V dnešním článku se podíváme na věrnostní karty. Jsou opravdu tak výhodné? A víte, že nic není zadarmo? Informace o vás výměnou za body. Pro někoho výhodná směna, pro jiného něco nepředstavitelného. Ať už se ale k věrnostním kartám stavíte jakkoliv, pravda je jistá. Věrnostní karty zažívají svůj boom. Od papírových, přes plastové „kreditky“ až po elektronické aplikace.

Věrnostní karty? Ne děkuji

S tímto tvrzením se občas setkávám. Jedná se zejména o lidi, kteří se věnují vývoji aplikací, případně se pohybují v marketingu. Jejich hlavní argument proti vlastnictví jakékoliv věrnostní karty či aplikace je zachování soukromí. V dnešní době je již snad všem jasné, že obchodní řetězce a eshopy nevydávají věrnostní karty z čisté dobroty srdce.

Věrnostní karty jsou promyšlený marketingový nástroj

Jedná se o promyšlený marketingový systém fungující na jednoduchém principu. Taková přímá úměra. Čím více u daného obchodníka utratíte, tím více slev a výhod tím získáte. Typy výhod:

  • za každý realizovaný nákup sleva na ten další,
  • body, které vyměníte za vybrané zboží (hrnce, plyšáky, knihy),
  • výhody (členové klubu mají výhodnější ceny u vybraných položek),
  • každý desátý nákup zdarma (u opakovaných nákupů – kontaktní čočky, káva, krmivo pro psy).
Studujte kurz marketingu

Forma věrnostních karet

Dříve jsme se setkávali s různými variacemi papírových či plastových kartiček. Určitě si pamatujete na kavárny, kde vám za každou zakoupenou kávu dali razítko. Při desátém razítku jste dostali kávu zdarma. Podobně fungovaly věrnostní karty např. v posilovnách. Stejně jako všechno kolem nás, i věrnostní karty prochází vývojem a modernizují se.

Rozmach plastových věrnostních karet jsme zaznamenali nejspíše všichni. Pletou se nám pod ruce v peněžence, či v kabelce. Když ale přijde na placení, najednou nejsou k nalezení. Body tedy občas sbíráte, občas nesbíráte. Výhody uplatňujete občasně. Často ani nevíte, kde všude už vlastně věrnostní kartičku máte vystavenu. Nepatříte-li vyloženě mezi kartičkové nadšence, časem se stáváte imunní.

Naštěstí přišla doba elektronická a s ní obdoba věrnostních karet – věrnostní aplikace.

Věrnostní karty 2

Věrnostní aplikace nahradila věrnostní karty

Dnes je již samozřejmostí, že i starší lidé mají chytré mobilní telefony. Rozvoji věrnostních aplikací tedy nic nebrání. Už i jejich cílová skupina je umí využívat. Mezi hlavní výhody věrnostní karty v mobilu patří:

  • máte ji neustále po ruce,
  • sami si průběžně můžete kontrolovat stav svého bodového konta,
  • vidíte historii nákupů i čerpání výhod,
  • obchodníci často v rámci aplikace nabízejí rovnou výhodné položky,
  • aplikace vám vyhledá nejbližší prodejnu.

Díky sofistikovanějším možnostem sběru dat a informací, mohou obchodníci lépe cílit. Mohou tak například nabízet speciální akce přímo v souladu s preferencemi zákazníka. Některé obchodní řetězce nabízejí také dodatečné slevy či výhody (doprava zdarma, bonusové zboží), dosáhnete-li na určitou stanovenou útratu za ohraničené období.

TOP rekvalifikační kurzy v roce 2024

Výhody věrnostních karet a aplikací pro prodejce

První a zásadní výhodou jsou věrní zákazníci, kteří opakovaně u obchodníka utrácí. Mezi další výhody patří:

  • získávání informací o chování a nákupních zvyklostech zákazníků,
  • individualizace a personalizace přístupu,
  • možnost snadné segmentace zákazníků,
  • lépe cílené reklamní kampaně.

Můžeme se setkat také s tím, že obchodníci, kteří si přímo nekonkurují, v rámci věrnostních programů spolupracují. Zdravotní pojišťovna, banka či dodavatel energií vám tak mohou nabídnout věrnostní program u spolupracujících obchodníků. Vy tak můžete za výhodnějších podmínek získat např. elektroniku nebo kosmetiku.

Věrnostní karta 4

Jak probíhá sběr bodů na věrnostní karty

Většinou získáte při registraci uvítací balík bodů. K těm dále sbíráte další. Např. za každou utracenou korunu, či stokorunu získáte bod. Bonusové body můžete získat i k různým výročím:

  • k výročí registrace,
  • k svátku,
  • k narozeninám,
  • při každém desátém nákupu.

Dalším oblíbeným nástrojem je duplikace bodů při určité činnosti. Např. při nákupu zboží s BIO označením, nebo při nákupu dětského zboží.

Setkáváme se také s několika úrovněmi členství. Jednotlivé úrovně mohou čerpat různě vysoké procentuální slevy. Nebo při vstupu do další úrovně získáte jednorázově balík bodů.

Další výhody pro držitele věrnostních karet

Pokud jste držitelem věrnostní karty, nemusíte vždy čerpat pouze finanční výhody. Velmi často vám obchodníci nabídnou:

  • prodlouženou pracovní dobu,
  • prodlouženou záruční dobu,
  • pozáruční servis,
  • dopravu či poštovné zdarma,
  • přednostní informace o novinkách a slevách,
  • zvýhodněné ceny vybraného zboží,
  • nakupování mimo standardní otevírací dobu.

Věrnostní karta navždy?

Už jsme zmínili, že u mnohých obchodníků došlo k přechodu z klasických papírových či plastových věrnostních karet na aplikace. Při tomto přechodu jste o doposud naspořené body přišli. Případně jste si je museli aktivně převést na nový systém.

Většina věrnostních programů pracuje s omezenou dobou platnosti bodů. Pokud jste tedy našli po letech věrnostní kartu, velmi pravděpodobně již pozbyla svou platnost.

Věrnostní karta České pošty

Už i Česká pošta nabízí možnost využití věrnostních karet. Zažádat o ní můžou přímo na pobočce či na internetu fyzické i právnické osoby. Vyplatí se zejména těm, kdo služeb pošty využívají často a pravidelně. Mezi výhody pro držitele této věrnostní karty patří:

  • slevy na odeslání psaní či balíků,
  • sleva na SIPO,
  • informování o doručení emailem,
  • odpadá nutnost vyplnit podací lístek,
  • slevy u partnerů.

Speciální věrnostní karta pro profesionály

Tuto kartu vydávají některé hobby markety. Zvýhodňují tak své zákazníky z řad OSVČ. V podstatě jim tím nabízí příjemnou alternativu k nákupu ve velkoobchodech. Kromě lepší cen, mohou živnostníci získat:

  • poradenství,
  • zapůjčení vozíku na omezenou dobu zdarma,
  • zapůjčení nářadí za výhodnějších podmínek,
  • sleva na dopravu,
  • poukázku na konzumaci v kantýně.

Věrnostní karty v mobilu – více výhod i místa v peněžence

Počáteční nedůvěra a obava o zneužití citlivých osobních údajů zdá se ustoupila. Do popředí se dostává, zejména v době zdražování, snaha ušetřit a zefektivnit tok rodinných financí. Proto dnes využívá věrnostní karty většina obyvatelstva. Mnozí jsou členové věrnostního programu u více obchodníků. Dávno již také neplatí, že využívání věrnostních karet je doménou důchodců a žen na mateřské dovolené.

Věrnostní karta

Jak si udělat přehled ve svých věrnostních kartách?

Věrnostních aplikací přibývá. Jejich využívání může být nepřehledné. Proto stále více nakupujících využívá aplikace, které věrnostní karty sdružují. Patří mezi ně např.:

  • Stocard,
  • MyCards,
  • Portmonka.

Jak funguje virtuální peněženka?

Věrnostní karty si nyní můžete díky těmto aplikacím uložit do mobilu. Ten nosíte neustále s sebou. Máte tedy jistotu, že budou vždy po ruce. Aplikace jsou většinou zdarma. Některé dokonce i bez reklam. Do aplikace si můžete nahrát jak věrnostní karty, tak i např. digitální vstupenky, palubní lístky či digitální letenky. Funguje to tak, že si kartičku vyfotíte mobilním telefonem. Aplikace si načte čárové kódy a uloží je. Při placení nebudete předkládat svou plastovou kartu. Ukážete příslušnou uloženou kartu v mobilu.

Jaké karty umějí aplikace uložit?

  • Obchody s potravinami
  • Hotely
  • Lékárny
  • Sportovní kluby
  • Prodejny nábytku
  • Drogerie a mnohé další

Výhody aplikací sdružujících věrnostní karty

Mezi hlavní výhody patří bezesporu skutečnost, že již nemusíme s sebou nosit plnou peněženku karet. Nemusíme ani hledat na displeji mezi desítkami ikon. Otevřeme si jednu aplikaci a tam máme všechny karty přehledně uloženy.

Aplikace nám umí nabízet nejčastěji používané karty. Její instalace i obsluha je jednoduchá. Máte na výběr velké množství již přednastavených karet. Karty lze snadno exportovat. Stejně jako jinde v digitálním světě, i zde se vyplatí zálohovat. Tyto aplikace fungují pro iPhone i Android.

Má to i nějaké nevýhody?

Pokud si telefon zapomenete, nebo jej máte vybitý, k aplikaci se samozřejmě nedostanete. V některých obchodech se starším skenovacím zařízením nejsou schopni načíst displej mobilu. Většina aplikací již disponuje seznamem obchodníků, kde skenování probíhá bez problémů. Nevyužijete některých výhod, které nabízejí přímo mateřské aplikace jednotlivých obchodníků.

Obáváte se o osobní údaje?

Věnujte pozornost při vyplňování osobních údajů. Sdělujte jen ty nezbytné. V souladu s GDPR je může firma využívat jen v souladu s účelem, pro který jste je udělili. Kdykoliv můžete požádat o výmaz osobních údajů a ukončení členství. V souladu s platnou legislativou naší i evropskou máte právo na to, být zapomenut. To by mělo zabránit obchodníků, alespoň těm slušným, v prodávání celých databází klientů třetím subjektům.

Závěrem

V tomto článku jsme vám přinesli souhrn výhod i nevýhod využívání věrnostních karet. Směrnice GDPR rozehnala vrásky na čele těm, co měli obavy o své osobní údaje. Upřímně, kdo z nás má svou digitální stopu zcela čistou a nezanechal po sobě žádné stopy ve formě právě osobních údajů. Pokud tedy překonáme tuto největší obavu, můžeme výhod věrnostních karet využívat.

Jedná se sice o velmi silný marketingový nástroj firem, které si tak získávají loajalitu svých zákazníků. Nicméně ti zase těží z výhod zejména ve formě nemalých úspor. S ohledem na stále sofistikovanější způsoby užití věrnostních karet můžeme závěrem říci, že tento systém je výhodný pro obě strany. obchodníky i klienty.

Mám zájem o odběr newsletteru