E-mail jako elektronickou podobu pošty dnes již běžně zvládne odeslat každý, protože se jedná o základ počítačových dovedností. Co byste se tedy na tom měli učit? Pokud e-mail používáte k běžné komunikaci, pravděpodobně nepotřebujete znát nic navíc. Jestliže se však zabýváte online marketingem, reklamou a propagací, bude se vám znalost dobrého emailingu určitě hodit. Jak na používání hromadných e-mailů neboli emailing?
Obsah
K čemu emailing využít?
Poslat klasický e-mail jednomu adresátovi nám nedělá problém. Za to věnovat se celému odvětví online marketingu a rozesílat skutečně úspěšné hromadné e-maily s vysokou odezvou už je jiný oříšek.
Hromadnou e-mailovou komunikaci používáme, když potřebujeme oslovit větší cílovou skupinu – obvykle zákazníky. Mezi nejpoužívanější druhy emailingu patří:
- Newslettery: nejběžnější hromadná komunikace přes e-mail. Mohou mít různé účely, například nabídnout novinku v sortimentu, edukovat o určitém problému, vyzvat k akci, sběr podpisů k petici, tvoření brandu a mnoho dalšího.
- Transakční a trigrované e-maily: tyto e-maily jsou rozeslány až na základě nějaké předchozí akce od cílové skupiny. Může se jednat o připomenutí prázdného košíku na e-shopu nebo výzva k dalšímu nákupu na základě předchozí objednávky a tak dále. Dá se s nimi velmi dobře pracovat a rozvíjet je.
A k čemu emailing využít v marketingové komunikaci? Najdeme mnoho konkrétních cílů emailingu (některé z nich najdete jako příklady výše). Obecně se však jedná o:
- Prodej.
- Akvizici (získání potencionálních zákazníků, které přivedeme na e-shop).
- Rozvíjení značky (budování povědomí o značce a firmě).
- Tvorba vztahu se zákazníky (například pomocí personalizovaných nabídek a sdělení).
Výhody emailingu a proč je vhodné jej umět?
Věnujete se online marketingu nebo třeba budování vlastního podnikání a emailing vám přijde tak trochu zbytečný, zastaralý nebo cokoliv jiného? Představíme vám největší výhody hromadných e-mailů, které vás možná přesvědčí o tom, že stojí za to jej alespoň zkusit.
- Personalizovaná komunikace – sdělení e-mailu lze napasovat velmi osobně a konkrétně například dle předchozí akce na webu. Takto vytvoříme snadno atraktivní zprávu, která nezůstane bez povšimnutí. Což nás také přivádí k dalšímu bodu.
- Snadné budování vztahu se zákazníkem – díky personalizované zprávě lépe navážeme vztah se zákazníkem. Ten pak můžeme dále rozvíjet a vytvářet tak pevné pouto, že zákazník nebude mít důvod odejít ke konkurenci (a to ani kvůli nižší ceně za produkt/službu).
- Nízké náklady – jedná se o velmi levný marketingový nástroj (v některých případech dokonce zadarmo). Výrazně se tedy vyplatí již po několika objednávkách (nebo splnění jiného cíle). Doporučujeme investovat do kvalitního copywritera a vhodného nástroje na rozesílání hromadných e-mailů dle vašeho cíle. V celkovém měřítku se však cena za emailing pohybuje velmi nízko.
- Neplatíte za proklik – při využití emailingu nemusíte platit ani za proklik na rozdíl od PPC reklam.
5 tipů, jak na dobrý emailing ve 21. století
Chcete-li se vrhnout do budování databáze kontaktů a rozesílání hromadných e-mailů, přečtěte si nejprve, jak zajistit, aby zprávy od vás neskončily v koši.
1/ Začněte předmětem
Předmět představuje pravděpodobně nejdůležitější část celého sdělení – rozhoduje totiž o tom, zda si druhá strana zprávu vůbec přečte. Může obsahovat “call to action” neboli výzvu k akci, neměl by přesáhnout 75 znaků, aby působil přehledně a měli byste mít sami chuť takový e-mail otevřít.
V předmětu e-mailu byste měli jasně shrnout sdělení, ale zároveň neprozradit pointu. Zkuste jednou větou daného člověka přesvědčit o důležitosti e-mailu nebo v něm vzbudit zvědavost. S kreativitou to však nepřehánějte, aby váš e-mail nepůsobil nedůvěryhodně a neskončil ve spamu.
2/ Držte se nízkých nákladů
Poté hraje důležitou roli také vzhled celého newsletteru nebo jiného e-mailu. Nemusíte však nutně investovat do špičkového grafika. Sice některé e-maily vypadají krásně, ale na chování zákazníků to až takový vliv nemá. Bude vám tedy stačit vytvořit několik šablon, které budete neustále “točit” dokola. Soustřeďte se především na přehlednost a jasné sdělení.
Důležitější než krásné obrázky je obsah e-mailu. Proto se vám vyplatí spíše zkušený copywriter, který umí prodat a zároveň udržet pozornost pomocí textu.
3/ Méně je více
Nepřehlednost a přeplácanost jsou vašimi největšími nepřáteli. E-mail by měl být stručný a jasný. Zde tedy platí pravidlo méně je více a výrazně doporučujeme se jím řídit. Nikdo nemá čas na čtení sáhodlouhých e-mailů a obzvlášť ne pravidelně. Po pár zprávách by tedy vaše adresa mohla být označena za spam. Také četnost zpráv nemusí být příliš vysoká.
4/ Důležité je plánování
Spíše než na kvantitu se zde hraje na kvalitu. V tom vám výrazně pomůže správné plánování. Vypozorujte nejlepší časy a dny pro rozesílání hromadných sdělení. Snažte se do prodejních zpráv dávat produkty s velkým odběrem nebo prodejností obecně. Velmi specifické a drahé produkty neosloví každého a emailing přece jen posíláte velkému množství lidí.
Než se pustíte do sepisování hromadné zprávy, určete si její cíl. Má nalákat k prodeji, podpořit čtenost článků nebo představit novinky na webu? Jedno téma naprosto stačí a působí lépe než náhodně sestavený e-mail.
5/ Optimalizujte, optimalizujte a optimalizujte
A nakonec pozorujte, vyhodnocujte a dělejte si statistiky nebo analýzy úspěšnosti. Na základě toho budete své e-maily snadno vylepšovat, aktualizovat a rozvíjet. Hledejte chyby, které vás stojí zákazníky. Většinou se jedná o běh na dlouhou trať, kdy nestačí pár hromadných e-mailů a máte vyhráno. Databáze kontaktů a pravidelní zákazníci potřebují péči.
Zajímají vás další informace ze světa emailingu? Máme jich pro vás v záloze ještě mnoho! Také vám můžeme prozradit tipy a zákonitosti z dalších odvětví online marketingu. Vše se dozvíte na rekvalifikačním kurzu online marketingu, který vás připraví od A do Z na pozici marketéra. Přečtěte si celou osnovu kurzu a zjistěte, jaké znalosti na vás na kurzu čekají.