Počet živnostníků v České republice každoročně roste. Pokud si i vy chcete založit živnostenské oprávnění a začít po večerech podnikat, přinášíme vám tipy na 4 obory, ve kterých lze podnikat i při zaměstnání.
Zájem o podnikatelskou činnost roste
Navzdory covidu-19, opatření vlády i očekávání odborníků zájem o podnikatelskou činnost v Česku roste. Dle údajů ČSSZ se počet živnostníků oproti loňsku zvedl o 19 000. Měsíce březen a duben letošního roku navíc přinesly rekordní nárůsty počtů zapsaných firem v Česku za poslední tři roky.
Z těchto údajů tedy můžeme usuzovat, že se zájem o podnikání zvyšuje, i když zatím není jasné, zda tento trend přetrvá i v dalších měsících nebo se jednalo pouze o neobvyklý výkyv. To ukážou až další měsíce.
Pokud však rostoucí tendence přetrvá, mohlo by to znamenat, že pomalu, ale jistě dochází k restartu ekonomiky. Dále je možné, že se lidé již probudili po prvotním šoku ze zmrazené ekonomiky a v krizi zahlídli příležitost, jak prorazit.
Tip: Jestliže si také chcete založit živnostenský list, přečtěte si náš článek, kde podrobně popisujeme, jak na to.
4 obory, které jsou vhodné pro podnikání po večerech
Velmi oblíbeným se stal pracovní model, kdy si lidé podnikáním pouze přivydělávají ke stálému zaměstnání. V takovém případě jim většinou na podnikání nezbývá příliš času a tak se mu mohou věnovat pouze několik hodin denně například po večerech. Musí se tedy jednat o flexibilní obory, kde si objem práce řídíte sami a tím i určujete, kolik času si pro podnikatelskou činnost vyhradíte.
Dále je většinou nutné, aby daná práce šla vykonávat z domova. Přinášíme vám 4 tipy na obory, ve kterých lze podnikat přesně za takových podmínek.
1. Výkonnostní marketing a reklama
Baví vás reklamní kampaně a vymýšlení prodejních strategií? Pak by oblast výkonnostního marketingu mohla být to pravé pro vás. Přesun komunikace firem do online prostředí znamenal velké množství poptávek po specialistech na online marketing, který stále trvá. Každá druhá firma nyní potřebuje pomoci s propagací a placenou reklamou, aby prodala své produkty.
Specializovat se můžete například na reklamní kampaně na Facebooku, správu PPC kampaní (Sklik, AdWords atd.), e-mailing a podobně. Jestliže si nenasmlouváte příliš mnoho klientů a budete se držet zkrátka, stačí vám pro práci pár hodin denně a pěkný přivýdělek k zaměstnání už je na cestě.
Postupem času můžete nasbírat dostatek zkušeností a pustit se do kariéry online marketéra na volné noze.
2. Obsahový marketing: copywriting a správa sociálních sítí
Láká vás spíše psané slovo, kreativní náplň práce a vymýšlení nových řešení? Pak se můžete vrhnout do další velké oblasti online marketingu, a to toho obsahového. Jestliže je komunikace vaším koníčkem a k tomu ovládáte češtinu na skvělé úrovni, vrhněte se do tvorby a korektury textů jako copywriter. Jedná se o tvorbu PR článků, textového obsahu webu, sloganů a podobně a rozhodně se v této oblasti nebudete nudit.
Také můžete začít se správou sociálních sítí menších a středních firem a plnit tak jejich Facebook, Instagram nebo Youtube kvalitním obsahem, který zaujme potencionální zákazníky.
V obsahovém marketingu se jednoduše platí za kreativitu a nápady. Máte jich plnou hlavu? Tak si za ně nechte zaplatit.
Tip: Ať už se chcete věnovat obsahovému nebo výkonnostnímu marketingu, začněte nejprve s naším rekvalifikačním kurzem digitálního marketingu. Získáte všeobecný přehled z celého oboru, naučíte se základy a snadno se rozhodnete, jakým směrem se vydáte.
3. Administrativa a účetnictví
Především v první polovině roku mnoho firem a živnostníků potřebuje pomoci s daňovým přiznáním a dalšími náležitostmi. Vyznáte-li se v účetnictví, můžete si po večerech přivydělat pomocí několika zakázek právě od těchto podnikatelů. A kdo ví? Třeba díky tomu získáte několik stálých klientů, kterým čas od času pomůžete s vedením účetnictví a mzdami.
V oblasti administrativy hledá mnoho firem výpomoc. Staňte se jejich virtuální asistentkou a několik hodin týdně věnujte evidenci dokumentů, domlouvání schůzek a dalších administrativním úkonům. Vše dnes lze bez problémů vykonávat z domu pomocí počítače.
4. Grafika a video
Baví vás střih a natáčení videa? Nebo máte vytříbené oko a s photoshopem umíte zázraky? Jestliže souhlasně přikyvujete hlavou, zkuste si po večerech sednout k počítači a nabídnout své grafické služby začínajícím firmám a živnostníkům.
Jistě brzy seženete několik jednorázových zakázek, díky kterým si vytvoříte rozmanité portfolio, jelikož v internetových diskuzích každou chvíli někdo hledá šikovného člověka na tvorbu loga či úpravu fotek.
Chytit se jako začínající podnikatelé můžete i menších zakázek a zatím si nechat stálé místo v zaměstnání. Teprve časem se z toho může stát váš hlavní příjem nebo vám tento model a různorodost bude vyhovovat natolik, že už u ní zůstanete.