Vánoční čas je vždy skvělou příležitostí k setkání s kolegy a k oslavě výsledků své práce. V poslední době se ale často setkáváme s tvrzením, že je vánoční večírek přežitek. Někteří zaměstnanci se kvůli zvyšujícímu se tlaku na výsledky, nebo vzhledem k atmosféře na pracovišti, každoročního firemního večírku neúčastní. Jiní dají přednost času strávenému s rodinou, nebo vánočním přípravám.

Jak lze přistoupit k organizaci vánočního večírku?

Můžeme se setkat s různými přístupy k pořádání vánočních večírků:

  • velkolepé večírky korporátních společností, které jsou pořádány ve společenských centrech za přítomnosti hvězd show businessu,
  • tradiční setkání zaměstnanců a vedení v restauraci,
  • netradiční spojení zábavné aktivity mimo firmu a následné večeře,
  • večírek pro zaměstnance a členy jejich rodiny včetně programu pro děti,
  • komorní večírek na míru firmě přímo v prostorách společnosti.

V poslední době je ale z řad personalistů i majitelů firem slyšet hlasy, že o vánoční večírky je čím dál menší zájem a zaměstnanci dávají přednost jiným benefitům, než společně strávenému času.

Studujte kurz personalistiky

Vánoční večírek 4

Důvody, proč jsou vánoční večírky na ústupu

  • Zajisté, jeden z hlavních důvodů, je důvod finanční. Firmy jsou nuceny škrtat zbytné výdaje a tím vánoční večírek bezesporu je.
  • Úpadek zájmu ze strany zaměstnanců, který je způsoben mimo jiné dlouhodobým výkonem práce z domova a ochladnutím vzájemných kolegiálních vztahů mezi zaměstnanci.

Proč jej naopak pořádat?

Vánoční večírek je skvělý způsob, jak zvýšit morálku a projevit uznání zaměstnancům. Pro zaměstnance je to příležitost ke společenským kontaktům a budování vztahů s kolegy.

Kdo by měl být pozván na firemní vánoční večírek?

Vaše společnost patří k těm, které vánoční večírek pořádají, a ptáte se, koho je vhodné pozvat? Odpověď může záviset na velikosti vaší společnosti a na tom, kolik lidí se pohodlně vejde do prostoru, který máte k dispozici.

Pokud máte velkou firmu, může mít smysl pozvat všechny zaměstnance a jejich drahé polovičky. Dále jsou často zváni významní obchodní partneři, ať už ze strany dodavatelů, či odběratelů. Externí spolupracovníci, bývalí zaměstnanci, případně maminky čerpající rodičovskou dovolenou bývají také často přizváni.

Jste-li menší firma a spíše uzavřený kolektiv, bohatě si vystačíte v úzkém kruhu zaměstnanců a vedení společnosti.

Vánoční večírek s rodinami zaměstnanců a jeho výhody

Pokud se rozhodnete pozvat i rodiny zaměstnanců, může to být skvělý způsob, jak všechny zapojit do oslav svátků. Poznat lidi, na kterých vašim zaměstnancům nejvíce záleží. Firmy, kde převažují zaměstnanci s malými dětmi, často volí formu vánočního večírku v odpoledních hodinách a připraví program a překvapení i pro nejmenší.

Firma tak pro rodinné příslušníky přestane být záhadným místem, kam máma či táta každý den na dlouhé hodiny zmizí. O večírku si můžete následně s dětmi povídat. Podělit se s nimi o radost z dárků, které jim firma nadělila. A samozřejmě dojde také k navázání nových dětských přátelství. Potažmo k prohloubení vztahů mezi zaměstnanci.

Jak naplánovat úspěšný firemní vánoční večírek?

Pokud chcete zajistit, aby byl váš firemní vánoční večírek úspěšný, je třeba nepodcenit fázi plánování.

  • Připravte si seznam hostů a stanovte rozpočet
  • Zavčas vyberte termín a oznamte ho všem pozvaným
  • Zajistěte, aby vánoční večírek nekolidoval s jinou důležitou firemní událostí
  • Rezervujte si s dostatečným předstihem místo konání a zajistěte plánovaný program

Tímto jste si zajistili to nejdůležitější, a nyní se můžete začít věnovat příjemným detailům vaší plánované akce. Vánoční večírek je příležitostí k obdarování svých zaměstnanců a pozvaných hostů. Vyberte tedy vhodné dárky. Jakou pozornost chcete svému týmu dopřát, co ocení, co by naopak považovali za zbytečnost, kterou nevyužijí? Dále můžete sestavit menu a popřemýšlet o vánoční výzdobě pronajatého prostoru.

Vánoční večírek je příležitostí k bilancování

Mnoho společností využije příležitost tohoto neformální setkání ke shrnutí nejdůležitějších milníků uplynulého roku. Vyzdvihne úspěchy jednotlivců i týmů. Nastíní cíle do roku dalšího. Takové bilancování může mít různé formy:

  • přípitek majitele a krátké neformální shrnutí,
  • pečlivě připravená prezentace vedení,
  • do bilancování se mohou zapojit i zaměstnanci či jednotlivé týmy.

Jaký typ zábavy vybrat na váš vánoční večírek?

Při výběru zábavy na váš vánoční večírek musíte zejména vycházet z toho, jaký je váš tým a jeho zájmy a preference. Jinak se budou chtít bavit extrovertní marketéři či kreativci, jinak introvertní programátoři. Jiný typ zábavy zvolíte, pokud je večírek čistě firemní. Jinak se budete chtít prezentovat před případnými hosty z venku (dodavatelé, odběratelé, rodiny). Bez ohledu na to, jaký typ zábavy zvolíte, dbejte na to, aby to bylo něco, co osloví všechny věkové kategorie a zájmové skupiny. Nejste zastánci strojené a plánované zábavy? Nevadí, nechte večírku volný průběh.

Vánoční večírek je pěknou tradicí, kterou většina firem stále drží. Ačkoliv mnohé z nich omezily rozpočet a upustily od velkolepých akcí. Nicméně i komorní vánoční večírek přímo u vás na firmě může mít své kouzlo.

Mám zájem o odběr newsletteru