Potřebujete sepsat pracovní smlouvu se zaměstnancem nebo se chcete podívat, jak má vypadat? Co by měla smlouva obsahovat a jak ji sepsat? V článku najdete i pracovní smlouvu VZOR.
Obsah
Kdo a kdy sepisuje pracovní smlouvu?
Pracovní smlouva představuje právní dokument z pracovního prostředí, který mezi sebou sepisuje zaměstnanec a zaměstnavatel. Zákon požaduje, aby byla sepsána písemně a podepsána oběma stranami pro případné spory. Jakákoliv práce, která není podložena smlouvou či dohodou je považována za práci na černo.
Nejčastěji se setkáváme s pracovní smlouvou na dobu určitou, což znamená, že ihned při sepisování smlouvy je stanoveno datum, kdy její platnost končí. Může však proběhnout její prodloužení (tento postup lze opakovat dvakrát, potřetí však už musí být sepsána smlouva na neurčito). Dalším typem je smlouva na neurčito, kdy konečné datum není stanoveno.
Jestliže si pracovní smlouvu nechcete nechat sepsat právníkem, personalistou či jiným odborníkem, můžete ji sestavit sami. Musí však splňovat důležité body dle zákona, aby byla platná.
Náležitosti pracovní smlouvy
Pracovní smlouvy mohou mít mnoho podob a běžně se lze setkat i různou délkou smluv. Záleží, jak podrobně je sepsána a co všechno se v ní rozebírá. Některé náležitosti smluv však nelze vynechat a měly by se tedy objevit vždy. Při sepisování těchto důležitých dokumentů tedy dbejte především na:
1/ Jasné určení zaměstnance a jeho osobních údajů (jméno, příjmení, datum narození, rodné číslo, trvalé bydliště, ideálně také kontaktní údaje).
2/ Popis zaměstnavatele (IČO, DIČ, přesný název, sídlo firmy, kontaktní údaje, popřípadě jméno zástupce, který smlouvu uzavírá).
3/ V další části by měl být jasně stanoven předmět smlouvy tedy pracovní vztah mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem. Uveďte druh práce a její popis, rozsah a místo výkonu. Také je nutné stanovit datum od kdy dokument platí (respektive nástup do práce) a popřípadě datum ukončení smlouvy či zda bude na neurčito.
4/ Následovat by měl odstavec upřesňující zkušební dobu a další podmínky. Uvést lze, jaké školení, semináře či zaučování zaměstnance proběhne a také informace o zkušební době.
5/ Velmi důležitým bodem je odměna za práci. Měla by být jasně stanovena mzda či plat, ale také další příplatky, prémie a odměny, které mohou nastat. Platební podmínky a lhůty mohou být součástí smlouvy, nebo stanoveny platebním výměrem, který je nedílnou součástí pracovní smlouvy, což by v ní mělo být uvedeno.
6/ Ve smlouvě by se dále měla objevit pracovní doba nebo například možnost využít home office, sick days a další benefity.
7/ Mezi další údaje, které bychom ve smlouvě zpravidla měli najít jsou: informace o dovolené a jejím čerpání, záležitosti okolo majetku zaměstnavatele a jeho užívání zaměstnancem, povinnost mlčenlivosti a informace o autorských právech. Dále také údaje o výpovědní době, nakládání s osobními údaji o zaměstnanci, závěrečná ustanovení nebo uvedení zákona, na základě kterého byla smlouva sepsána.
Pracovní smlouva VZOR
Aktuální znění pracovní smlouvy najdete např. zde. Nicméně vždy je dobré, pokud vystupujete v roli zaměstnavatele, mít zpracovánu pracovní smlouvu přímo na míru vašim potřebám a požadavkům a společně s dalšími právními dokumenty tento vzor pravidelně revidovat s právníkem. Můžete tak předejít mnoha nepříjemnostem v budoucnu.
Pracovní smlouvy
Ano