Víte jak zaujmout uchazeče, o kterého stojíte? Kdo by měl pracovní inzerát napsat a proč? Jak a kde inzerovat, abyste oslovili tu správnou cílovou skupinu? A jak předejít častým chybám při výběrovém řízení?
Obsah
Neaktuální znění pracovního inzerátu
V článku Proč dělat revizi interních procesů jste se dozvěděli, jak pozici přesně definovat a pojmenovat. Jak napsat manuál k pozici i adaptační plán. Nastal čas inzerovat. Nyní ale spousta firem udělá chybu. Šáhne do šuplíku pro znění inzerátu, který kdysi stáhla z inzertního portálu a oprašuje ho jako rodinné stříbro. Chyba. Doba se posouvá. Firma se vyvíjí. Pozice se mění.
Pracovní inzerát je váš první kontakt s kandidátem. Zvolte jazyk, který je vám přirozený. Nechte uchazeče nahlédnout vaši firemní kulturu. Nelžete. Nebarvěte věci na růžovo. Všechno se stejně časem ukáže. Není vaším cílem utratit tisíce za inzerci a nakonec přijmout někoho, kdo se na tu pozici nehodí. I zde platí zlaté pravidlo…být autentický. Čas věnovaný přípravě inzerátu se vám zcela jistě vrátí. Ušetří vám z dlouhodobého hlediska čas i peníze. Špatné znění inzerátu vám může přivést zástupy nevhodných uchazečů, případně se vám neozve vůbec nikdo.
Kdo u vás píše pracovní inzerát?
„Asistentka, to je jasné. Je to její práce.“ Velmi častá odpověď. A další častá chyba, se kterou se ve firmách setkáváme. Každá pozice má svá specifika, své požadavky. Každé oddělení funguje jinak. Jinak spolu komunikují programátoři a jinak oddělení marketingu či právní oddělení. Požadavky na kandidáta dovede nejlépe vystihnout a popsat přímý nadřízený budoucího nováčka. Zvolí ten správný tón i relevantní informace.
Psaní inzerátu je marketing. Snažíte se uchazečům o práci prodat pozici. Prodat kariéru ve vašem týmu. Přesvědčit ho o tom, že jste dobrá značka. Chcete, aby s vámi spojil svou profesní budoucnost. Je proto vhodné, aby nakonec inzerát upravil marketér. Copywriter umí kouzlit se slovy a dovede dát vašemu inzerátu originalitu a jedinečnost. Odlišíte se tak od mnohých dalších podobných na inzertním serveru. A jak již bylo řečeno, budete cílit na ty pravé. Nicméně pracovní inzerát by stále měl být ve formálním stylu. Je to vaše první vizitka, se kterou se uchazeč setká. Myslete na to.
Co by v pracovním inzerátu nemělo chybět?
- odpovídající název pozice
- popis vaší společnosti
- jasný a stručný popis pracovních povinností
- požadované vzdělání, znalosti a praxe
- místo a rozsah pracovní činnosti, možnost práce z domu
- mzda a benefity
- kontaktní informace
Nyní si povíme více k jednotlivým bodům:
Odpovídající název pozice
Nejdůležitější část inzerátu. Je-li zvolen správně, osloví ty pravé uchazeče. Zde není radno být příliš kreativní. To může být pro kandidáty matoucí. Je lepší držet se standardního názvosloví. Volte známá klíčová slova vztahující se k pozici.
Popis společnosti
Několika větami, sdělte uchazečům, čím se vaše společnost zabývá. Proč by pro vás měli chtít pracovat? Je dobré uvést klíčová slova související s pracovní pozicí, kterou inzerujete. Jaká bude role kandidáta ve struktuře společnosti?
Pracovní povinnosti
Co bude každodenní náplní práce, jaké cíle a zodpovědnosti se vážou k pozici. Přistupte k této části s upřímností. Předejdete pozdějšímu možnému nedorozumění či zklamání uchazeče, jeho nespokojenosti a případnému odchodu. Opět lze říci, že autenticita a upřímnost šetří váš čas i peníze.
V této části uvedeme i požadovanou kvalifikaci a specifické znalosti a dovednosti (zkoušky, jazyky, řidičské oprávnění) a zda jsou výhodou, či nutností.
Odměna za práci a benefity
Tento údaj nebývá povinný. Jedná se ale o efektivní způsob, jak oslovit vhodné kandidáty. Je lepší mít jasno hned od začátku. Nabízíte zaměstnancům příspěvek na penzijní připojištění? Snídaňový bar a kávu zdarma po celý den? Přispíváte na sportovní aktivity? Cvičíte každé pondělí ráno společně jógu s věhlasným instruktorem? Určitě to uveďte mezi nabízené benefity. Již dávno neplatí, že k ocenění stačí peníze. Zaměstnanci oceňují péči o své zdraví a duševní pohodu.
Kontakt
Uvádějte kontaktní údaje přímo na osobu, která má výběrové řízení na starosti. Dobrý pracovní inzerát obsahuje výzvu k akci. Př. Zaujala vás tato nabídka? Ozvěte se nám a domluvte si schůzku ještě dnes.
Co spolehlivě odradí kandidáty?
Nejasný popis pracovní pozice
Čas jsou peníze. To platí i pro zájemce o práci. Nechtějí ztrácet čas domněnkami, co vámi nabízená pozice obnáší. Vašemu inzerátu věnují pohledem pár sekund. Pokud je nezaujme, rolují dál. A vy tak můžete přijít o zajímavého kandidáta. Neschovávejte si detaily pozice až na pohovor.
Neosobní styl plný frází a klišé
Určitě to znáte: „Mladý, perspektivně se rozvíjející kolektiv hledá posilu do týmu. Důležitý je tah na branku.“ Podobná klišé už opravdu nikoho neosloví. Naopak. Rozumný kandidát se poohlédne jinde. Volte upřímný, autentický styl. Napište inzerát, na který chcete sami odpovědět.
Pracovní inzerát – absence zmínky o odměňování
Dříve to byl standard. Podepisovaly se dodatky o mlčenlivosti ohledně mzdy. Zaměstnanci mezi sebou o penězích nemluvili. Považovalo se to dokonce za neslušné. Doba se ale mění. Zrychluje se. Neobírejte o čas sebe ani své kandidáty. Vyhněte se oblíbené frázi o odměnách v závislosti na výkonu. Nabízenou částkou včetně nastínění provizního systému nic nepokazíte. Dnešní doba je mnohem otevřenější a transparentnější. Inzeráty s uvedenou mzdou mají rovněž mnohem větší úspěšnost. Chcete přeci zaujmout relevantní uchazeče? Proč s nimi nejednat na rovinu od samého začátku?
Malé shrnutí závěrem:
- tvorbu inzerátu zadejte kompetentní osobě,
- finální verzi nechte zkontrolovat a upravit copywriterem,
- dodržujte jasnou a přehlednou strukturu,
- buďte upřímní, otevření a autentičtí,
- vyhněte se častým chybám.
Pokud náborový proces pojmete za špatný konec, může to nenapravitelně poškodit vaše dobré jméno. Žijeme v informační době a informace se šíří rychle. Špatná reklama je sice také reklama. Nicméně asi nechcete, aby váš inzerát visel na pracovních fórech sociálních sítí jako odstrašující příklad.
Čas investovaný do přípravy inzerátu se vám mnohonásobně vrátí:
- zkrátí se čas potřebný k obsazení volné pozice,
- ušetří čas náborového týmu, který nemusí ztrácet čas s nerelevantními uchazeči,
- zvýší se šance, že na první pokus vyberete vhodného kandidáta.
Kde umístit pracovní inzerát?
Máte v rukou dobře napsaný inzerát, který má potenciál upoutat pozornost kandidáta. Stojíte před dalším důležitým krokem. Kde jej zveřejnit?
- V první řadě na svém webu – vhodně zvolená klíčová slova v inzerátu vám mohou přivést kandidáty přímo. Spousta lidí prochází při hledání práce weby firem, které jim přijdou zajímavé.
- Náborový bonus – náborový příspěvek získá nový zaměstnanec většinou po ukončení zkušební doby. Můžeme se setkat také s variantou, že odměnu získá stávající zaměstnanec za doporučení vhodného kandidáta.
- Na sociálních sítích – nepodceňujte sílu komunity a sdílení. Zmínka o volném místu od někoho, koho dobře znám a komu důvěřuji, může přimět k reakci i kandidáty, kteří by se jinak o práci u vás nedozvěděli. Zvažte umístění inzerátu i do profesních skupin na Facebooku.
- Portál úřadu práce – výhodou je inzerce zdarma a široký dosah. Spousta personalistů tuto platformu využívá. Bývá to často první místo, kam se uchazeči o práci cíleně podívají.
- Placené inzertní servery – inzertní portály a mobilní aplikace. Jedná se o placenou, ale stále velmi účinnou formu inzerce.