Přístup zaměstnavatelů i samotných pracovníků se během koronavirové krize výrazně změnil. Co platilo před dvěma lety, nyní už nemusí odpovídat realitě, a to ať je řeč o zaměstnaneckých benefitech, morálce zaměstnanců nebo poradách. Mnoho lidí si na home office zvyklo a vyžadují jej i nadále. Porada v práci však představuje úplně něco jiného a je potřeba se na ni připravit.  Jak zvládnout návrat k živým poradám a jak z nich vytěžit maximum?

Porada v práci: Nutné zlo nebo má i své výhody?

Není porada jako porada. Sami jistě znáte případy, kdy už dopředu víte, že se jedná o pouhou ztrátu času. Velkou roli v přínosu porady hraje téma, vedoucí pracovníci a jejich schopnost svolávat skutečně přínosné porady, ale i váš přístup.

Neočekávejte, že když na poradu už dopředu dorazíte s negativní náladou, budete si ji užívat. Poslední rok a půl nám ukázal, že se meetingy skvěle dají zvládat také přes počítač a není potřeba absolvovat každou chvíli živé porady. Některé výhody vám však ani online setkání nenahradí. Patří mezi ně:

  • Socializace – začleňování do skupiny patří mezi přirozené potřeby člověka. Samozřejmě vám může nějakou chvíli vyhovovat práce z domu, ale naprosté odříznutí od společnosti rozhodně není zdravé. Po čase vám začne kontakt chybět a pracovní prostředí patří mezi jednu z velkých části socializace. Lze nahradit například kontaktem s přáteli, rodinou, setkáváním při jiných příležitostech apod., ale pro některé lidi je obtížné tento kontakt nahradit jinde například i z časových důvodů a kolektiv v práci jim jednoduše chybí.

 

  • Vztahy na pracovišti – při osobním setkávání se také lépe budují vztahy na pracovišti. Přes PC kameru se těžko odhaduje nálada a rozpoložení ostatních, výrazy v obličeji jsou zkreslené obrazovkou a gesta nemusí být vidět. Při klasických poradách dochází k vyšší míře interakce mezi členy týmu a budování vztahů.

 

  • Osobní přístup – představte si situaci, kdy celý tým pracuje na kreativním řešení problému. Přes kameru u počítače nedochází k takovému kontaktu a nápady nemusí proudit z hlavy tak rychle jako při osobní poradě. Když si sednete u kulatého stolu nad myšlenkovou mapu, rozhodně se setkáte s osobnějším přístupem a můžete se více uvolnit, čímž zvýšíte efektivitu.
Jak na návrat do reality po home office práci?

Jak na návrat do reality po home office práci?

5 tipů, jak se vrátit k pracovním poradám bez obtíží

Není tedy pochyb, že živé porady nesou také určité výhody, které home office nenahradí. Nyní jsme však zvyklí na úplně jiné podmínky a návrat do pracovního prostředí představuje změnu. Pro někoho vítanou, pro jiné nikoliv. 

Jestliže patříte do skupiny lidí, kteří návrat z domova na pracoviště příliš dobře nesnášejí, rozhodně se dobře připravte také na živé porady. Představa často neodpovídá realitě a bez přípravy se pravděpodobně neobejdete.

1. Uvědomte si, co je vlastně normální

Stejně jako se dětem nechtělo na poslední měsíc školního roku do lavic, můžete mít i vy pocit, že se vám zpět do kanceláře nechce. Je však nutné si uvědomit, že právě porady na živo jsou normál, od kterého jsme se museli odklonit a online setkávání alternativa.

Samozřejmě ne každá porada patří mezi nezbytnosti a vůbec by vám vlastně nechyběla, v celkovém měřítku však má svůj význam, který nelze nahradit. Zkuste se nejprve zamyslet, zda nejde pouze o neochotu přenastavovat váš režim nebo zvyky.

2. Zkroťte nervozitu

Získali jste novou práci během pandemie a své kolegy jste vlastně nikdy neviděli? Nebo už je to tak dávno, že pociťujete nervozitu jako při vašich začátcích? Nejistota, rozklepané ruce a zrychlený dech nepůsobí příliš dobře na pracovní poradě, zkuste tedy svou nervozitu zkrotit dopředu. Pomoci vám mohou různá dechová cvičení, vizualizace, postupná adaptace nebo třeba i meditace.

3. Stanovte si limity

Přišla vám pozvánka na poradu nebo vám vaše asistentka oznámila její datum. Jestliže se vám do ní moc nechce, zkuste se zamyslet nad následujícími otázkami?

  • Jaký je účel setkání?
  • Co potřebujeme řešit? Jaké cíle je potřeba splnit?
  • Kdo se porady zúčastní?
  • Jak dlouhá pravděpodobně bude?
  • Je nutná moje účast? Jaká je moje úloha?

Možná získáte motivaci a důvod, proč na poradu vyrazit s nadšením. Nebo také zjistíte, že se opravdu jedná o slepé zaplácnutí času a vykázání firemních norem.

4. Porada jako ztráta času? Odmítněte ji

V druhém případě z výše uvedeného můžete setkání odmítnout. Zjistíte-li, že vaše úloha na poradě není důležitá a váš čas byste mohli využít stokrát lépe, domluvte se s vedoucím buď na zkrácené době, kterou na meetingu strávíte, nebo na úplné absenci vaší osoby.

Mezi vhodné argumenty patří například práce na důležitém projektu, kterému se blíží uzávěrka. Tím alespoň připomenete vedoucímu, že váš čas není neomezený. Když si domluvíte s vedením, že schůzka bude trvat například pouze hodinu, lépe si ohlídáte, že se řeší dané téma a problém. Lidé mají porady totiž tendenci prodlužovat nesmyslným tlacháním. Rozhodně se držte asertivní a slušné komunikace, ale nebojte se ozvat.

5. Udržujte aktivitu

Svou aktivitou na meetingu podnítíte řešení problému a zefektivníte čas. Také udržíte svou pozornost ve střehu a zpříjemníte si tak celou schůzku. V budoucnu si pak vybavíte, že poslední porada vlastně nepředstavovala takovou nudu a lépe si zvyknete na pravidelné živé porady.

Rozhodně nezívejte, nehrejte hry na mobilu nebo nebrouzdejte místo práce na sociálních sítích. Snadno se pak stane, že vaše pozornost přehlédne změnu tématu nebo otázku mířenou k vám a to by vás mohlo stát plusové body u vedoucího.

Tip: Přečtěte si také, v jakých oborech lze podnikat při zaměstnání

Home office vs. porada aneb Když skutečně nechcete opustit zaběhnutou rutinu

Práce z domova vám skutečně vyhovuje a za poslední dobu jste si ověřili, že tohoto benefitu se jen tak vzdát nechcete. Na druhou stranu zaměstnavatel asi nebude ochotný tolerovat, že místo vás na poradě sedí obrazovka s vaší tváří. A co vyzkoušet kompromis?

Domluvte se se svým vedoucím na tom, že nadále budete pracovat z domu, ukažte mu výsledky a zvýšenou efektivitu a argumentujte také tím, že když to šlo doteď, není důvod ke změně. Zároveň však nabídněte, že na živé porady docházet budete. Pro vás to znamená například 4 dny v týdnu práce z domu a jeden den v práci. Snadno se adaptujete na změnu a postupně se například vrátíte úplně nebo tuto rutinu udržíte i nadále.

Jaké jsou vaše zkušenosti s návratem do práce? Máte problémy s adaptací nebo vás zaměstnavatel stále nechává doma a porady nevyžaduje? Napište nám vaše postřehy do komentářů. 

Mám zájem o odběr newsletteru