Myslíte si, že je vůbec reálné vykonávat práci z domova na tzv. home office efektivně a kvalitně? O práci z domu se dnes hojně hovoří a bude to aktuální téma ještě hodně dlouho. Díky pandemii se stala běžnou součástí našich životů…

V domácím prostředí pracují i ti, kteří by to neočekávali. Zaměstnavatelé se snaží o to, aby bylo ve firmě co nejméně zaměstnanců, a tím pádem se eliminovalo riziko nakažení koronavirem. Není jednoduché udržet provoz a přitom zachovat ekonomiku na slušné úrovni, přičemž se sníží počet pracovníků na pracovišti na minimum. Kdo může, pracuje na dálku.

Home office vzbuzuje u zaměstnavatelů nedůvěru

Především zahraniční společnosti se přikláněli k práci na home office již dříve. Jednalo se spíše o takový benefit pro spolehlivé a ověřené zaměstnance. Mnoho zaměstnavatelů se tomu však dosud bránilo. Nevěřili tomu, že by mohli lidé pracovat v domácím prostředí tak dobře a efektivně a přitom věnovali práci opravdu smluvený počet hodin. Nadřízení si práci z domova představují spíš jako ideální variantu pro flákače a ty, kterým se nechce moc pracovat. Na dálku totiž nelze kontrolovat pracovní morálku zaměstnanců.

Kdo může, tak ať pracuje z domova

V současné krizové situaci je však home office naopak silně doporučován. Firmy si to moc dobře uvědomují. Posílají tak domů např. i prodavačky a uklízečky za 100 % výši mzdy. Práce z domova je placena úplně stejně, jako byste byli fyzicky ve svém zaměstnání.

I když je jasné, že na některá řemesla je pohlíženo jako spíše na tzv. překážky na straně zaměstnavatele a nelze je ve skutečnosti doma vykonávat. V takovém případě je na zaměstnavateli, jestli vám ponechá 100 % mzdy či platu, anebo díky poklesu tržeb budete mít nárok na pouhých 60 %. Nicméně v domácím prostředí je možné dělat většinu kancelářských prací. Dosud se tomuto typu práce věnovali spíše profese, jako jsou grafici, IT pracovníci, marketingoví specialisté a redaktoři.

Home office šetří váš čas

Díky práci z domova ušetříte mnoho času, který byste vynaložili na cestu do práce. Běžnému člověku trvá jedna cesta přibližně půl hodiny. To máte jednu hodinu denně navíc jenom pro sebe. Můžete ji využít třeba na učení s dětmi, procházku s rodinou nebo na přečtení zajímavé knihy. Další minuty ušetříte, když nebudete muset řešit svůj outfit, líčení a účes. I když v pyžamu se z psychologického hlediska nevyplácí zůstávat.

Práce na home office je i psychicky náročná, a tak je dobré se odreagovat. Odpoutat se doma od běžných všedních starostí, úklidu a vaření s tím, že se zaměříte jenom na práci, nebývá snadné. Vytvořte si tedy doma takové pracovní podmínky, aby vám šla práce co nejlépe od ruky. V následujícím textu naleznete rady a tipy jak na to.

Práce musí být doma dobře zorganizovaná

Věděli jste, že když si práci z domova dobře nerozvrhnete, může být časově náročnější? Doma totiž lidé sklouzávají k tomu, že dělají víc věcí najednou. V domácím prostředí vás nikdo nesleduje, a tak vás během pracovní doby může napadnout sem tam zkontrolovat sociální sítě, zkouknout nejnovější zprávy na internetu, vysát v kuchyni apod. Ano home office je tak trochu boj s prokrastinací.

Zkuste odbourat rušivé elementy

Je-li to možné, určete si pracovní místo, které budete mít vyhrazené pouze k vaší práci. Udržujte jej v čistotě a uklizené. Bez špinavého nádobí, hrnků od kávy a čaje, bez pohozeného oblečení na židli. Dobré je si vždy na každý den vytvořit denní plán úkolů, tzv. to do list. Jak budete postupně dané body dokončovat, můžete si je odškrtnout a mít tak dobrý pocit z odvedené práce. Pracujete-li v menší firmě a práci z domova zneužíváte, vězte, že se to v brzké době projeví.

A jakým způsobem při práci z domu komunikovat?

Je dobré si ujasnit styl komunikace se svým zaměstnavatelem. Jak si budete předávat informace a tlumočit srozumitelně zadání úkolů, je jen na domluvě. Někdy je rychlejším způsobem psaní e-mailů, v jiném případě jsou nutné telefonické konzultace. Zajímavým tipem, jak se spojit s více lidmi, jsou videokonference.

Ono trávit pracovní dobu každý den jen mezi stěnami domu či bytu může být stresující. Obzvlášť pro extrovertní jedince, kteří mají rádi společnost. Snažte se tak pracovní den nějakým způsobem zpříjemnit. Víte-li dopředu, že strávíte na home office delší dobu, myslete i na vybavení vaší provizorní kanceláře. V domácím prostředí se budete lépe cítit na pořádné ergonomické židli.

I tak se nezapomeňte čas od času pořádně prohýbat, procvičit si ruce a krční páteř, anebo vyrazit na krátkou procházku alespoň na zahradu, pokud máte tu možnost. Bydlíte-li v panelovém domě, otevřete okno dokořán a pořádně vyvětrejte. Čerstvý vzduch vám přinese nové myšlenky a inspiraci pro další práci.

Pro aktuální videa z oblasti práce, personalistiky a marketingu odebírejte kanál Orange Academy.  Vyplatí se to!

Mám zájem o odběr newsletteru