Rozeslali jste životopisy a máte štěstí. Náborový manažer vás pozval na pracovní pohovor. Z nervozity nebo díky nepozornosti můžete však vypustit z úst větu, která celý pohovor zazdí. Dobrý dojem je nenávratně zničen a vaše šance na získání práce klesají. Čemu se při náborové diskuzi vyhnout obloukem a která témata jsou na pohovoru tabu?

5 nejčastějších chyb v komunikaci uchazeče o zaměstnání

Před pohovorem je dobrá příprava rozhodující. Většina lidí neumí tak dobře komunikovat, aby si troufla bez jakékoliv chvilky strávené přípravou vyrazit na pohovor a vystřihnout tam excelentní výkon jen tak z patra.

Na klepající se ruce nervozitou, správné oblečení nebo včasný příchod si snad už dá pozor každý. Někdy však uchazečům o zaměstnání vylítne z úst nějaká poznámka, odpověď nebo narážka příliš rychle. Nebo z nervozity začnou mluvit o nevhodném tématu. Vůbec nejhorší pak je, když si budoucí pracovník takovou komunikační chybu ani neuvědomuje, ale dejte pozor – personalisté jsou přímo vycvičení k tomu, aby v komunikaci zachytili i ty nejmenší náznaky, které by jim prozradily, že nejste vhodným kandidátem pro danou práci.

Nebojte se projevit a prokázat své nadšení, zkušenosti i odbornost při pohovoru. Mělo by se jednat o příjemnou diskuzi obou stran a ne výslech od personalisty, kterému budete odpovídat pouze ano/ne. Na druhou stranu se raději vyhněte následujícím tématům nebo větám.

1/ Neznají firmu, kam se hlásí

Jednou z nejběžnějších otázek na pohovoru je: Co víte o naší společnosti? A jednou z nejhorších reakcí se může stát mlčení nebo pár povrchových vět, které jste se dočetli na prvním odkazu při hledání firmy. Nevíte, čím se společnost zabývá, jaké prodává produkty nebo nabízí služby? Kdo a kdy ji založil nebo kde sídlí? Pak si rozhodně všechny tyto informace (a mnoho dalších) zjistěte, ještě než vyrazíte na schůzku.

Personalista vám určitě představí firmu podrobněji a zasype vás zajímavými informacemi. To všechno ale až ve chvíli, kdy prokážete, že máte o práci v dané společnosti skutečný zájem, že se nejedná jen o další zastávku ve vašem maratonu pohovorů.

Ideálním zdrojem informací o firmě se stávají webové stránky společnosti, weby s hodnocením zaměstnavatelů, sociální sítě, ale také články, rozhovory a podobně.

2/ Chybějící motivace

Další obvyklou otázku na pohovoru představuje dotaz: Proč se hlásíte na tuto pozici a proč právě k nám? Fádní odpovědi o tom, že už jste tuto práci někdy dělali, hledáte nové zaměstnání nebo protože nejste spokojeni s platem v současné práci, vám šance na získání místa příliš nezvýší.

Personalisté očekávají, že projevíte zápal do práce, přijatelné nadšení a energii. Najděte důvody, proč vás právě tato firma zaujala a sdělte je potencionálnímu zaměstnavateli. Co vás baví na dané pracovní náplni? Jaké jsou vaše kariérní vyhlídky do budoucna? To vše představuje mnohem vhodnější odpověď na položený dotaz.

3/ Stěžování si na bývalé kolegy/vedoucí/náplň práce

“Můj předchozí zaměstnavatel nechtěl proplácet přesčasy, jak to tady máte vy?” nebo “Odešla jsem, jelikož jsme měly z kolegyní neshody.”

Zní to neškodně a vlastně upřímně, že? Jenže jakákoliv negativita směřovaná k bývalé či současné práci, vedení nebo i kolegům nepůsobí zrovna dvakrát dobře, i když je řečena mírně a skrytě.

Zaměstnavatel si rychle dá dvě a dvě dohromady a bude přesvědčen, že když takto mluvíte o svém bývalém šéfovi, jistě vám nebude dělat problém mluvit takto o něm. Stěžování si jednoduše nikdo nemá rád, ať už na něj máte právo či nikoliv. 

Na otázku: Proč jste odešel/la z předchozího zaměstnání? je tedy mnohem vhodnější odpovědět něco zajímavého, co nikoho neurazí. Nemusíte nutně lhát nebo přibarvovat pravdu. Stačí, když s milým úsměvem a klidným hlasem pronesete, že už jste jednoduše potřebovali změnu nebo že jste cítili, že už na dané pozici nedosáhnete žádného vývoje. Tato slova směřují více k budoucnosti a snaze posouvat se, což působí rozhodně lépe.

Co neříkat na pohovoru?

Vypadla z vás příliš rychle odpověď, se kterou nejste spokojeni? Snažte se situaci přejít a neupínat se na ni.

4/ Výše mzdy v hlavní roli

Na prvním kole pracovního pohovoru často vůbec nemusí padnout téma odměny za danou pracovní pozici. Otázku peněz by však vždy měl otevírat budoucí zaměstnavatel, nechte tedy začátek konverzace o platu na něm. Zvlášť pokud víte, že budou probíhat i další kola pohovoru, je velmi pravděpodobné, že se o penězích začnete bavit až na další schůzce.

Nejedná se sice o velké faux pas, jestliže otevřete téma výše platu například v rámci závěrečných otázek. Přesto je vhodnější zvolit vyčkávací taktiku. Až když by se vám zdálo, že zaměstnavatel otázku peněz skutečně neřeší, zapomněl nebo vás schválně nechává na vážkách, zkuste slušným způsobem začít toto ožehavé téma. Přece jen není žádná ostuda chtít vědět, jak budete ohodnoceni v případě přijetí a nějaké kličky a triky od druhé strany mohou naopak varovat vás. Jen si nesedejte na židli při prvním kole pracovního pohovoru s otázkou na rtech “Tak kolik od vás dostanu?”.

Tip: Pracujete již nějakou dobu na stejné pozici a chtěli byste požádat zaměstnavatele o zvýšení platu? Pak se vám bude hodit článek 6+1 tipů, jak si říct o vyšší plat

5/ Bez otázek na pohovoru

Špatný uchazeč? Takový odchází bez otázek. Je mu vše jasné, vše zná a vůbec nic jej nezajímá. Vlastně může zítra nastoupit a pomalu ani smlouvu nemusí vidět.

Tento způsob neznačí zdravé sebevědomí, jak byste si mohli myslet. Z toho personalista vycítí akorát nezájem a ignoraci. Připravte si několik otázek do zásoby, které během pohovoru zazní. Samozřejmě některé z nich zodpoví druhá strana, aniž byste se stihli zeptat. V takovém případě můžete alespoň plynule navázat nebo mile prohodit, že přesně na to jste se také chtěli zeptat.

Dostatečná zásoba by vám měla vydržet až do konce schůzky, kdy bývá prostor pro dotazy. Na konci je vhodné prohodit ještě alespoň dva až tři dotazy, které ještě nepadly.

Tip: Ani taktika: “Případné dotazy si nechám do druhého kola.” nefunguje. Vy totiž nemůžete vědět, zda vás na druhé kolo někdo pozve. 

Jaká neuvážená věta někdy vypadla z vás? A měla dopad na výsledek pohovoru? Podělte se s námi o vaše zážitky v komentářích a inspirujte ostatní. 

Mám zájem o odběr newsletteru