Pracovní inzeráty jsou skvělým pomocníkem pro nábor nových zaměstnanců a stejně tak pro budování značky společnosti. Díky kvalitnímu pracovnímu inzerátu kandidát pochopí, co na danou pozici potřebuje a co se zároveň může naučit. Problémem bývá, když uchazeči neví, jak správně inzeráty číst, jak si interpretovat uvedené informace a pracovní inzeráty jsou spíše matoucí. Jak se naučit číst pracovní inzeráty a jak dobrý pracovní inzerát vypadá?

Co je to pracovní inzerát?

Pracovní inzerát je způsob, jakým zaměstnavatel oznamuje, že hledá nové zaměstnance. Inzerát obsahuje všechny potřebné informace o pracovní pozici, požadavcích na kandidáta a také sekci, co sám zaměstnavatel nováčkům nabízí. V hlavičce pracovního inzerátu mohou firmy využít prostor pro představení společnosti. Celý pracovní inzerát by měl být napsán tak, aby uchazeče zaujal a aby obsahoval všechny potřebné informace, podle kterých zjistí, že se na danou pozici hodí.

Každý pracovní inzerát obsahuje klíčové prvky:

1.) Název pozice

Jakou pozici obsazujete? Je nutné do inzerce uvést konkrétní název. Už ten totiž uchazečům pomůže s orientací, zda je vaše pracovní pozice to, co hledají.

2.) Popis práce

Jak vypadá klasický pracovní den na pozici a co nováčka čeká nejen v prvních dnech. To jsou klíčové informace. Obsáhněte do této části inzerce všechny důležité informace o pracovních úkolech a odpovědnostech.

3.) Očekávání zaměstnavatele

Sepište do pracovního inzerátu co od kandidátů očekáváte. Jaké mají mít dovednosti, znalosti a kompetence, doplňte i informace o potřebné praxi, pokud je nutná. Zamyslete se nad vším, co je pro vás jako firmu důležité. Jestli má mít uchazeč vystudovanou vysokou školu, uveďte to, pokud chcete, aby už někdy na dané pozici pracoval, sepište to.

Jen tak se vám na pozici budou hlásit relevantní kandidáti.

4.) Co nabízí zaměstnavatel

Dbejte na to, aby sekce požadavků nepřevyšovala sekci toho, co můžete kandidátům nabídnout. Čím jste odlišní od jiných firem a co prací u vás kandidát získá? Zde sepište, jaké nabízíte benefity, jak vypadá firemní kultura, na co dbáte a jaké má kandidát v budoucnu kariérní možnosti.

5.) Výzva k akci

Vyzvěte kandidáty k akci, aby vám poslali svůj životopis. Vzbuďte v nich zájem, že právě pro vás chtějí pracovat.

6.) Kontakt

Nezapomeňte uvést i své kontaktní údaje. Jak se s vámi mohou spojit, kdo vůbec jste a pro jakou firmu budou pracovat.

Jak udělat inzerát na práci?

Pokud jako zaměstnavatel chcete získat talentované uchazeče, musí být váš inzerát chytlavý, přitažlivý a plný relevantních informací. Jak takový pracovní inzerát vytvořit?

Buďte transparentní a pište srozumitelně

Jasně definujte vše, co je pro kandidáta podstatné. Název pozice, hlavní náplň práce, kompetence. Vyhýbejte se obecným formulacím a vágním slovním spojením, které se všeobecně využívají. Vytvořte u kandidátů jasnou představu o tom, co budou na pracovní pozici dělat, s kým se potkají a co se mohou naučit.

Specifické požadavky

Srozumitelnost a konkrétnost provází i požadavky na kandidáta. Chcete přece, aby se vám na pozici hlásili relevantní uchazeči. Ujasněte si tedy, co je pro pozici naprosto nezbytné a ujistěte se, že jste tyto požadavky do inzerce řádně zapsali.

Studujte kurz personalistiky 100% online

Buďte jedineční

Zamyslete se nad tím, co máte navíc a jiné firmy v oboru to postrádají. Odpovězte si na otázku, proč by konkrétní talent, kterého chcete ulovit, měl zvolit právě vaši společnost. Vypíchněte svou originalitu. Ukažte kandidátům, že získají to nejlepší, pokud zvolí právě vás.

Dbejte na strukturu

Pohrajte si s textem, využijte storytelling a strukturujte inzerci tak, aby byla čtivá. Vyvarujte se sepisování informací a požadavků do jednolitého odstavce ve kterém se čtenář ztratí. Využívejte tučné písmo u skutečně důležitých informací a to, co je pro pozici kruciální dejte na první řádky.

Jak napsat odpověď na pracovní inzerát?

Pokud patříte k uchazečům o zaměstnání a hledáte svou vysněnou práci, určitě oceníte pár tipů, jak se na takovou odpověď na pracovní inzerát připravit.

1.) Zapracujte na životopisu

Do životopisu uvádějte pouze pravdivé informace. Upravte si životopis v závislosti na jakou pozici reagujete. Stále však tak, aby byla vaše přihláška relevantní. V praxi to znamená, že zvýrazněte informace, které podtrhnou skutečnost, že se na danou pracovní pozici skutečně hodíte.

K životopisu také přidejte motivační dopis, který vám umožní rozepsat se o svých úspěších a opět zvýší šance k získání pracovní pozice.

2.) Buďte struční

Pokud odpovídáte na pracovní inzerát a přidáváte své představení do kolonky u odpovědi na pozici, buďte struční. Předem si připravte co úderného o sobě chcete napsat. Vybírejte moudře, abyste v pár větách skutečně personalistu zaujali.

3.) Dodržujte formální styl

Ve své komunikaci vůči společnosti buďte profesionální. Myslete na to, že i kdybyste byli tím nejlepším kandidátem, ve společnosti vás neznají a druhý první dojem už neuděláte. Vyhněte se neformálním výrazům a dbejte na správnou gramatiku a pravopis.

4.) Dodržujte požadavky v inzerci

Pořádně si inzerci pročtěte a dodržte to, co po vás společnost žádá. Pokud chtějí, abyste poslali životopis maximálně na dvě strany a k tomu motivační dopis, učiňte tak. Společnost také může mít nastaven termín pro přijetí životopisů, akceptuje ho a dodržte jimi stanovený deadline.

Studujte kurz mzdového účetnictví

Kam dát inzerát na práci?

Jako personalista zvažujete kam s inzercí? Povedl se vám úderný pracovní inzerát a chcete, aby spatřil světlo světa všude, kde to jen jde. Díky tomu tak oslovíte více potencionálních kandidátů a najdete snáz přesně takový talent, který hledáte. Vybírejte však moudře, ne každá pozice se hodí na každou platformu.

Pracovní portály

Jasnou volbou pro vás jsou pracovní portály, kde opět zvolíte ten nejvhodnější pro hledanou pozici. Využít můžete Jobs.cz, Práce.cz, Indeed.com nebo Prácezarohem.cz a další. Projděte si pracovní portály, abyste věděli, jaké pozice se na nich nejčastěji objevují a které pozice se kam nejlépe hodí.

Sociální sítě

Svou inzerci můžete zveřejnit i na sociálních sítích. Využít můžete LinkedIn, Facebook, Instagram a dnes stále více oblíbený TikTok. Pokud fungujete i na Twitteru nebo Redditu, najdete určitě cílovku i tady.

Opět je fajn text inzerce přizpůsobit dané platformě a také přemýšlet, zda se každá pozice hodí právě na LinkedIn nebo Instagram.

Kariérní stránky vaší společnosti

Oslovte kandidáty i přes vaše kariérní stránky. Díky tomu, že zveřejníte inzerci na kariérních stránkách dáte kandidátům prostor se rovnou na vaši společnost podívat. Mohou si pročíst výroční zprávy, podívat se na další pozice, které nabízíte, projít si galerii a více se dozvědět o vaší firemní kultuře.

Mám zájem o odběr newsletteru