Cenotvorba dokáže potrápit jak zkušeného profesionála, tak začátečníka v oboru. K podnikání však patří a je důležité, aby s cenou za služby byly spokojené obě strany. Nemyslete si, že v článku najdete jasně stanovené ceny za hodinu práce, tu si musíte určit sami, jelikož se jedná o vysoce individuální záležitost. Poradíme vám však, jak na to.
Obsah
Cenotvorba krok za krokem: Jak se správně ocenit?
Začínající živnostníci, freelanceři, ale i další podnikatelé často řeší jednu z nejožehavějších otázek: Kolik si říct za své služby?
Obecně při naceňování svých služeb uvažujeme především nad tím, za jakou cenu bude klient ochoten zaplatit, ale zároveň bychom měli brát v úvahu i naše potřeby a hodnotu naší práce. To však nemusí být úplně jednoduché určit.
Cenotvorba se v nejrůznějších profesích silně liší, proto zde nenajdete jednotné ceny za hodinu nebo tabulku platů nejrůznějších profesí. Jen vy víte, jakou máte cenu. Pravděpodobně to i v hloubi duše cítíte a prakticky o své hodnotě víte, ale potřebujete se ujistit, zda se pohybujete v reálném rozmezí. Pojďme se tedy podívat na to, jak při určování ceny postupovat.
1/ Zahrňte do ceny všechny náklady
Do nákladů počítáme prakticky vše, co souvisí s výkonem dané práce. Potřebujete například někam dojíždět? Pak je nutné počítat s cenou za pohonné hmoty. Mnoho profesí například spolupracuje se subdodavateli, kteří si za svoji práci také řeknou o odměnu. Dále tu máme materiál, dodávky elektřiny, vody nebo platbu za internet. Vše záleží na druhu vaší služby, produktu a podobně.
No a v neposlední řadě jsou tu náklady za váš čas. I ten stojí peníze, jelikož bez nich by výsledná práce nemohla vzniknout. Shrňte všechny náklady do jednoho balíčku.
2/ Hodnota produktu nebo služby
Dále pokračujte s průzkumem trhu. Za jakou cenu se běžně prodávají stejné nebo podobné produkty? Jakou hodinovou sazbu si berou kolegové z oboru?
Tento průzkum slouží pouze k zjištění tržní hodnoty nabízeného produktu či služby. Neměl by pro vás by být směrodatný. Vždy se totiž najde někdo, kdo má ceny přepálené a naopak, kdo pracuje pod cenou. Snažte se najít co nejvíce konkurenčních cen, ale neřiďte se jimi.
3/ Jaká cena vás bude motivovat k výkonu?
Nyní víte, jaké jsou reálné náklady a máte povědomí o cenách konkurence na trhu. Možná už vám vychází konečná cena, která odpovídá vašim požadavkům. Pokud však zatím takovou částku nevidíte, nezoufejte. Máte toho ještě mnoho na zvážení.
V tomto kroku se zamyslete nad cenou za hodinu (nebo za zakázku), která by vás skutečně motivovala vstát ráno z postele a jít pracovat. Za jakou cenu vás nebude štvát, že pracujete? Je opravdu důležité být za svoji práci dobře ohodnocen, jelikož tím se zvyšuje váš zájem o práci, efektivita výkonu a další aspekty. Nemluvě o tom, že snem každého by mělo být dělat to, co vás skutečně baví.
Tip: Zaměstnanci si často za stejnou práci vydělají méně, než živnostníci, kteří svoji cenu určují sami. Pokud se také chcete stát nezávislým pracovníkem, můžete začít jedním z našich rekvalifikačních kurzů, který vás na výkon práce připraví.
4/ Nastavte konečnou cenu zakázky
Před sebou máte celou řadu vstupních informací. Je na čase určit konečnou cenu za zakázku či hodinu, která zahrnuje všechny aspekty: náklady, tržní hodnotu i vaši vysněnou odměnu za práci a zkušenosti. Pravděpodobně se dostanete na nějaký přijatelný průměr mezi náklady a hodnotou vašeho času.
Při nastavení konečné ceny ještě počítejte s prostorem pro vyjednávání s klientem. Je možné, že bude chtít cenu o něco ponížit a jestliže s tím budete počítat, dostanete se na pořád příjemné částky a obě strany zůstanou spokojené.
Jít pod cenu? Kdy ano a kdy si stát za svým?
Často se také setkáte s tím, že druhá strana chce ponížit cenu tak moc, až byste museli jít pod cenu. Kdy se vyplatí tento ústupek uskutečnit? Takových případů moc není, ale přesto se najde nějaká ta výjimka.
Pod cenu se vyplatí jít pouze v případě, kdy vám to může do budoucna pomoci. Například se jedná o klienta, kde vidíte dlouhodobý potenciál spolupráce, ale chce si nejprve ověřit vaše schopnosti. Domluvíte se tedy, že např. první dva měsíce půjdete s cenou o něco níže, ale při spokojenosti navýšíte. Nikdy byste však neměli jít pod reálné náklady nebo se zadlužovat kvůli druhé straně.
5/ Veďte si přehled svých výdajů a příjmů
Jako kontrola dobře nastavené cenotvorby poslouží přehled výdajů a příjmů, který je základní součástí finanční gramotnosti. Veďte si například přehlednou tabulku nebo si na bankovním účtu vytvořte grafy nákladů a příjmů. Pohybujete se v kladných číslech? Gratulujeme, pravděpodobně máte nastavené ceny správně.
Cenotvorba jako důležitá součást procesu aneb Každý máme svoji cenu
Umět si říct o peníze za vaši práci nemusí být příjemné každému. Je však důležité zdůraznit, že se jedná o důležitou součást podnikání, bez které se neobejdete. Každý chceme pracovat a být za to náležitě odměněn, proto je vhodné domluvit se na ceně předem a potvrdit si úmluvu smlouvou či dohodou o provedení práce.
Také nezapomeňte na to, že každý rok by se vaše cena měla malinko zvýšit. Aktualizace odměny slouží jako prevence před proděláváním na základě inflace apod.
V neposlední řadě mějte na paměti, že se vždy najde někdo, kdo bude říkat, že chcete moc. Pro některé lidi zůstanete navždy předraženými, ale to neznamená, že byste měli snižovat hodnotu vaši práce. Na druhé straně totiž stojí ti, kteří si za dobře odvedenou práci rádi zaplatí.
Proč nesnižovat cenu služby na úplné minimum?
V případě, kdy pracujete za úplné minimum a nezahrnujete do své odměny náklady ani reálnou tržní hodnotu služby, nejen že ubližujete sami sobě, ale také kazíte celkovou hodnotu služby nebo produktu. Cenová politika je narušena vaší příliš nízkou cenou a klienti pak nedokážou reálně ocenit daný obor. Laicky řečeno: příliš nízkou cenou vychováváte zákazníky k tomu, aby si už nikdy nekoupili produkt nebo službu za skutečnou cenu, ale vždy hledali slevu.
Cenotvorba v případě produktů na e-shop
Vedete e-shop se zajímavým zbožím a přemýšlíte, jak nacenit jednotlivé položky? I v tomto případě nejprve zahrňte do ceny skutečné náklady za materiál, práci, marketing a podobně. Dále je na řadě marže, kterou připočítáte ke konečné ceně. V případě e-shopů je konkurenční boj snad ještě viditelnější.
Ze zákaznických průzkumů však vyplývá, že cena sice hraje důležitou roli v rozhodování o nákupu, ale zdaleka ne nejdůležitější. Zaměřte se tedy také na přehlednost e-shopu, dostupnost produktů nebo různé možnosti platby a dopravy zboží.
Mám zájem o odběr newsletteru