V čem spočívá práce marketingového specialisty a jaké předpoklady musíte splňovat jako digitální marketér? Prozradíme vám také, jaké vzdělání potřebujete, výši platu marketingového specialisty nebo jaká je jeho náplň práce.
Přinášíme vám další článek ze série tematických článků Jak se stát. Přečtěte si také předchozí díly, mezi které patří článek Jak se stát personalistou nebo příspěvek o kariéře překladatele.
Obsah
Kdo je marketingový specialista + další názvy pozice
Laicky se používá označení “markeťák”. Najdeme však desítky označení pro marketingového specialistu. Často název této pracovní pozice rovnou odkazuje na specializaci marketéra. Nejčastěji se tedy setkáme s pojmy specialista marketingu, online nebo digitální marketér, ale také PR specialista, správce sociálních sítí, obsahový marketér, specialista pro reklamu, správce PPC kampaní a mnoho dalšího. Jednoduše sem lze zařadit kohokoliv, kdo se věnuje některé z částí marketingu.
Dále dělíme marketing na offline a online. Ti, kteří se věnují tzv. offline marketingu, nejčastěji řeší celkovou strategii, reklamu v tisku, televizi, letáky, billboardy, průzkumy trhu, pojetí značky a mnoho dalšího. Druhou skupinou jsou pak online specialisté, kteří se věnují marketingu za obrazovkou počítače – řeší digitální propagaci, správu webu a sociálních sítí a podobně.
Čím se zabývá v rámci své práce marketingového specialisty?
Jak už bylo naznačeno výše, jedná se o velmi rozmanitý obor, ve kterém se lze specializovat na mnoho oblastí. Pokud se zaměříme pouze na online marketing, můžeme jej rozdělit ještě na dvě odvětví dle formy.
Výkonnostní marketing
Z názvu jasně vyplývá, že se jedná o odvětví, které se věnuje výkonu. Většinou se jedná o výkon reklamy, který se měří na základě vloženého kapitálu a výsledku kampaně. Patří sem reklama na Facebooku a Instagramu, Youtube reklama, PPC kampaně a další.
Laicky řečeno: zahrnujeme sem reklamu, která je zaplacená a přináší určitý výsledek (návštěvnost, počet objednávek, počet shlédnutí atd.). Většinou jsou výkony snadno měřitelné, analyzované a následně vyhodnocované dle dlouhodobých cílů firmy nebo značky.
Obsahový marketing
Marketing založený na obsahu staví na tzv. organickém dosahu = tedy dosahu, který není peněžně podpořen, není zaplacený. Do reklamy se nevkládají přímé investice, ale obsah se snaží zaujmout diváka přirozeným způsobem, například vtipem, poučením, příběhem apod.
Obsahový marketing rovněž lze dělat i na Facebooku či Instagramu, používaná platforma neurčuje, o který druh marketingu se jedná. Rozdíl tkví ve formě sdělení a použití finančních prostředků.
Do obsahového marketingu tedy typicky řadíme zajímavý obsah sociálních sítí bez propagace, články, popisy na webu a podobně. Výkony obsahových kampaní se rovněž dají měřit a analyzovat. Jejich účinek bývá delší a ve větší míře podporují brand značky nebo firmy. V některých oblastech se však jejich účinek neměří snadno anebo nelze odhalit celý.
Když se něčemu nevěnujeme naplno, ale od každého děláme kousek, většinou to moc dobře nefunguje. To stejné platí i u práce marketingové specialisty, proto se většina z nich zaměřuje na úzkou oblast marketingu, například pouze na SEO či pouze na copywriting. Dělají to, v čem jsou dobří a dělají to naplno. Dále je oblíbená kombinace dvou až tří nejbližších odvětví nebo spolupráce v týmu marketérů, kde se každý věnuje své části a následně se zodpovídá manažerovi.
Jaký plat můžete na této pozici očekávat?
Výše platu marketéra se liší dle jeho zaměření, pozice i zkušeností. Obecně se však jedná o nadprůměrně placenou pozici, kterou lze vykonávat jak z pozice zaměstnance, tak podnikatele. Dále rozhoduje o výši platu lokalita a odbornost.
Výše měsíčního platu se dle platy.cz pohybuje na těchto pozicích v daném rozmezí:
- Digitální specialista marketingu – 28 000 až 62 000 Kč hrubého
- Marketingový manažer – 33 000 až 94 000 Kč
- Copywriter – 26 000 až 50 000 Kč
- Marketingový pracovník (offline) – 25 000 až 47 000 Kč
- Marketingový analytik – 28 000 až 56 000 Kč
Práce marketingového specialisty: Předpoklady a potřebné vzdělání
Oblast reklamy a marketingu lze studovat na vysoké škole a získat z této oblasti diplom. Pro vyšší pozice v oboru se jedná o nezvratnou podmínku. Pokud se však chcete věnovat méně náročnému odvětví nebo nemíříte na nejvyšší pozice v korporátech a agenturách, máme pro vás dobrou zprávu: Vše se můžete doučit i bez předchozích zkušeností.
Nahradit studium na škole lze pomocí rekvalifikačního kurzu online marketingu, který vám poskytne potřebný rozhled a základy celého oboru. Specializovat se již můžete přímo praxí.
V marketingu se také vyplatí sáhnout po odborných publikacích, neplacených stážích a dalších doplňkových kurzech. Samostudium se v této oblasti rozhodně neztratí a chuť vzdělávat se často přebije tituly ze školy. Navíc je potřeba neustále se přizpůsobovat novinkám a technologiím v oboru.
Digitální marketing patří mezi velmi dynamické a rychle se rozvíjející obory. I půl roku nečinnosti mnohdy znamená ujetý vlak, který je potřeba dohánět. V online prostředí se neustále něco mění, vyvíjí a upravuje.
Předpoklady pro specialistu v marketingu:
Opět je potřeba zmínit, že každá jednotlivá pozice v marketingu vyžaduje trochu něco jiného. Obecně například platí, že v tomto oboru pracují spíše extrovertní lidé, ale takový introvert copywriter může být více než spokojený i tak. Jaké předpoklady a soft skills vás však předurčují pro výkon této práce?
1/ Dobré komunikační znalosti
Asertivní a slušné chování se vám jistě bude hodit. Pravděpodobně budete často spolupracovat s kolegy, poptávat klienty nebo řešit nejrůznější zadání od vedoucího. Umění správně, jasně a stručně vyjádřit myšlenku se však hodí i v samotné komunikaci značky či firmy, takže jej využijete na všech frontách.
2/ Kreativní nápady a řešení problémů
Jedná se o opravdu kreativní práci, kde můžete popustit uzdu své fantazii. Čím zajímavější nápad, tím lépe. Velmi často se před vámi objeví taky nějaký ten problém k vyřešení, takže otřelá fráze z životopisů “umím dobře řešit problémy” se tady bude hodit.
3/ Snaha učit se a vzdělávat
Jak už jsme zmínili, digitální prostředí se neustále mění a vyvíjí. Stagnovat tedy několik let ve stejných kolejích nebude to pravé.
4/ Umění prodat (sám sebe i produkt)
Obchodní duch nebo smysl pro prodej, nazývejme to, jak chceme. Faktem zůstává, že marketing je založený na tom, že chce něco prodat, představit světu, zviditelnit. Proto se vám bude hodit umět chodit v obchodu a prezentaci jak u samotných produktů a služeb, tak u vlastního portfolia.
Jak se prosadit aneb zaměstnání vs. podnikání v marketingu
Práce marketingového specialisty lze vykonávat pomocí živnostenského listu, vlastní společnosti nebo se můžete nechat zaměstnat. Všechny možnosti jsou velmi oblíbené a oblast marketingu patří mezi obory s dobrou budoucností.
Jestliže se chcete nechat zaměstnat, začněte s rozesíláním vašich CV, tvořením portfolia pro prezentaci a chozením na pohovory. Pro podnikání na volné noze se vám rovněž bude hodit portfolio, které zašlete potencionálním klientům, se kterými chcete navázat spolupráci. Pracovat můžete pouze z domu za pomoci počítače a internetového připojení.
Jak už to tak bývá, každý z pracovních modelů sebou nese svá pro a proti, ale práce v marketingu obecně patří mezi dobře placené, zajímavé a stabilní. Vyzkoušet si můžete obě varianty a poté se rozhodnout, která vám více vyhovuje.