Chcete podpořit prodeje svých produktů nebo služeb? Přečtěte si, jak vám v tom affiliate marketing může pomoci a jak s ním začít.

Affiliate marketing: Co to je a jak funguje?

Affiliate marketing je výkonnostní forma marketingu (tzn. měří se při něm určitá akce – vyplnění objednávky, registrace, přihlášení k odběru newsletteru apod.), při níž se platí pouze za tuto akci.

Celý proces začíná nabídkou inzerenta (např. e-shop), jehož cílem je pomocí této formy marketingu propagace produktů či služeb. Na svých webových stránkách umožní pomocí registračního formuláře možnost přihlásit se do affiliate programu. Obchodní partneři, kterými bývají influenceři, magazíny nebo produktové katalogy následně mohou produkty (příp. služby) začít propagovat. Dělají tak nejčastěji pomocí:

  • svých webových stránek (články, recenze, videa),
  • příspěvků na sociálních sítích (Facebooku, Instagramu, Twitteru,…),
  • newsletteru,
  • vyhledávače.

Prokliknou-li se návštěvníci například z banneru či odkazu webu partnera na stránky inzerenta a koupí-li si jeho produkt (mohou tak učinit i několik dní po první návštěvě webu), partner získá předem domluvenou provizi (podle doby platnosti cookies*, kterou si inzerent stanoví – může se jednat až o dobu 30 dní), kterou bývá:

  • procento z ceny produktu (v jednotkách až desítkách procent – v ČR se pohybuje kolem 7 % až 30 %),
  • fixní odměna za provedenou akci (např. za proklik na odkaz, zanechání kontaktu, vyplnění dotazníku, registrace).

*V případě, že zákazníci neprovedou nákup okamžitě, ale až po několika dnech, cookies zajistí vyplácení provizí partnerům. Problém může nastat, pokud se prokliknou na stránky poprvé přes mobilní zařízení, ale nákup provedou na počítači. Provizi není možné vyhodnotit ani v situaci, kdy cookies z prohlížeče vymažou.

affiliate marketing

Jak s affiliate marketingem začít?

Prodáváte-li zajímavé produkty či služby, které byste rádi více zviditelnili, affiliate marketing pro vás může být dobrým řešením. Můžete s ním začít třemi různými způsoby:

  • pomocí affiliate sítě,
  • reklamní agentury,
  • provizního softwaru.

Affiliate síť

Affiliate síť je služba, díky níž můžete vyhledat partnery, kteří budou propagovat vaše produkty či služby. Prodáte-li je s jejich pomocí, za každý nákup jim vyplatíte předem dohodnutou provizi (resp. část jim a část si nechá síť na úhradu nákladů na svůj provoz – často se jedná o 10 až 20 % z celkové hodnoty objednávky).

Hlavní výhoda této možnosti spočívá v tom, že služba bude vše řešit za vás. Nevýhodou je vyplácení provize jak partnerům, tak i affiliate síti (max. 25 % z vyplácené částky partnerům).

Na českém trhu existují například tyto sítě:

  • eHUB,
  • Dognet.cz,
  • eSpolupráce,
  • Clickbooth,
  • Affiliate by Convesant.

Reklamní agentura

Svěřit se můžete i do rukou reklamní agentury, která se affilate marketingem zabývá. Kvalitní agentura by vám měla zajistit nejlepší možnou propagaci. Kromě toho by vám měla poskytnout pravidelné reporty a vyhodnocení. Nevýhodou je nákladnost tohoto řešení. Kromě provizí zaplatíte za tuto službu také agentuře.

Provizní software

Pokud si chcete affiliate řešit sami, můžete si koupit speciální program (např.: Affilbox, Post Affiliate Pro nebo iDevAffiliate), v němž vy i partneři uvidíte statistiky a přehledy uskutečněných konverzí (provedených akcí návštěvníků webu). Software umožňuje také stažení reklamních materiálů (bannerů, textů, videí apod.) a zobrazení platební a výkonnostní historie.

Výhodou je úspora financí na vyplácení provize affiliate síti a přehled o komunikaci s partnery a domlouvaných provizích. Nevýhodná může být časová náročnost – o vše se staráte sami (vyhledávání partnerů, fakturace atd.).

Komu se affiliate marketing vyplatí?

Abyste zjistili, zda se vám affiliate marketing vyplatí, odečtěte od marže,vyplácenou provizi a případné výdaje spojené s provozem (nákupem softwaru, platbou reklamní agentuře či marketingovému odborníkovi nebo affiliate síti). Budete-li stále v zisku, poté do něj investujte.

Pozn.: Nezapomínejte také na to, že obor vašeho podnikání by měl být pro partnery i potenciální zákazníky dostatečně atraktivní.

Chcete se dozvědět o formách marketingu více? Přihlaste se na rekvalifikační kurz Orange Academy zaměřený na praktické příklady.

Zdroj: blog.eshop-rychle.cz, ehub.cz, nextvision.cz, mladypodnikatel.cz

Mám zájem o odběr newsletteru