelé, kteří objevili svět internetu, zestárli a nyní se řadí k třicátníkům a čtyřicátníkům.
Mýtus 10 Ideální čas pro sdílení příspěvků
Při tvoření nových příspěvků si dobře naplánujte čas publikace. Když vydáte obsah ve správnou dobu, uvidí ho organicky větší počet lidí. Slyšela jsem mnoho tvrzení, např. že nejlepší doba je kolem 7-8 hodiny ranní a večer mezi 20-21 hodinou. Jiní tvrdí, že je to spíše kolem 9-10 dopoledne a mezi 16-17 hodinou odpoledne, kdy se lidé vrací z práce.
Nejlepší způsob jak to zjistit, je podívat se do Facebook Audience Insights. Tam krásně uvidíte, v jakou dobu jsou uživatelé nejaktivnější.
Tip! Pozor na správné zobrazení času, tedy na dobře zadanou lokalitu.
Chcete více proniknout do digitálního světa, pochopit, jak fungují sociální sítě a vytvářet reklamní příspěvky, jež vám přinesou konverze? Přihlaste se na Facebook marketing kurz pod názvem „Online marketing“ od společnosti Orange Academy s.r.o.
Pro aktuální videa z oblasti práce, personalistiky a online marketingu odebírejte kanál Orange Academy. Vyplatí se to!
मुझे 500 फॉलोअर्स चाहिए