Influencer marketing se v mnoha ohledech zasloužil o zviditelnění brandů a produktů. Rovněž má vliv na zvýšení konverzí. Často ale zůstává nepochopen. Zejména u majitelů malých firem. Je to proto, že influenceři jsou obvykle spojováni spíše se značkami, které si je mohou dovolit. Méně už pak se start-upy a e-shopy, které je potřebují nejvíce.

V tomto příspěvku se budeme zabývat tím, jak můžete influencer marketing využít pro své podnikání, i když jste malá firma. Odpovíme také na často kladené otázky o influencer marketingu, které by vám mohly pomoci začít.

Co je influencer marketing?

Platformy sociálních sítí jsou v posledních letech stále populárnější. Díky tomu se influencer marketing stává pro firmy stále účinnějším způsobem propagace jejich produktů a služeb. Influencer marketing je forma word-of-mouth marketingu. Využívá potvrzení a doporučení vlivných lidí na sociálních sítích k oslovení většího publika.

Pokud jde o influencer marketing, je třeba mít na paměti několik klíčových věcí:

  • najděte influencery, kteří jsou relevantní pro vaše podnikání,
  • vyberte si takové influncery, kteří mají velký počet sledujících,
  • jejich cílová skupina by se měla krýt s to vaší,
  • než potvrdíte spolupráci, ujistěte se, že mají dobrou pověst,
  • dobrý vztah se svým publikem je rovněž velkou devizou influencera.

V neposlední řadě se musíte ujistit, že vaše partnerství s influencerem je oboustranně výhodné. Obě strany by měly spoluprací něco získat. Pokud se influencer marketing provádí správně, jedná se o skvělý způsob, jak oslovit nové zákazníky a rozvíjet své podnikání.

Studujte kurz marketingu

Influencer marketing

Mohou z influencer marketingu profitovat i malé firmy?

Existuje řada věcí, jak mohou malé firmy influencer marketing využít:

  • mohou identifikovat klíčové influencery ve svém oboru a oslovit je za účelem navázání vztahů,
  • mohou vytvářet obsah, který je určen ke sdílení influencery (příspěvky na blogu, infografiky nebo videa),
  • mohou influencerům nabídnout pobídky za sdílení jejich obsahu, například slevy nebo exkluzivní produkty,
  • mohou se samozřejmě rovnou dohodnout na placené spolupráci v rozsahu, který se jim vyplatí.

Influencer marketing krok za krokem

  1. Definujte si své cíle. Než začnete influencery oslovovat, věnujte nějaký čas přemýšlení o tom, čeho chcete svou marketingovou kampaní s influencery dosáhnout.

Chcete zvýšit povědomí o značce? Zvýšit návštěvnost svých webových stránek? Zvýšit prodej konkrétního produktu?

Jakmile budete vědět, čeho chcete dosáhnout, budete moci lépe najít ty správné influencery. Zvýší se i pravděpodobnost úspěchu vaší reklamní kampaně a vzájemné spolupráce.

  1. Určete svou cílovou skupinu. Kdo jsou lidé, které chcete svým produktem nebo službou oslovit? Jakmile víte, kdo je vaše cílová skupina, můžete začít hledat influencery, jejichž publikum se překrývá s vaším.
  2. Prozkoumejte oblíbené platformy. Věnujte nějaký čas průzkumu. Jaké platformy sociálních sítí jsou u vaší cílové skupiny nejoblíbenější? Poté vyhledejte influencery, kteří jsou na těchto platformách aktivní a mají velké množství sledujících. Pokud patří do vaší cílové skupiny teenageři, můžete se zaměřit na Instagram a Snapchat či TikTok. Střední generaci najdete spíše na Facebooku či Linkedinu. Ženy dominují platformě Pinterest.
  3. Oslovte influencery. Zjistěte, zda mají zájem propagovat vaši značku.
  4. Dohodněte podmínky spolupráce

Jak vybrat influencera?

Existuje mnoho malých firem a podnikatelů, kteří vcelku úspěšně influencer marketing využívají.

  • Malá začínající módní značka může navázat spolupráci s módními blogery.
  • Výrobce originální hračky může oslovit mikro influencery orientující se na problematiku mateřství, dětí, rozvoje a alternativní pedagogiky.
  • Barefoot boty pro sportovce vám nejlépe zpropaguje někdo, kdo sám aktivně sportuje. Zaměřte se tedy na blogy o technice běhání, o maratonech apod.
  • Produkt na kudrnaté vlasy bude vhodný pro spolupráci s blogující kadeřnicí.

Velkých úspěchů můžete dosáhnout také spoluprací s nano-influencery. Jedná se o uživatele sociálních médií s menším počtem sledujících, kteří jsou však velmi angažovaní. Pokud se nano-influencer marketing provádí správně, může být velmi účinný při podpoře prodeje a růstu značky.

Influencer marketing

Jak si představujete influencera?

Často se setkáváme s tím, že firmy odmítají influencer marketing s tím, že nezapadá do jejich image. Nechtějí, aby je propagoval mladý a mnohdy extravagantní influencer. Ale nenechte se mýlit. Mladý a neklidný influencer zajisté má své mladé a neklidné publikum. Nicméně pro vaši cílovou skupinu může být influencerem grácií stárnoucí dáma, či pro někoho nudný kravaťák píšící o daňových zákonech. Je důležité se oprostit od stereotypů a vidět možnosti, které tato propagace může přinést.

Oslovte nejlepšího influencera pro vaši kampaň

Abyste mohli identifikovat nejlepšího influencera pro vaši kampaň, je dobré mít již jasno v tom, kdo je vaše cílová skupina a co od celé spolupráce a reklamní kampaně očekáváte.

  • Vyhledejte si influencery, se kterými jste ochotni spojit svoji značku.
  • Věnujte čas průzkumu jednotlivých influencerů, které máte na seznamu. Zjistěte, kdo jsou jeho sledující. Co obvykle postuje za příspěvky. Jakou mají odezvu. Co obvykle propaguje. Jaký typ obsahu sdílí? Hodil by se tento člověk pro vaši kampaň?
  • Marketing s influencery může být nákladný, proto při výběru influencera zvažte svůj rozpočet. Náklady může ovlivnit celá řada faktorů, například počet sledujících či všeobecná popularita influencera.

Influencer marketing a vy

Než influencer marketing jako možnou formu reklamy vaší firmy, značky či produktu zcela zavrhnete, zamyslete se. Kdy naposledy jste se pod vlivem influencera rozhodovali vy. Kdo vás oslovil a čím? Proč jste se nakonec rozhodli produkt koupit? Hrála v tom roli důvěra v osobu influencera? Pokud ano, odpovězte si na otázku, proč by influencer marketing nemohl fungovat podobně i na vaše klienty.

Příklad ze života – influencer marketing v praxi

Již několik let sleduji jednu cvičitelku jógy. Ráda konzumuji její obsah, který sdílí na sociálních sítích. S oblibou sáhnu po její lekci jógy. Vyslechnu si se zájmem její podcast. Mám doma knihu, kterou napsala. Náš vztah se tedy buduje již několik dlouhých let. Ačkoliv jsem se s ní nikdy nesetkala osobně, tak ji znám. Nebo alespoň mám pocit, že ji znám. Myslím, že jí můžu věřit. Shodou okolností máme obě dvě kudrnaté vlasy. A obě víme, co to znamená si ráno rychle upravit kudrny podle svých představ. A obě jsme zajisté vyzkoušely bezpočet produktů jak vlny ráno oživit.

Je tedy nasnadě, že když tato influencerka nedávno sdílela své nadšení z tohoto typu produktu, neváhala jsem. Nezpochybnila jsem její tvrzení, ale prostě jsem jí to věřila. A produkt jsem si koupila. Pokud by jej nepropagovala zrovna ona, asi bych jej zařadila do dlouhé řady produktů, které kdoví co slibují, ale čert ví, jak to bude fungovat.

Influencer marketing

Jak spolupracovat s týmem influencera

Jste-li majitelem malé firmy, může být spolupráce s influencerem skvělým způsobem, jak oslovit nové publikum a propagovat své produkty nebo služby. Je však důležité mít na paměti, že influencer není one man show. Velmi pravděpodobně má tým lidí, kteří mu pomáhají s provozem.

Zde je několik tipů jak s týmem influencera spolupracovat:

  1. Komunikujte jasně a často. Při spolupráci s influencerem je důležité jasně sdělit svá očekávání a cíle. Je vhodné udržovat otevřené komunikační linky pro případ, že by se na obou stranách něco změnilo. Častá komunikace také zajistí, že budou všichni, kdo na projektu spolupracují, na stejné vlně. I zde může totiž platit, sejde z očí, sejde z mysli. Nakonec, je to vaše kampaň. Je ve vašem zájmu být aktivní.
  2. Respektujte vzájemně svůj čas. Čas influencera je cenný, proto respektujte jeho rozvrh a snažte se být flexibilní, pokud je to možné. Pokud se jedná o časově náročné termíny, nezapomeňte o tom předem informovat jeho tým, aby se mohl náležitě připravit.
  3. Buďte trpěliví a chápaví. Věci nejdou vždy podle plánu. Mějte na paměti, že influencer žongluje s mnoha různými projekty najednou. Zpoždění jsou někdy nevyhnutelná.

Influencer marketing v České republice

Možná vás to překvapí, ale mezi nejznámější české influencery patří Petr Čech. V online prostoru je velmi aktivní. V současnosti propaguje automobily značky Volkswagen. Mezi další úspěšné můžeme zařadit Leoše Mareše, Makhmuda Muradova, Moniku Bagárovou či Nikol Štíbrovou. Kovy je jméno jednoho z mladších influencerů, kterého zná i starší generace. Výše uvedené influencery můžeme považovat za VIP. Počty jejich followerů na sítích dosahují statisíců.

Nicméně existuje celá řada mikro či nano influencerů, kteří tvoří na sítích obsah. Mají svou věrnou skupinu sledujících. Dalo by se říci, že tvoří komunitu. A v rámci takových komunit je rovněž možné velmi dobře propagovat. Zejména, pokud se zájmy vaše a zájmy influencera, potažmo jím budované komunity, překrývají.

Závěr

Influencer marketing je zajímavá forma propagace, ke které stále častěji přistupují i menší hráči. Jedná se o velmi účinnou reklamu, založenou na přímé důvěře potenciálních klientů v osobu influencera. Pokud produkt či firmu propaguje někdo, ke komu chováme sympatie a důvěru, je šance, že dáme na jeho doporučení.

Mám zájem o odběr newsletteru