Končíte školu, měníte zaměstnání, hledáte novou práci, to všechno jsou důvody k zamyšlení, jak napsat životopis, tak, aby odrážel přesně vaše dovednosti a dosavadní úspěchy.
Když se objevíte ve fázi hledání práce a máte už jasně definováno, co chcete dělat, přichází na řadu vypracování životopisu. Jak napsat životopis, aby zaujal náboráře i manažera?
Podívejte se na 10 tipů, které vám v odpovědi na tuto otázku pomohou:
1. Sumarizace
Než začnete sepisovat strukturovaný životopis, zamyslete se nad svým kariérním životem. Jaké jsou vaše dosavadní zkušenosti? Kdo byli vaši poslední zaměstnavatelé? Co jste se v předchozích zaměstnáních naučili? Přemýšlejte nad svou kariérní historií v širších souvislostech a klidně si celou svou cestu sepište do jednoho souboru.
Díky takové sumarizaci pro vás bude jednodušší pak pochopit, jak napsat životopis. Uvidíte vše, co ohledně vaší kariéry potřebujete vědět, na jednom místě a po kupě. Kolikrát si během shrnutí vaší pracovní cesty všimnete i věcí, na které jste dávno zapomněli a co vám může pomoci dosáhnout nového pracovního místa.
2. Vzhled až na prvním místě
Poté, co jste si ujasnili, čím jste si zatím během vašeho kariérního života prošli a jaké zkušenosti jste nabyli, přichází čas vytvořit z nasbíraných informací strukturovaný životopis.
Jedním z důležitých aspektů toho, jak napsat životopis, je uvědomit si, že ho bude číst člověk, který vás vůbec nezná. Dbejte tedy na to, aby byl váš životopis přehledný. Během jeho procházení by měl personalista pochopit, kde a jak dlouho jste pracovali, jaké máte dovednosti, proč se zrovna vy hodíte na danou pozici.
Udělat dobrý dojem, ještě navíc životopisem, je hodně těžké a věřte, že pokud si nedáte záležet na přehlednosti a celkovému vzhledu svého životopisu, budete osloveni většinou až mezi posledními, ne-li vůbec.
Tip! Pokud stále využíváte email ještě ze základní školy, kdy jste vymýšleli cool přezdívky jako kocicka123, skejtak08 apod., aktualizujte si email a buďte seriózní.
3. Pozor na chyby
Při dokončování svého životopisu si zkontrolujte, co jste napsali a jak. Několikrát si po sobě svou práci přečtěte, případně dejte životopis k nahlédnutí někomu z vašich blízkých. Můžete totiž některé chyby přehlédnout.
Kontrolujte, zda máte správě uvedena data, zda vám nikde nechybí interpunkce a píšete spisovnou češtinou. V případě anglického životopisu si dejte pozor na výrazy, u kterých si nejste jisti, co znamenají a případně si vezměte na pomoc někoho, kdo jazyk ovládá.
Chcete změnit své zaměření a nevíte jak na to?
4. Jak napsat životopis? Podle pravdy!
Je těžké vybrat bod, který je pro napsání životopisu nejdůležitější, ale je nutnost, abyste byli autentičtí. Pokud se jen chcete ukázat v lepším světle, nedělejte to. Můžete se pak během pohovoru dostat do potíží, když si budete o svých zkušenostech v životopisu vymýšlet. Nebudete schopni odpovědět na jednoduché otázky, na které by člověk s vašimi znalostmi odpověď znát měl.
5. Logické rozdělení
Tady bych zdůraznila 2 věci:
- Nepřeskakujte.
- Nekomplikujte.
Pište životopis podle aktuálního stavu. Na prvním místě by měl personalista vidět, co bylo vaše poslední zaměstnání, pak předchozí a tak dále.
Nepište své zaměstnavatele za sebou podle toho, jak se vám jeví relevantní nebo podle oblíbenosti. Životopis má mít řád, být přehledný. Personalista jej při přijetí prve nejpravděpodobněji přeletí očima, aby zhodnotil relevantnost uvedených informací. Je opravdu nepříjemné v životopisu lovit data a informace, kde jste vlastně poslední roky pracovali a na jaké pozici.
6. Aktualizujte
Kdysi jste vytvořili životopis a jste na něj pyšní? To je sice hezké, ale bohužel je vám k ničemu. Pokaždé, když odpovídáte na nějakou pracovní pozici, aktualizujte svůj stávající životopis.
Vypíchněte a zdůrazněte vždy ty dovednosti, které na danou pozici společnost požaduje. Kontrolujte aktuálnost vašich osobních údajů. V případě žen, pokud jste se vdaly a měnily si příjmení, nezapomeňte to promítnout i do životopisu. Nebo nyní používáte novou emailovou adresu? Zaktualizujte ji!
Mějte svůj životopis uložený jak v PDF, tak ve Wordu. PDF soubor rozesílejte a Word si nechávejte pro případné úpravy a aktualizace.
7. Jedná se o životopis, ne o román
Tady velmi stručně. Životopis vytvořte maximálně na dvě strany. Pokud chcete sdělit něco víc, připojte k přihlášce motivační/průvodní dopis a zbytek řeknete na pohovoru. Případně připojte odkaz na svůj LinkedIn profil, který můžete vyšperkovat do nejmenších detailů. V životopisu uvádějte to hlavní, podstatné a relevantní.
8. Podložte své dovednosti praxí
Zde se vracíme k bodu číslo 1, kdy jste si měli udělat celkovou sumarizaci vašeho kariérního života. Teď ji totiž využijete k tomu, abyste v jednotlivých odstavcích u předchozích zaměstnavatelů podpořili vaše dovednosti přímo praktickým popisem. Je vaší dovedností jednání a prodej? Napište rovnou příkladem z praxe, jak tuto dovednost využíváte v práci a pomáhá vám v dosahování cílů.
Příklad: Na pozici obchodního zástupce se mi podařilo dodat do společnosti 4 nové akvizice v průběhu půl roku.
9. Ujistěte se, že chápete pracovní pozici
Abyste vůbec mohli relevantně odpovědět a zaslat svůj životopis, musíte chápat popsanou pracovní pozici. Pokud tomu tak je, bude pro vás jednoduché svůj životopis a dovednosti v něm popsané, napasovat na dané pracovní místo. Zvýrazňujte si v pracovním inzerátu vše, co můžete uspokojit a o čem něco víte. Taková reflexe pracovní pozice vám pak usnadní aktualizaci a způsob jak napsat životopis právě pro danou společnost a konkrétní pozici.
10. Adekvátní pojmenování a uložení souboru
Pokud se jedná o pracovní verzi, klidně si ji uložte, pod jakým názvem chcete. Jakmile ale ukládáte konečnou PDF verzi životopisu, který budete odesílat, dejte jí relevantní název. Nejlépe, pokud pojmenujete soubor tím, čím je a komu patří.
Věřím, že nyní máte všechny potřebné informace a můžete se pustit do vytváření životopisu a získat tak práci, po které toužíte!