Work life balance je klíčem ke snížení stresu a větší spokojenosti nejen v práci. Podívejte se na tipy, jak dosáhnout rovnováhy mezi pracovním a osobním životem.

Co to je work life balance?

Pojem work life balance lze definovat jako rovnováhu mezi pracovním a osobním životem člověka. Řada lidí má však problém takového stavu dosáhnout. Zásadní chybou je, že vnímají práci a ostatní oblasti života (rodinu, trávení volného času apod.) jako něco odděleného. Práci také často před osobním životem upřednostňují.

Jak rovnováhy v pracovním a osobním životě dosáhnout?

Níže naleznete tipy, jak můžete rovnováhy v pracovním a osobním životě dosáhnout.

Změňte nastavení mysli

Představa o work life balance se u každého člověka liší a mění s věkem či rodinným stavem. Je tedy individuální a záleží na vás, kolik času chcete věnovat pracovnímu a kolik osobnímu životu. Obecně však platí, že byste ani jednu oblast neměli zanedbávat, nebo odsouvat na “později…”.

Určete si priority

Abyste si dokázali uspořádat čas podle vašich přání, stanovte si priority. Jakým činnostem a kolik času jim chcete věnovat.

Zamyslete se nad tím, zda vám vyhovuje pracovní doba či zda si netaháte práci zbytečně domů. Zda v zaměstnání netrávíte čas nad věcmi, které byste dělat nemuseli, příp. by se daly dělat efektivněji (často se tak děje kvůli nejasné komunikaci či zbytečným poradám).

Popřemýšlejte také nad činnostmi, kterým se věnujete po příchodu domů. Máte-li málo času na sebe kvůli domácnosti a péči o děti, zamyslete se nad tím, zda jsou úkoly mezi rodinné členy spravedlivě rozděleny. Pokud patříte mezi milovníky sociálních sítí, měli byste zvážit, zda kvůli nim zbytečně neprokrastinujete…

Dávejte na své pocity a mezi priority zařaďte pouze ty činnosti, které jsou nezbytně nutné (tzn., musíte je dělat vy), ale i ty, které vás těší! Ano, abyste dosáhli work life balance měli byste se na denní bázi věnovat jak vašim povinnostem, tak i věcem, které děláte, protože je máte rádi!

Work life balance

Jak řešit work life balance v práci?

Zjistíte-li, že work life balance nedosahujete především v pracovní oblasti a ta vám způsobuje nespokojenost, stres a nedostatek času na osobní život, zajděte za šéfem nebo personalistou a promluvte si s ním.

Pokud například víte, že si kvůli dojíždění nosíte práci domů, kterou však nechcete odříkat, navrhněte zaměstnavateli kompenzaci ve formě home officu jednoho dne v týdnu. Tím ušetříte čas strávený na cestách i finance. A v některých případech vám zbyde i volno, které můžete věnovat rodině nebo koníčkům.

Rozumný zaměstnavatel by vám měl vyhovět. Jestliže se tak nestane, zvažte možnost nalezení jiného zaměstnání. Některé firmy, zabývající se především marketingem, lidskými zdroji nebo poskytující administrativní služby, dávají flexibilní pracovní době, či částečnému (příp. i úplnému) home officu zelenou!

Někteří zaměstnavatelé podporují work life balance svých zaměstnanců i jinými způsoby:

  • po pracovní době nabízejí možnost cvičení přímo v kancelářích,
  • platí jim každoročně dovolenou,
  • pořádají rodinné dny.

Vědí, že tak zvýší jejich produktivitu a pomohou jim dosáhnout větší spokojenosti a radosti z práce, snížit stres a zvýšit jejich motivaci. Naopak se vyhýbají požadavku velkého množství přesčasů, které mají podle vědců v dlouhodobém horizontu negativní vliv na zdraví i psychiku pracovníků.

Tip: Rozhodnete-li se odejít za jiným místem, vybírejte si firmy, které výše uvedené benefity nabízejí již v inzerátu, nebo si lepší podmínky (např. již zmiňovaný občasný home office) vyjednejte již na začátku spolupráce.

Pracujete-li v oboru, který vám work life balance neumožňuje, řešením může být i rekvalifikace!

Zdroj: kurzy.cz, personalni-marketing.cz

Mám zájem o odběr newsletteru