Zjistili jste, že potřebujete novou posilu do týmu. V tomto článku se dozvíte, co vše předchází samotné inzerci a marketingu volných pracovních míst, aby byl nábor zaměstnanců úspěšný. Stačí si přesně definovat kompetence a povinnosti nových členů týmu, jasně specifikovat pracovní náplň a věnovat čas a pozornost jejich zaškolení.

Koho vlastně potřebujeme a co bude dělat?

Při interním auditu jste dospěli k rozhodnutí, že potřebujete do týmu nového člena. Shodli jste se i na názvu jeho pozice. Nicméně, než zveřejníte inzerát, chybí vám ještě jedna podstatná věc. Přesně definovat náplň pozice pro nového zaměstnance a nastavit adaptační plán.

Adaptační plán

Usnadněte novému kolegovi první kroky ve firmě. Adaptační plán mu poskytne kompas pro první tři měsíce a pomůže mu se v nové roli zorientovat. Vám dá vodítko, zda jste na danou pozici vybrali vhodného kandidáta. Jak takový plán může vypadat?

  • Popis pracovní pozice,
  • pracovní náplň,
  • popis týmu, jehož je součástí,
  • popis firemní struktury,
  • kompetenční model (co může rozhodnout sám, co si musí nechat schválit, kam má přístupy, hmotná zodpovědnost, mlčenlivost apod.),
  • délka pracovní doby,
  • způsob odměňování,
  • strategie rozvoje (školení, vzdělávání, možnosti pracovního postupu),
  • plán hodnotících a motivačních pohovorů.

Určete osobu zodpovědnou za jeho zaškolení a rovnou si domluvte frekvenci schůzek, na nichž zodpovíte případné nejasnosti a dotazy.

Chyby při náboru zaměstnanců

Nábor nového zaměstnance stojí firmu nemalé finanční prostředky, a to nejen na samotnou inzerci. Započítat musíte také čas vašich zaměstnanců, který věnují komunikaci s uchazeči, výběru vhodných životopisů, vstupním pohovorům a nakonec přípravě pracovního místa.

Je důležité vytěžit z těchto nákladů maximum a nepodcenit první kroky zaměstnance ve firmě. Chcete, aby se mu u vás líbilo, aby byl motivovaný ze sebe vydat adekvátní pracovní výkon.

To ale půjde těžko, pokud se dopustíte jedné z častých náborových chyb:

  • nikdo se nováčkovi nevěnuje,
  • neprobíhá zaškolení,
  • nikdo nezodpoví jeho dotazy,
  • nikdo mu neřekne, co přesně má dělat,
  • nováček ztrácí motivaci a odchází ve zkušební době.

I v případě náboru zaměstnanců platí, že pokud chcete, aby něco fungovalo, věnujte tomu pozornost.

Závěrečné shrnutí

  • zjistíme, koho hledáme,
  • dáme pracovní pozici co nejpřesnější název,
  • nastavíme adaptační proces,
  • vytvoříme inzerát,
  • a konečně inzerujeme.

Příště si podrobněji probereme poslední dva body. Povíme si o tom, jak vytvořit inzerát, který bude fungovat a kde inzerovat, abyste přilákali vhodné uchazeče.

Tip! Baví vás práce s lidmi? Přihlaste se na kurz personalistiky online nebo prezenčně po celé České republice.

Mám zájem o odběr newsletteru