Průvodní, motivační dopis a ještě k tomu životopis? Občas je těžké rozlišit od sebe všechny dokumenty, které personalisté vyžadují po uchazečích o zaměstnání. Jaké jsou mezi nimi rozdíly? Pomůžeme vám vyznat se v těchto pojmech, abyste si neudělali zbytečně ostudu.
Obsah
Které dokumenty zaslat personalistovi, když se hlásíte na volné pracovní místo?
Hledáte nové pracovní místo a probíráte se velkým množstvím inzerátů? Pak jste si možná všimli, že každý ze zaměstnavatelů vyžaduje zaslání odlišných dokumentů.
Ve většině případů budete potřebovat především životopis, který by měl být strukturovaný a který vyžaduje dnes již téměř každý. I když se ve výjimečných případech můžete setkat ještě s praxí, kdy životopis stačí donést až na pracovní pohovor. Pravděpodobně však budete kvalitní životopis potřebovat vždy. Jak je to však s průvodním a motivačním dopisem?
Zde už se musíte zaměřit na přesné požadavky zaměstnavatele, které najdete v pracovní nabídce. Pokud najdete v inzerátu zmínku o tom, abyste s životopisem zaslali také motivační nebo průvodní (či oba dva) dopis, rozhodně tuto podmínku neignorujte a zašlete personalistovi vše potřebné. Zvýšíte tím své šance na získání pracovního místa.
Jestliže naopak v inzerátu nenajdete zmínku ani o jednom z nich, není vlastně povinné tyto dokumenty zasílat. I přesto však můžete předběhnout potencionálního zaměstnavatele a pokusit se zvýšit své šance zasláním těchto dopisů.
Kdy zaslat motivační dopis, i když není vyžadován?
Motivační dopis se vyplatí zaslat i bez vyzvání na vysoké pozice, o které máte opravdový zájem. Může se jednat o manažerské pozice, pozici online marketéra v prestižní agentuře či práci v bankovním sektoru. Také jej jistě ocení specificky zaměřené organizace například s ekologickou tématikou či ochránci přírody.
Kdy zaslat průvodní dopis, i když není vyžadován?
Průvodní dopis představuje naprostý standard, který byste měli zasílat bez výhrady vždy. Proto o něm většinou není v inzerátu ani zmínka, považuje se za automatický obsah odpovědi na pracovní nabídku. Nejedná se o příliš náročný formát, takže jej jistě nevynechávejte. Jak by měl vypadat atraktivní průvodní dopis se podívejte v našem článku.
Rozdíly mezi motivačním a průvodním dopisem
Nyní si pojďme udělat jasno v podobě a především rozdílech motivačního a průvodní dopisu. Rozdíly najdeme jak v jejich podobě, tak v účelu.
Motivační dopis – charakteristika:
- pokud je nutné zaslat jej, najdete v inzerátu pokyn k zaslání
- nejčastěji je vyžadován u vyšších pozic nebo zajímavých projektů
- pokud je vyžadován, jedná se o povinnou položku
- je zasílán samostatně jako příloha ve formátu PDF
- obsahuje vhodné oslovení adresáta, které je určeno konkrétní osobě (personalistovi, HR manažerovi)
- představuje vaši osobu blíže a podrobněji
- slouží jako doplňkový dokument k životopisu
- je důležité dodržet určitou osnovu a obsah – vyzkoušejte náš vzor motivačního dopisu ke stažení
- je více formální
Průvodní dopis – charakteristika:
- měli byste jej napsat vždy, i když není vysloveně vyžadován
- píše se přímo do těla e-mailu
- představuje váš záměr a účel zaslaného e-mailu (co, komu a proč zasíláte)
- jedná se o kratší formát o několika větách
- není tolik formální
A jak se liší životopis?
Zatímco motivační a průvodní dopis slouží pouze jako doplňky, které vaši osobu blíže představují personalistovi a ten si díky nim může o vás udělat první obrázek, strukturovaný životopis považujeme především za přehled dosaženého vzdělání, zkušeností, praxe a dalších údajů.
Jedná se o stručnější a méně osobitý dokument, který prakticky nemusíte měnit, pokud jej zasíláte více zaměstnavatelům. Naopak motivační i průvodní dopis by měl být napsán vždy na míru danému zaměstnavateli, kterému je zasíláte.
V životopise se příliš nerozepisujete a nezabíháte do detailů. Měl by splnit svůj základní účel – předat personalistovi informace o vaší kvalifikaci pro danou pozici tak, aby vás následně pozval na pracovní pohovor a chtěl vás lépe poznat. Přesto však ani životopis nemůžete příliš odbýt. Na jeho podobě si dejte záležet a inspirujte se naším přehledným návodem, jak napsat kvalitní životopis.
Proč je důležité rozlišovat motivační, průvodní dopis a životopis?
Je velmi důležité dbát na správné zaslání požadovaných dokumentů. Personalisté a náboroví manažeři si totiž o vás začínají dělat obrázek již od první komunikace a tou je právě zaslání všech dokumentů. Pokud tedy personalistovi nedodáte všechny dokumenty, které vyžaduje v pracovní nabídce, snižujete automaticky své šance na získání zaměstnání.
Samozřejmě nejde o žádnou velkou tragédii, když se stane nějaká ta chybka, zapomenete nahrát všechny dokumenty a podobně. Nejsme neomylní a každý máme právo na nějaký ten přešlap. Avšak při hledání práce je dobré dbát na všechny náležitosti a raději si e-mail dvakrát zkontrolovat, než jej odešlete. Stojí vás to minutu nebo dvě času, ale může vám to zajistit plusové body u personalisty.