„Nestíhám!“ „Nemám čas!“ Vyslovujete tyto věty častěji, než byste si přáli? Toužíte po klidu, odpočinku při popíjení kávy či čaje, čtení zajímavé knihy, povídání si s přáteli nebo po projížďce na kole? Poradíme vám tipy, jak ušetřit čas, které vám pomohou najít denně alespoň půl hodiny navíc.

Jestliže přemýšlíte o tom, kde vzít čas, vězte, že i vy můžete mít každý den 30 minut jenom pro sebe. A není to o velkých rozhodnutích, avšak o pouhých, ale přesto důležitých maličkostech…

Jedná se pouze o drobnosti, nad kterými se málokdo pozastaví. Pokud však s pomocí šikovných rad a osvědčených triků přijdete na to, jak efektivněji nakládat se svým časem, budete mnohem šťastnější. Lidé, jenž nad tímto tajemstvím vyzráli a našli si své malé tipy, jak si plánovat svůj čas a ukrást si i chvilku pro sebe, mohou být spokojení.

Každý si musí najít svou cestu a zaručený návod. Někdo objeví oblečení, které se nemusí žehlit, používá suchý šampon, když není čas na mytí vlasů nebo si chytře vede plánovací diář. Je však mnoho žen a mužů, jež pracují na vysokých pozicích, jako jsou generální ředitelé, ministři, fotografové a vysoce postavení manažeři. Proto můžeme čerpat právě od těchto zkušených osob, které přicházejí s osvědčenými tipy, jak ušetřit čas.

Napište si seznam nebo-li tzv. “to do” list

“To do” list není nic nového pod sluncem. Spousta lidí bez něj nevyrazí ani na nákup. Existují však i jiné denní plány. Nicméně mnohem efektivnější je plánovat svůj den po časových blocích. Přiřaďte k jednotlivým úkolům také odhad času, který pravděpodobně vynaložíte na jejich splnění.

Zvlášť ze začátku vám hodně pomůže představit si, jak dlouhou dobu strávíte při určitých činnostech. Někomu sedí více nakreslená křivka s harmonogramem času, zkušenější mohou odškrtávat úkoly v “to do listech.” Ty si můžete vytvořit např. v Excelu nebo si je rovnou stáhnout na internetu. Seženete je ale i v některých papírnictvích.

Jak ušetřit čas, to do list

Co můžete odložit, udělejte hned!

Přestaňte všechno odkládat na vhodnější dobu či ideální čas. Mnoho lidí raději prokrastinuje a dělá milion dalších věcí, než aby dokončili ty podstatné. Máte-li rozdělaný důležitý projekt, dokončete ho hned. Samozřejmě pokud je časově náročnější a zabere vám více dní či dokonce týdnů, vyhraďte si na něj každý den přesný časový úsek a dodržte ho. Někdy pomůže si velký úkol rozdělit na menší. Jednotlivé položky tak můžete začít plnit a odškrtávat na seznamu s dobrým pocitem.

Znáte techniku „pomodoro?“

Na to, abyste byli produktivní, nepotřebujete mít desítky aplikací a přečíst nespočet návodů. Bohatě si vystačíte s kuchyňskou minutkou nebo stopkami v mobilním telefonu. Technika pomodoro spočívá v kuchyňském odpočítávání. Tedy 25 minut v kuse pracujete a věnujete se jedné činnosti. Poté následuje 5 minutová pauza. Po uplynutí přestávky znovu pracujete dalších 25 minut na rozdělaném úkolu nebo začínáte nový. Po cca 2 hodinách práce následuje delší 15 minutová pauza.

Soustřeďte se jen na jednu věc

Neplánujte si celý den od rána do večera, ale jen tři čtvrtiny pracovního dne. Určitě totiž dobře znáte, že se během každodenních povinností objeví několik dalších neplánovaných věcí, které je potřeba vyřešit. Pokud budete mít příliš nabitý program, budete zbytečně ve stresu. Na začátku pracovní doby si tedy stanovte jeden úkol, který je pro vás ten den nejdůležitější a musíte jej dokončit. Na zbývající dobu si rozvrhněte menší úkoly a část dne nechte volnou. Uvidíte, že se vám zbývající čas zaplní sám…

Nelpěte na detailech

Vykašlete se na dokonalost, přehnané detaily a zbytečný perfekcionismus, které vidíte jenom vy. Když budete pořád daný úkol vypiplávat a zdánlivě vylepšovat, zabere vám spoustu času navíc, který stejně nikdo neocení. V businessu má větší váhu odevzdaná práce, než ten nejdokonalejší projekt. Máte-li problém s tím, že chcete být vždycky za každou cenu perfektní, stanovte si maximální dobu, kterou danému úkolu věnujete.

Nejdůležitější jsou pracovní výsledky

Nehrajte na to, kolik jste zvládli za určitý čas dokončit úkolů. Mnohem větší váhu mají vaše výsledky. Zamyslete se proto nad tím, která vaše činnost přináší firmě, nejvíce peněz nebo úspěchu. Tyto činnosti začněte klást na první místo. Věci, které vás od takové práce odvádějí na dlouhou dobu, delegujte na někoho jiného. Na člověka, jež danou práci vykoná mnohem rychleji a levněji než vy.

Nechoďte na každou schůzku

Nemusíte osobně chodit na každý meeting či schůzku, na kterou dostanete pozvánku. Mnoho věcí jde vyřešit snadno po telefonu a e-mailu. To, že budete souhlasit s každou pozvánkou vás bude okrádat o mnoho času. Požádejte o více detailů k dané schůzce a teprve potom se rozhodněte, zda pro vás má vaše účast smysl či nikoliv.

Vypněte sociální sítě a upozornění

A v neposlední řadě si lidé ani neuvědomují, že je nejvíce zdržují od práce sociální sítě a různá upozornění v telefonu a na ploše počítače. Nemusíte na ně odpovídat hned, ale to že si je přečtete vás odtrhne myšlenkami od práce a ztratíte mnoho vašeho cenného času.