Inzerce na zaměstnání má různou formulaci. Některé texty znějí příliš všedně a nezajímavě, časté a ohrané fráze se objevují stále dokola. V jiných zase slibují modré z nebe. Jak se naučit číst pracovní inzeráty a nenaletět?

Dobře napsaný inzerát člověk aby pohledal. Přitom jeho správné sepsání by pro personalistu mělo být hračkou. Bohužel většina firem se snaží “sesmolit” informace k volné pracovní pozici sami a pak to tak vypadá. Jenže, stejně jako u životopisu a motivačního dopisu, jsou forma i obsah velmi důležité. Znění inzerátu má velký vliv na to, jak budou uchazeči na nabídku reagovat. Pracovní inzeráty jsou svým způsobem prezentací společnosti a její reklamou.

Co by měly obsahovat pracovní inzeráty?

Jak dobře pochopit a rozklíčovat pracovní inzeráty? Jaké informace v nich hledat, případně na jaké chybějící se později zeptat? Zájemci o práci by se měli z inzerce dozvědět následující věci:

  • název společnosti, pro kterou by měli pracovat;
  • náplň nabízené pracovní pozice;
  • požadavky na danou práci;
  • výši mzdy, případně benefity;
  • jméno a kontaktní údaje náboráře.

1) Informace o společnosti

Je chybou zaměstnavatele myslet si, že jeho společnost musí každý nutně znát, ať je jakkoliv velká a třeba i úspěšná v zahraničí. Jenže některá odvětví jsou vzdálenější od běžné populace. A tak např. obyčejný člověk nemusí tušit, kdo je jednička u nás v České republice, případně i na evropském trhu, na hutní materiál, lepidla na obklady či součástky do aut.

Samozřejmě každý kandidát by měl přijít na pracovní pohovor připravený a informovaný o činnosti potencionálního zaměstnavatele. Ale musí k tomu dostat příležitost. Proto v inzerátu nesmí chybět název společnosti a ideálně i odkaz na její webovou stránku.

Uchazeči si chtějí předem firmu tzv. proklepnout. K tomu slouží weby o zaměstnavatelích, jako je např. Atmoskop.cz. Bývalí i současní zaměstnanci firem zde hodnotí, jak jsou v práci spokojení.

Mnohé napoví už webová prezentace společnosti, zda je zastaralá, anebo moderní a plná aktualit. Zajímavým zdrojem jsou i sociální sítě. Společnosti mohou mít profil třeba na Facebooku nebo LinkedInu.

2) Náplň práce aneb co bych měl/a dělat?

Co přesně práce na nabízené pozici obnáší, je klíčová věc. Z inzerátu by mělo jasně vyplynout, co bude nový zaměstnanec dělat, jaká bude jeho náplň práce a povinnosti. Např. u pozice telefonního operátora by mělo být jasně napsáno, zda se jedná o péči o stávající zákazníky či aktivní telemarketing, případně zmínit, co převažuje.

Názvy pracovních pozic mohou klamat. Firmy se často snaží, aby i obyčejné pracovní nabídky zněly mnohem lépe než ve skutečnosti jsou. Např. marketingový specialista může představovat skryté navolávání zákazníků s aktivním nabízením produktů či služeb, uklízečka bývá označována jako operátorka podlahových ploch apod. Není to tak samozřejmě vždycky. Neřiďte se však jen názvem pozice v inzerátu, ale pečlivě si prostudujte uvedenou náplň práce.

Jak číst inzeráty?

3) Jaké jsou požadavky zaměstnavatele?

Mezi nejčastější požadavky zaměstnavatele patří: odbornost, délka praxe a povahové vlastnosti. Podezřelé je, když firma nabízí vysoké finanční ohodnocení, ale přitom nezmiňuje téměř žádné požadavky na uchazeče. A nebo naopak vás zcela jistě odradí příliš mnoho požadavků a nabízená mizerná výše platu.

Raději odpovídejte na inzeráty, které jsou specifikovány co nejkonkrétněji. Např. uvedou, že požadují minimální délku praxe 2 roky, řidičský průkaz skupiny B, certifikát z angličtiny s úrovní C1 nebo znalost programu Adobe Premiere.

Tip! Zaujal vás inzerát, ale nesplňujete úplně všechny požadavky? I tak zkuste štěstí, nemáte co ztratit.

Pozor na požadavky typu flexibilita, energičnost, dynamičnost apod. Může to znamenat, že chtějí někoho, kdo nebude mít problém pracovat přesčas nebo o víkendech, nebo že se bude plat skládat z výrazné provizní složky. Někteří zaměstnavatelé ale tyto vlastnosti zmiňují jen ze zvyku, jelikož to vidí i v ostatních inzerátech, kde se inspirují.

4) Jaká je výše mzdy, jaké nabízejí benefity?

Při stanovení výše mzdy či platu se zamyslete kolik peněz je pro vás adekvátních. Každý člověk má jiné požadavky a potřeby. Někdo pracuje za 400 Kč na hodinu, jiný se spokojí se 150 Kč. Výše mzdy také není všechno, zajímavé mohou být i další nabízené benefity. Např. práce z domova, zkrácený úvazek, společné aktivity po práci s ostatními kolegy, příspěvky na vzdělání a kulturu.

Pro někoho je benefitem pracovat ve velké nadnárodní firmě, někdo dá přednost menšímu rodinnému podniku. Co člověk, to originál.

Nedostatek informací v inzerátu? Ptejte se

“Když něco nevíš, tak se ptej.” Neslyšeli jste to už v dobách studií? Tato věta stále platí. Jestliže vám tedy přijde pracovní nabídka po přečtení zajímavá, ale neobsahuje (pro vás) klíčové informace, zvedněte telefon a doptejte se na všechno, co vás zajímá. U inzerátu by měl být vždy uveden kontakt na personalistu, který má daný nábor na starosti. Než ale zavoláte, přečtěte si znění inzerátu ještě jednou, zda jste něco nepřehlédli. Díky získaným odpovědím se snadněji rozhodnete, zda na nabídku odpovíte, zkusíte své štěstí, a budete se o práci ucházet či nikoliv. Ušetříte čas nejen sobě, ale i personalistovi.

A rada na závěr…

Pro výběr toho správného pracovního místa neexistují žádné univerzální návody. Zaujme-li vás nově vzniklá společnost, která nemá ani pořádné webové stránky a nabízí malý plat, zkuste to. Zvláště pokud cítíte, že má potenciál a práce by vás bavila.

Dejte na svou intuici, určitě vás nezklame. A když to přece jen nevyjde, nezoufejte a zkuste to příště znovu. Ta pravá nabídka práce na vás určitě někde čeká!

A pokud vás láká práce v úplně jiném oboru, řešením pro vás může být rekvalifikace z účetnictví, personalistiky či marketingu.

Mám zájem o odběr newsletteru