Účetní audit je proces, který slouží k ověření účetních závěrek a dalších finančních dokumentů. Auditoři hodnotí, zda jsou účetní závěrky pravdivé, přesné a zda jsou v souladu s příslušnými účetními předpisy. Audit účetní závěrky v dnešní podobě, ale už není pouze o kontrole správnosti účetních dokladů. Je to proces, který pomáhá ke zlepšení vašeho podnikání.
Obsah
Auditorská činnost
Auditorská činnost se řídí § 2 odst. c) zákona č. 93/2009 Sb., o auditorech, ve znění pozdějších předpisů. Jedná se o:
- Provádění povinného auditu,
- přezkoumání hospodaření,
- ověřování účetních záznamů,
- ověřování dalších ekonomických informací.
Audit je proces, který provádí nezávislá osoba, která je v tomto oboru odborníkem. Zvolení nezávislé osoby vede ke zvýšení míry důvěry ohledně výsledku hodnocení.
Výsledek auditu podle zprávy auditora
- Bez výhrad – tento verdikt znamená, že účetní závěrka poskytuje věrný a poctivý obraz účetnictví v souladu se všemi právními předpisy.
- S výhradou – v tomto případě to znamená, že účetní závěrka podává věrný a poctivý obraz účetnictví, která je sice v souladu s právními předpisy, ale s výjimkami, které jsou podrobněji popsány.
- Záporný výrok – auditor v tomto případě konstatuje, že podle jeho názoru účetní závěrka nepodává věrný a poctivý obraz a je potřeba náprava chyb.
- Odmítnutí výroku – poslední možností je situace, kdy auditor není pro nedostatek informací, schopen vydat svůj verdikt a je potřeba opět náprava chyb a nesrovnalostí.
Smysl auditu
Povinný audit účetní závěrky provádí auditor, který k tomu má oprávnění. Auditor vyjadřuje názor, zda účetní závěrka poskytuje věrný a poctivý obraz finanční situace, hospodářských výsledků a případně peněžních toků společnosti v souladu s právními předpisy a účetními standardy.
Většina společností se často soustředí pouze na to, aby auditem prošli bez chyb. Neuvědomují si, že v rámci kontrolního auditu mohou získat i důležitá doporučení. Auditor během své kontroly komunikuje s vedením a dalšími osobami, které jsou pověřené správou a řízením auditu. Jeho schopností je v rámci prověrky odhalit i nedostatky ve vnitřním kontrolním systému. Typicky jde o to, v jakých oblastech má firma prostor pro zlepšení.
Výsledky auditu mohou být tedy pro podnikání velmi cenné. Mohou pomoci odhalit chyby a nesrovnalosti v účetnictví, které by mohly vést k finančním ztrátám nebo dokonce k trestnímu stíhání. Audit může také pomoci zlepšit efektivitu finančního řízení.
Jak využít výsledky auditu pro zlepšení podnikání?
- Odstraňte chyby a nesrovnalosti – auditoři mohou identifikovat chyby a nesrovnalosti v účetnictví, které by mohly vést k finančním ztrátám nebo dokonce k trestnímu stíhání. Pokud zjistíte, že váš účetní systém obsahuje chyby nebo nesrovnalosti, je důležité je co nejdříve opravit.
- Vylepšete finanční řízení – audit může pomoci identifikovat oblasti, kde byste mohli zlepšit své finanční řízení. Například auditoři mohou identifikovat příležitosti ke snížení nákladů nebo ke zlepšení cash flow.
- Zlepšete transparentnost – audit může pomoci zlepšit transparentnost vašeho podnikání. Auditoři mohou poskytnout objektivní pohled na vaše finanční příležitosti, který může být užitečný pro investory a zaměstnance.
- Prodiskutujte výsledky auditu s auditorem – auditor vám může poskytnout podrobnosti o svých nálezech a doporučeních.
- Vytvořte plán k nápravě chyb a nesrovnalostí – poté co budete vědět, kde jsou problémy, můžete začít pracovat na jejich řešení.
- Sledujte pokrok – jakmile aplikujete změny, je důležité sledovat jejich účinnost.
Účetní audit využijte a vylepšete své podnikatelské aktivity. Výsledky auditu vám mohou pomoci nejen odhalit chyby a nesrovnalosti, ale i vylepšit finanční řízení a zvýšit důvěryhodnost u spotřebitelů.