V posledních letech se mnoho podnikatelů zaměřilo na online prostředí. Je to zcela nový svět s úplně jinými pravidly. Co může učinit online podnikání úspěšným? V tomto článku vám nabídneme několik tipů, jak zvýšit své šance na zahájení a udržení úspěšného online podnikání. Existuje spousta marketingových strategií, které slibují úspěch. Mohou ale fungovat pro všechny?
Obsah
1.) Vytvoření ziskového online podnikání
Pokud jde o vytvoření ziskového online podnikání, je třeba mít na paměti několik věcí. V první řadě se musíte ujistit, že vaše podnikání poskytuje produkt nebo službu, které lidé skutečně chtějí nebo potřebují. Nemá smysl snažit se prodávat něco, co nikdo nechce koupit. Potud se to nijak nápadně neliší od podnikání klasického.
Jakmile najdete trh pro svůj výrobek nebo službu, musíte se ujistit, že jste správně stanovili cenu svého zboží. Příliš vysoká cena odradí potenciální zákazníky, zatímco příliš nízká cena vám zanechá malou nebo žádnou ziskovou marži. Musíte najít zlatou střední cestu, při které vyděláte tolik peněz, abyste pokryli své náklady a ještě něco navíc.
Online podnikání, high end klientela a stanovení ceny
Při stanovení ceny své služby či produktu po celou dobu zvažujte svou cílovou skupinu. Někdy může být vysoká cena naopak výhodou. Jsou cílové skupiny, které se v tzv. nižších sférách nepohybují. Nekoupí službu, ani kvalitní, je-li cena nápadně nízká. Může se jednat o luxusní zboží, umění, ale i o služby koučovací, terapeutické či business mentora. Nemusím snad ani zdůrazňovat, že vydáte-li se touto cestou a cílíte na tento typ klientů, musíte mít adekvátní službu či výrobek.
Online prezentace
V neposlední řadě musíte zajistit, aby vaše online prezentace byla co nejsilnější. To znamená mít dobře navržené webové stránky a aktivní účty na sociálních sítích. Potenciální zákazníci vás musí snadno najít a dozvědět se více o tom, co nabízíte. Pokud všechny tyto věci zvládnete, budete na dobré cestě k vytvoření úspěšného a ziskového online podnikání.
2.) Máte dobrý nápad na online podnikání?
Při zvažování, zda se pustíte do online podnikání, je důležité si uvědomit, zda máte dobrý nápad.
- Chcete podnikat v něčem, kde již roky budujete svou expertízu offline, jste úspěšní a obor vás baví? Jděte do toho.
- Již nějakou dobu uvažujete o změně, máte činnost, která vás baví, a domníváte se, že je tento nápad životaschopný? Dovedete si představit, že tuto činnost budete nyní dělat pro svou obživu, nikoliv nadále jen jako zábavu? Ok, proč ne.
- Jste ve stávající práci zoufalí, potřebujete více peněz. Všude čtete, že online podnikání je zlatý důl. Zjistíte, co je nyní nejvíc v kurzu a po hlavě se vrhnete do toho samého. Když to funguje jim, musí to fungovat i mně… Pozor, tady můžete narazit.
Než se pustíte do online podnikání
Ano, online podnikání vám může zajistit nadstandardní příjmy. Spoustu volného času. Nicméně i zde platí, že je třeba být připravený. Mít konkurenční výhodu. Být konzistentní v tom, co děláte. Zejména poslední bod je důležitý, pokud chcete v dlouhodobém horizontu uspět.
Nemusíte samozřejmě hledat zcela originální službu, či produkt. Můžete se nechat inspirovat konkurencí. Nicméně je třeba si uvědomit, že v online podnikání jde mnohdy zejména o osobnost podnikatele, která prodává. A tu okopírovat nejde. Proto je zásadní si nalít čistého vína a zhodnotit, zda mám opravdu co nabídnout.
Analýza nápadu na online podnikání
Dokážete si reálně představit, že ze svého nápadu, zájmu, koníčku, uděláte ziskový podnik?
- Existuje dostatečná poptávka po tom, co nabízíte?
- Jaké jsou vaše počáteční náklady?
- Máte potřebné dovednosti a znalosti, abyste to dokázali? Nejen odborné. Online podnikání vyžaduje také značnou míru technických dovedností. Můžete se samozřejmě obrátit na odborníky a tyto činnosti delegovat. Ale je dobré s tím počítat v počátečním rozpočtu.
3.) Jaké technické záležitosti musím zajistit, než začnu s online podnikáním?
- Webová prezentace
- Prezentace na sociálních sítích (pro začátek vyberte jednu, která je pro vaši cílovou skupinu nejrelevantnější)
- Email marketing (budujte si od začátku svého online podnikání svou vlastní databázi klientů)
- Platební metoda a metoda doručení služby k zákazníkům
- Legislativní požadavky na vaše podnikání (GDPR, cookies, Všeobecné obchodní podmínky
- Administrativa a evidence (minimálně v rozsahu nutném pro účetnictví)
- Nastavování reklamních kampaní a jejich vyhodnocení
To je jen minimum toho, co vás může potkat na cestě online podnikáním. Všechno se dá postupně zvládnout, případně je možné se obrátit např. na virtuální asistentku. Nicméně to může trochu narušit vaši představu o snadném podnikání v online prostoru.
Pokud nejste v technikáliích zběhlí, doporučuji, abyste se hned na začátku obrátili na odborníky. Ušetříte si ve svém důsledku mnoho času, energie, nervů i financí. Protože i váš čas něco stojí. A nebo se dovzdělejte sami:
4.) Online podnikání a marketing
Kromě placené propagace je důležité, abyste byli v online prostoru vidět. A to pravidelně. Tvořte obsah a buďte konzistentní. Co se týče obsahu i pravidelnosti publikování nových příspěvků.
Hýčkejte si svou komunitu. Dávejte jí hodnotný obsah zdarma. Než začnete prodávat, potřebujete si být jisti, že to, co sdílíte, lidi zajímá. A to natolik, že budou ochotni za další obsah, informace, služby od vás zaplatit.
Ať už provozujete kamenný nebo internetový podnik, budování sítě a marketing jsou pro úspěch důležité. Je třeba, aby se o vašich produktech nebo službách vědělo, a je třeba budovat vztahy s potenciálními i stávajícími zákazníky.
Několik tipů pro budování sítě a marketing
- Zapojte se do online komunit souvisejících s vaším oborem. Je to skvělý způsob, jak navázat kontakt s potenciálními i současnými zákazníky a zároveň zviditelnit své podnikání.
- Využívejte sociální média k propagaci svého podnikání. Vytvořte si silnou prezentaci na platformách, jako jsou Facebook, Instagram a LinkedIn.
- Rozvíjejte vztahy s vlivnými osobnostmi ve svém oboru. Tito lidé vám mohou pomoci šířit informace o vašem podnikání a představit vás novým lidem ve svých sítích.
- Účastněte se konferencí a dalších akcí souvisejících s vaším oborem. Je to skvělý způsob, jak se setkat s potenciálními zákazníky a partnery a také se dozvědět o nových trendech ve vašem oboru.
- Ujistěte se, že jsou vaše webové stránky optimalizovány pro vyhledávače (SEO). To pomůže lidem najít vás, když hledají klíčová slova související s vaším podnikáním na internetu.
5.) Výhody online podnikání
Internet zcela změnil způsob, jakým podniky fungují. V minulosti byly firmy omezeny svou geografickou polohou a počtem lidí, které mohly oslovit svými výrobky nebo službami. S příchodem internetu mohou nyní podniky působit v celosvětovém měřítku se zlomkem režijních nákladů.
Jednou z největších výhod podnikání na internetu je vyšší produktivita. V kamenných podnicích existuje řada rušivých vlivů a omezení, které mohou produktivitě bránit. V případě online podnikání tomu tak není. Můžete snadno nastavit systémy a procesy, které maximalizují vaši produktivitu. Online podnikání vévodí automatizace.
Efektivního online podnikání
1) Definujte své cíle a úkoly – čeho chcete svým podnikáním dosáhnout? Jaké jsou vaše dlouhodobé a krátkodobé cíle? Jasná představa o vašich cílech vám pomůže vytvořit efektivní plán k jejich dosažení.
2) Určete svůj cílový trh – Kdo je váš ideální zákazník? Jaké mají potřeby, které může vaše firma uspokojit? Znalost toho, na koho se zaměřujete, vám pomůže vytvořit obsah a produkty, které je osloví.
3) Vytvořte obsahovou strategii – Vytváření kvalitního obsahu je pro každé online podnikání zásadní. Jaký druh obsahu však bude mít u vaší cílové skupiny odezvu? Plánování obsahové strategie zajistí, že váš obsah bude v souladu s vašimi celkovými marketingovými cíli.
4) Propagujte své podnikání – buďte konzistentní v tvorbě obsahu, postování na sociální sítě. Nebojte se ani placené reklamy. Nemusíte hned utrácet velké rozpočty. Můžete jen podpořit, aby se vaše příspěvky zobrazovaly vaší cílové skupině.
Praktické rady pro online podnikání
Buďte v kontaktu se svou účetní anebo si účetnictví hlídejte sami. Jsou nějaké daňové novely? Neblížíte se k magické hranici plátcovství daně? Není na čase začít trochu optimalizovat a pořídit, co je pro vaše podnikání důležité? Nenechávejte to až na poslední chvíli.
Případné stížnosti zákazníků – vždy s klienty jednejte s úctou a respektem. Nezapomeňte, že vaše reakce zůstane na internetu zaznamenána. Zachovejte klid a profesionalitu.
6.) Závěr
Online podnikání zažívá velký boom. Oproti klasickému podnikání má jistá specifika a je dobré, se na ně připravit. Pokud nejste silní v technických záležitostech, tuto činnost delegujte a věnujte se jen prodeji, nebo své expertíze. Pokud se rozhodnete pro propagaci pomocí blogu, nachystejte si publikační plán. Radši si nedávejte hned na začátek velké cíle, důležitější je, abyste publikovali pravidelně a dlouhodobě.