Zjistili jste, že potřebujete novou posilu do týmu. V tomto článku se dozvíte, co vše předchází samotné inzerci a marketingu volných pracovních míst, aby byl nábor zaměstnanců úspěšný. Stačí si přesně definovat kompetence a povinnosti nových členů týmu, jasně specifikovat pracovní náplň a věnovat čas a pozornost jejich zaškolení.
Koho vlastně potřebujeme a co bude dělat?
Při interním auditu jste dospěli k rozhodnutí, že potřebujete do týmu nového člena. Shodli jste se i na názvu jeho pozice. Nicméně, než zveřejníte inzerát, chybí vám ještě jedna podstatná věc. Přesně definovat náplň pozice pro nového zaměstnance a nastavit adaptační plán.
Adaptační plán
Usnadněte novému kolegovi první kroky ve firmě. Adaptační plán mu poskytne kompas pro první tři měsíce a pomůže mu se v nové roli zorientovat. Vám dá vodítko, zda jste na danou pozici vybrali vhodného kandidáta. Jak takový plán může vypadat?
- Popis pracovní pozice,
- pracovní náplň,
- popis týmu, jehož je součástí,
- popis firemní struktury,
- kompetenční model (co může rozhodnout sám, co si musí nechat schválit, kam má přístupy, hmotná zodpovědnost, mlčenlivost apod.),
- délka pracovní doby,
- způsob odměňování,
- strategie rozvoje (školení, vzdělávání, možnosti pracovního postupu),
- plán hodnotících a motivačních pohovorů.
Určete osobu zodpovědnou za jeho zaškolení a rovnou si domluvte frekvenci schůzek, na nichž zodpovíte případné nejasnosti a dotazy.
Chyby při náboru zaměstnanců
Nábor nového zaměstnance stojí firmu nemalé finanční prostředky, a to nejen na samotnou inzerci. Započítat musíte také čas vašich zaměstnanců, který věnují komunikaci s uchazeči, výběru vhodných životopisů, vstupním pohovorům a nakonec přípravě pracovního místa.
Je důležité vytěžit z těchto nákladů maximum a nepodcenit první kroky zaměstnance ve firmě. Chcete, aby se mu u vás líbilo, aby byl motivovaný ze sebe vydat adekvátní pracovní výkon.
To ale půjde těžko, pokud se dopustíte jedné z častých náborových chyb:
- nikdo se nováčkovi nevěnuje,
- neprobíhá zaškolení,
- nikdo nezodpoví jeho dotazy,
- nikdo mu neřekne, co přesně má dělat,
- nováček ztrácí motivaci a odchází ve zkušební době.
I v případě náboru zaměstnanců platí, že pokud chcete, aby něco fungovalo, věnujte tomu pozornost.
Závěrečné shrnutí
- zjistíme, koho hledáme,
- dáme pracovní pozici co nejpřesnější název,
- nastavíme adaptační proces,
- vytvoříme inzerát,
- a konečně inzerujeme.
Příště si podrobněji probereme poslední dva body. Povíme si o tom, jak vytvořit inzerát, který bude fungovat a kde inzerovat, abyste přilákali vhodné uchazeče.
Tip! Baví vás práce s lidmi? Přihlaste se na kurz personalistiky online nebo prezenčně po celé České republice.