Věrnostní programy mají mnoho podob – sbírání bodů, partnerský program, sleva na další nákup, cashback. Řadí se tak mezi úspěšnou formu marketingu a lze ho individuálně upravovat dle aktuální poptávky zákazníků. Věrnostní program by měl být užitečný jak pro zákazníky, tak i pro samotné obchodníky.

Věrní zákazníci získají vždy něco navíc a obchodník získá zákazníky, kteří mu nosí pravidelnou tržbu. Podle průzkumů navíc patří věrnostní programy mezi nejzásadnější faktory, které se vztahují k vnímání značky a k celkové spokojenosti zákazníků.

Proč zavést věrnostní program?

Hlavní důvod, proč jsou věrnostní programy tak oblíbené je zákazník, který se vrací. Motivovat vracejícího se zákazníka je mnohem snazší než získání nového. Věrnostní program je nástroj, jak ke své značce připoutat stálé zákazníky. Statistiky navíc uvádějí, že zákazníci, kteří jsou zapojení do věrnostního programu, udělají víc nákupů než pouze jeden. Konkrétně je až pětkrát vyšší šance nákupu zapojeného zákazníka než nového zákazníka. Navíc obliba věrnostních programů stále stoupá. Na věrnostní program se dají napojit další marketingové aktivity:

  • Wishlist – vytvořte na svém internetovém obchodě wishlist nebo možnost přidávat produkty do záložky oblíbené. Zákazníci ukládají své oblíbené zboží s tím, že si ho později koupí. Vy je můžete motivovat k nákupu slevou. Po zlevnění zboží je dobré zákazníka upozornit emailem a prodejnost je zase o něco vyšší.

  • Pravidelný newsletter – obsah newsletterů se liší podle směru podnikání. E-shopy pomocí newsletteru představují např. své akční nabídky. Společnosti, které poskytují služby informují o novinkách a o celkovém dění v jejich oboru.

Možnosti věrnostních programů

Odměňovat své stávající zákazníky můžete za:

  • Nákup,

  • registraci,

  • přidání hodnocení a recenze,

  • odběr newsletteru

  • sledování na sociálních sítích.

Výhody, které nabízí věrnostní program pro obchodníky:

  • Podpora opakovaného prodeje,

  • motivace zákazníka k nákupu,

  • zvýšení částky kterou zákazník utratí,

  • pozitivní vztah se stávajícími zákazníky,

  • získání nových zákazníků,

  • při správně zvoleném věrnostním programu i náskok před konkurencí.

Sbírání bodů

Jeden z nejznámějších věrnostních programů je sbírání bodů, nálepek a razítek. Hojně tento způsob využívají i velké supermarkety. Princip je jednoduchý – zákazník za nákup získá určitý počet bodů, nálepek nebo razítek, které následné promění za kus zboží zdarma nebo ho získá se slevou.

Věrnostní karta

Věrnostní kartu v dnešní době nabízí nejen supermarkety, ale i drogerie, lékárny a nově i obchody s elektronikou. S věrnostní kartou získáte vždy něco na víc. Jedná se především o extra klubové slevy, dlouhodobě nízké ceny nebo prémiové slevy. Věrnostní karty si lze vyřídit online z pohodlí domova. Stačí vyplnit krátký dotazník na konkrétní webové stránce. Věrnostní karta poté dorazí poštou do schránky. Registraci lze často vyplnit i přímo v obchodě, kde zákaznickou kartu získáte během pár minut a okamžitě ji použít.

Dárek zdarma

Mezi zákazníky nejoblíbenější metoda věrnostního programu je získání něčeho zdarma. Zároveň se jedná o jednu z nejefektivnější metody zvýšení prodejů. Dárek může mít jakoukoliv podobu. V internetových obchodech to může být dárek k nákupu nad určitou částku nebo doprava zdarma. V případě online vzdělávacích kurzů to mohou být odkazy na bonusová videa. V kamenných obchodech jsou také oblíbené vzorky produktů ideálně spojené se slevovým poukazem na nákup.

Věrnostní program

Nákupy online jsou v dnešní době populární – podpořte je věrnostním bonusem pro své zákazníky

Partnerský program

Ideální pro navázání spolupráce mezi e-shopy což přináší výhodu obchodníkovi. Zákazník má možnost nakoupit u partnerských obchodů díky členství ve věrnostním programu výhodněji.

Sleva na další nákup

Jednoduchá forma motivování k dalšímu nákupu je poskytnutí poukazu se slevou na další nákup. Navíc je to i možnost, jak získat nové zákazníky. Slevový poukaz lze poskytnout stávajícímu zákazníkovi a přidat další, který předá svému známému. Typickou metodou je pozvání kamaráda k věrnostnímu programu. Po úspěšném zaregistrování získávají slevu oba.

Cashback

Metoda cashback funguje na principu vrácení části útraty z hodnoty nákupu zpět na účet nebo na věrnostní kartu. Klasickým příkladem jsou body, které odpovídají konkrétní finanční částce. Čím více zákazník nakoupí, tím větší počet bodů získá. Po získání dostatečného počtu bodů za ně získá slevu nebo rovnou nakoupí nový produkt.

Podmínky věrnostního programu

Podmínky věrnostního programu by měly být vždy stručné, jasné a nezavádějící. Zákazník, který pochopí systém vašeho programu ho bude častěji využívat než ten, jehož princip nepochopí. Pravidla musí být sepsaná na webové stránce nebo na informativním letáku. Samotný věrnostní program se musí také propagovat. Sdílejte ho v newsletterech, v reklamách a na sociálních sítích.

A co vy? Využíváte ve svém podnikání věrnostní bonusy pro své zákazníky? A Využíváte těchto bonusů v roli zákazníka? Podělte se v komentářích.

Mám zájem o odběr newsletteru