Peněžní deník se používá při vedení daňové evidence. Přečtěte si, co musí obsahovat a jak ho vyplnit. V článku najdete také vzor zdarma ke stažení.
Peněžní deník: Co to je?
Peněžní deník sloužil v jednoduchém účetnictví k evidenci příjmů a výdajů podnikatelů na základě pokladních dokladů a bankovních výpisů. Dnes se však již nepoužívá a stejně jako byl nahrazen pojem jednoduché účetnictví termínem daňová evidence, tak i peněžní deník je již od roku 2004 nazýván deníkem příjmů a výdajů. Nicméně v praxi se můžete stále setkat s oběma názvy.
Peněžní deník musí obsahovat:
- číslo a typ dokladu,
- datum příjmu nebo výdaje,
- slovní popis transakce,
- informaci, zda jde o příjem nebo výdaj,
- uvedení, zda se jedná o příjem či výdej daňový nebo nedaňový*,
- částku přijatého/zaplaceného DPH (jste-li jeho plátci).
*V praxi se můžete setkat také s termínem: příjem zahrnovaný do základu daně a výdej odčitatelný od základu daně.
Peněžní deník: Vzor v Excelu ke stažení zdarma
Hledáte-li vzor peněžního deníku v Excelu, stáhněte si zdarma níže uváděný.
Pokud nevíte, jak deník vyplnit, sepsali jsme pro vás pár tipů, jak na to včetně vysvětlení jeho jednotlivých částí:
- číslo neboli první sloupeček tabulky slouží k chronologickému označování řádků,
- datum – do druhého sloupce se píše datum uskutečnění transakce (příjem nebo výdej peněžních prostředků),
- do třetího sloupečku se zaznamenávají veškeré doklady, které si můžete označit následovně:
- výpisy z běžného účtu – BV – výdej, BP – příjem,
- výdajové a příjmové pokladní doklady – VPP a PPD,
- ID – interní doklady
- text – do čtvrtého sloupce se zapisují slovní popisy transakce, kvůli případným daňovým kontrolám je doporučujeme uvádět co nejpřesněji,
- do pátého a šestého sloupečku se zaznamenávají informace, o tom, zda se jedná o příjem nebo výdej peněžních prostředků v hotovosti nebo na běžných účtech v celkové hodnotě,
- sedmý sloupec označuje tzv. průběžné položky, které zachycují pohyb peněz v hotovosti a na bankovních účtech, používají se z důvodu časového nesouladu mezi provedením transakce a přijetím výpisu z běžného účtu,
- do dalších dvou sloupečků se zapisují příjmy zahrnované do základu daně a výdaje odčitatelné od základu daně,
- do předposledního a posledního sloupce se zaznamenávají příjmy nezahrnované do základu daně a výdaje neodčitatelné od základu daně.
Pozn.: Peněžní deník může mít i jinou podobu. Princip zaznamenávání jednotlivých položek příjmů a výdajů je však vždy stejný. Výše uváděný vzor slouží neplátcům DPH. Plátci užívají rozšířenou formu deníku o sloupce, kam zapisují přijaté a placené DPH.
Tip: Podívejte se také na souvislý příklad vedení daňové evidence, jehož součástí je i zapisování položek do peněžního deníku.
Zdroj: napocitaci.cz, ucetnicek.cz, iucto.cz