Dostala se vaše firma do finančních problémů kvůli pandemii? Od pondělí 6. dubna 2020 můžete žádat stát o finanční podporu za předchozí měsíc. Je však třeba splnit určité podmínky. Podívejte se, o jaké se jedná a jak při podání žádosti postupovat.
Kurzarbeit: Co to je?
Kurzarbeit je opatření státu, které má zabránit masovému propouštění zaměstnanců v krizových mimořádných situacích, jako je například pandemie. Pomoc spočívá v hrazení části mzdových nákladů zaměstnavatelům při zkrácené pracovní době zaměstnanců.
V současné době pandemie a nařízené karantény vám může stát kompenzovat náhradu mezd zaměstnancům při překážkách v práci, které jste jim povinni vyplácet.
Kurzarbeit: Kdo může žádat a podmínky vyplácení podpory
Od pondělí 6. dubna 2020 od 12:00 můžete jako majitelé firem žádat o státní finanční podporu na výplaty svých zaměstnanců v rámci programu Antivirus, jehož součástí je i opatření kurzarbeit. Musí se však jednat o situace, kdy:
- v rámci tzv.režimu A*: Máte buď vyplácet zaměstnancům náhradu mzdy z důvodu nařízené karantény (získáte 60 % redukovaného průměrného výdělku každého zaměstnance), nebo jim nemůžete přidělovat práci ze stejného důvodu (získáte za každého pracovníka 100 % jeho průměrného výdělku),
- v rámci tzv. režimu B*: Kdy nemůžete svým pracovníkům kvůli hospodářským potížím způsobeným COVID-19 přidělovat práci v rozsahu týdenní pracovní doby. Konkrétně se jedná o následující překážky:
- nepřítomnost na pracovišti min. 30 % všech zaměstnanců (z důvodu karantény, nemoci, péče o dítě, nemožnosti dostavení se do práce – např. cizinci) – v tomto případě můžete získat 100 % jejich průměrného výdělku
- snížení odbytu produkce (dostanete 60 % průměrného výdělku vašich zaměstnanců),
- výpadky v dodávkách nezbytných surovin, výrobků, služeb či jiných vstupů (jde o tzv. prostoje) – získáte 80 % průměrného výdělku pracovníků.
- striktně dodržujete zákoník práce,
- zaměstnanec nesmí být ve výpovědní lhůtě,
- zaměstnanci musí být v pracovním poměru a musí se účastnit nemocenského a důchodového pojištění (v případě, že jste majiteli soukromého podniku),
- vyplácíte náhrady mzdy a odvádíte odvody*.
- Nejprve podáte elektronicky žádost o příspěvek a to vůči pracovišti úřadu práce v sídle vaší firmy.
- Následně obdržíte žádost včetně dohody s ÚP a dalšími doklady, které musíte vyplnit a odeslat zpět.
- Úřad práce vám všechny dokumenty zkontroluje a v případě chyb zašle znovu s uvedením informací, o jaké se jedná.
- Pokud budou veškeré podklady v pořádku, ÚP s vámi uzavře dohodu o realizaci finančního příspěvku. V opačném případě vám přijde oznámení o neuzavření dohody s uvedením konkrétních důvodů.
- Dohoda začne platit v okamžiku, kdy ji úřad práce podepíše a elektronicky vám ji odešle (buď e-mailem, nebo do datové schránky).
- Poté budete mít měsíc na doručení vyúčtování nákladů na náhrady mezd zaměstnanců (za každý měsíc i režim zvlášť) a jeho odeslání pomocí datové schránky či e-mailu s uznávaným elektronickým podpisem.
- Následně provede ÚP kontrolu údajů ve výkazech podle ČSSZ. Nebudou-li některé v pořádku, budete vyzváni k podání vysvětlení nebo opravě a zaslání nového měsíčního vyúčtování.
- Budou-li údaje v pořádku, úřad práce vám vyplatí finanční příspěvky.
- pracovních smluv dotčených zaměstnanců,
- jejich mzdových listů,
- evidence docházky pracovníků,
- výpisů z účtů kvůli ověření vyplacení příslušných náhrad mezd a zákonných odvodů,
- dalších dokumentů podle konkrétních překážek v práci, které vám vznikly.
* V režimu A však získáte vždy maximálně 39 000 Kč na jednoho zaměstnance.
*V režimu B je však finanční podpora na jednoho zaměstnance omezena částkou 29 000 Kč. Pokud se vás týkají překážky z obou režimů, můžete žádat o kombinaci finančních příspěvků. Musíte však být schopni všechny tyto překážky doložit.
Pozn.: O režim A či B můžete žádat až do konce února 2021!
Abyste však mohli o podporu úřad práce (ÚP) žádat, musíte splnit následující podmínky:
*I v případě, kdy má vaše firma finanční problémy, musíte tyto operace provést. A teprve poté se můžete obrátit na úřad práce a s žádostí o poskytnutí příspěvku. Pokud budete svým zaměstnancům krátit mzdy, projeví se to i na výši příspěvku (procento se vypočte z této pokrácené částky), která tak bude logicky nižší než v případě vyplácení mezd v plné výši.
Postup podání žádosti o státní finanční podporu
Týká-li se vás vyplácení státní finanční podpory, podívejte se níže na postup a kroky, které je třeba učinit.
Tip: Až budete odesílat žádost, nezapomeňte na vyplnění bankovního účtu, kam vám mají peníze přijít a elektronický podpis! Vyhnete se tak nejčastějším chybám a následným opravám žádosti!
Pozor! Do žádostí uvádějte pouze kompletní, pravdivé a správné informace. V opačném případě vám hrozí povinnost vrácení podpory, nebo finanční sankce od Státního úřadu inspekce práce při následných kontrolách!
Kontroly se budou týkat:
Z výše uvedeného vyplývá, že se nebude jednat o jednoduchý proces. Záleží tedy na vaší situaci a rozhodnutí, zda se budete chtít do veškerých administrativních úkonů pouštět.
Přejeme vám pevné nervy v celém procesu a mnoho úspěchů při restartu vašeho podnikání!
Zdroj: mpsv.cz, antivirus.mpsv.cz, idnes.cz. Aktualizováno: 23. 12. 2020
Dobrý den,
týká se finanční podpora na mzdy pro zaměstnance i firem s.r,o.?
Děkuji, Poddaný
Dobrý den,
ano, určitě.