Láká vás létání a chtěli byste se stát profesionálním pilotem? V následujícím článku se dozvíte, všechno, co potřebujete k získání kvalifikace na tuto profesi vědět!
Jak se stát profesionálním pilotem aneb jaké máte možnosti?
Abyste mohli začít létat jako profesionální piloti, měli byste mít v první řadě jasno, zda chcete létat s helikoptérou a stát se tak pilotem záchranářského či obchodního vrtulníku nebo dopravního letadla. Ať už se rozhodnete pro jakoukoliv možnost, vždy musíte splnit určité požadavky. Přečtěte si níže, co vás na jednotlivých kurzech čeká.
Jak se stát profesionálním pilotem aneb jaké máte možnosti?
Rozhodnete-li se pro profesi pilota záchranného vrtulníku, čeká vás období, během něhož se budete učit teoretickou výuku i ovládání letadla při praktickém výcviku. Získání pilotního průkazu je podmíněno úspěšným absolvováním několika licencí v rámci tzv. modulového výcviku:
- PPL (H) – jedná se o základní licenci, která slouží pouze pro pilotáž malých vrtulníků (do 5 700 kg) pro soukromé účely, nelze s ní lítat za úplatu,
- IR (H) – je určena pro možnost létání dle přístrojů (za špatného počasí nebo v noci),
- CPL (H) – licence, která opravňuje držitele k létání za úplatu v obchodní letecké dopravě, pouze však na vrtulnících s jedním pístovým motorem,
- MEH – je licence, díky níž lze létat s vícemotorovými vrtulníky – pro jeden vybraný typ helikoptéry,
- MEH/IR (H) – rozšiřující kvalifikace o možnost létání dle přístrojů ve vícemotorových vrtulnících.
Nebo můžete absolvovat tzv. integrovaný výcvik, který probíhá v období maximálně 36 měsíců a během něhož projdete celou teorií i praktickým výcvikem rychleji než v prvním případě. Cílem modulového i integrovaného výcviku je získání licence ATPL (H), která opravňuje k výkonu povolání pilota záchranného vrtulníku.
Abyste se však mohli na výcvik přihlásit, musíte mít platný lékařský posudek o zdravotní způsobilosti 1. třídy se vstupní prohlídkou provedenou leteckým lékařem.
Některé společnosti vyžadují po uchazečích i absolvování kurzu MCC (H) neboli Multi Crew Cooperation, který zahrnuje nácvik dovedností týkajících se spolupráce, komunikace nebo rozhodování ve vícečlenné posádce.
Jak se stát pilotem dopravního letadla?
Další možností, kterou máte, je kvalifikace na pilota dopravního letadla. V tomto případě bude vaším cílem získat licenci ATPL (A), tedy nejvyšší možnou, která opravňuje držitele k pilotáži letounů s max. vzletovou hmotností větší než 5 700 kg a kapacitou více jak 9 míst pro cestující.
Opět se můžete rozhodnout pro absolvování integrovaného nebo modulového výcviku (popis a rozdíl viz výše). První varianta se vám bude hodit v případě, kdy zatím nemáte žádnou licenci, disponujete financemi na úhradu celého výcviku v krátkém čase a potřebujete ho absolvovat rychle.
Po ukončení výcviku (ať už modulového nebo integrovaného) získáte typ licence ATPL (A) – Frozen. To znamená, že můžete pilotovat velká dopravní letadla, ale pouze jako druzí piloti. Abyste se stali kapitány, musíte odlétat ještě 1 500 hodin (z toho 250 jako kapitáni a 75 podle přístrojů).
I jako piloti dopravních letadel a obzvlášť ti musíte mít nejvyšší stupeň zdravotní způsobilosti (1. třídu).
Dalším požadavkem aerolinií je tzv. typová kvalifikace, která opravňuje k ovládání určitého typu letadla nebo letadel (např. Airbus A320, Boeing 737 apod.). A protože se jedná o poměrně nákladnou záležitost (investice činí několik stovek tisíc korun), je lepší počkat s jejím absolvováním do doby, kdy si budete jísti, že budete pod danou společností létat.
U pohovoru také může pomoci předložení potvrzení o úspěšném složení zkoušek z kvalifikací MCC neboli Multi Crew Cooperation (vysvětlení viz výše) a JOC – Jet Oriented Course, kde se kurzisté učí obsluhu a provoz letadel s proudovými motory.
Kde se po absolvování výcviku můžete ucházet o práci?
Po úspěšném absolvování celého výcviku se můžete zkusit ucházet o práci u některé z následujících společností:
- Travel Service – známá a mezi českými piloty oblíbená společnost,
- Air Bohemia – před koronavirovou krizí často nabírala nové důstojníky,
- Ryanair – létá do celé Evropy, nabízí kvalitní výcvik, moderní letadla,
- Flybe – nabírala nové letce i v době recese, hradí typovou kvalifikaci za formu zaměstnaneckého závazku, provozuje také Boeingy 737.
Jak je to s cenou za výcvik na profesionálního pilota?
Cena kompletního výcviku pro získání licence ATPL (H) pro výkon profese profesionálního pilota vrtulníku se pohybuje v rozmezí od 870 000 až 2 850 000 Kč. Cena za licenci ATPL (A) pro pilota dopravního letadla je mezi 950 000 Kč až 1 685 000 Kč.
Vzhledem k vysokým cenám za výcvik i současné situaci, kdy letecké společnosti svým zaměstnancům snižují platy a některé i propouštějí, byste si měli investici řádně rozmyslet.
Tip na závěr: Chcete-li mít větší jistotu uplatnění se na pracovním trhu a zajímáte-li se například o obor online marketingu, účetnictví, personalistiky, daní či administrativy, prohlédněte si rekvalifikační kurzy od Orange Academy!
Zdroj: pilotni.cz, flyforfun.cz
Dobrý den, mám zájem o výcvik pilota vrtulníku PPL(H). Následně o absolvování typového výcviku na proudovou helikoptéru Airbus. Prosím kontaktujte mě na 603495251 pro zahájení výcviku co nejdříve.
Tento typ kurzu naše agentura bohužel nenabízí.