Jestliže máte děti alespoň školního věku, možná už jste slyšeli, jak se baví o TikToku. Navíc na něm pravděpodobně tráví hodně času. Tento chytlavý název sociální sítě, kterou stále mnoho marketéru trochu podhodnocuje a považuje ji za “zábavu pro děti”, by vás rozhodně měl zajímat. Jedná se totiž o platformu, kde lze skvěle působit i v rámci marketingu firmy. Takže hurá na TikTok!
TikTok ve zkratce
Nejprve si tuto populární sociální síť trochu představíme. TikTok vznikl již v roce 2016, takže už se nejedná o úplného nováčka, přesto se do povědomí v Česku dostal až poměrně nedávno. Mnoho lidí si totiž myslí, že se jedná o aplikaci pro mládež a děti. Avšak podle statistik je 40 % uživatelů starších 30 let a to už je poměrně slušné číslo.
Během jednoho měsíce se na TikTok přihlásí necelých 700 milionů uživatelů, což z této aplikace dělá velmi dobrou konkurenci známějším sociálním sítím jako Facebook či Instagram. Těchto 700 milionů lidí je také důvod, proč byste na TikTok měli přihlásit i svou firmu, ale o tom až později.
Na TikToku lidé sdílí krátká videa se zajímavým, vtipným nebo jinak zaměřeným obsahem. Nejatraktivnější jsou ty nejkratší (okolo 15 sekund), zvlášť pokud mají dobrou pointu. Lidé totiž rádi spěchají a delší videa musí být skutečně kvalitní, aby zaujala.
Proč TikTok získává na popularitě?
V roce 2020 se TikTok vyšplhal na první pozici v nejstahovanějších aplikacích vůbec. V tomto roce si jej stáhlo více jak 2 miliardy lidí. Jeho oblíbenost tedy nelze popřít. Co za ní stojí?
- TikTok udává nejnovější trendy – rozhodně není výjimkou, že se nějaký trend objeví nejprve na TikToku a až poté se přesune například do Reels na Instagramu. Navíc i samotný TikTok se o tuto inciativu snaží a neustále předává nové trendy.
- Zajímavý obsah – rychlé, zábavné nebo dokonce vtipné, pohodlné. Takto vypadají videa na této sociální síti. Ideální potrava pro kdejakého konzumenta internetu. Lidé navíc rádi patří k nějaké komunitě a to se jim u TikToku daří.
- Snadné a přívětivé uživatelské prostředí – aplikace si zakládá také na jednoduchosti a přehlednosti. Sekce “Pro vás” uživatelům nabízí přesně ten obsah, který si přejí. To vše díky algoritmům.
Marketing pro firmy na TikToku aneb jak na to?
Vlastníte firmu, brand, značku nebo se pokoušíte o její vytvoření? A myslíte u plánování svých marketingových aktivit také na sociální sítě? Pak nezapomeňte do svého marketingového mixu přimíchat také aplikaci TikTok.
1. krok: Osahejte si dané prostředí
Pokud TikTok skutečně neznáte, začněte tím, že si jej vyzkoušíte. Založte si profil a dva až tři týdny pozorujte, jaké trendy letí, která videa jsou sledovaná a jak funguje aplikace. S názvem si nedělejte příliš starostí, nerozhoduje o tom, zda budete vidět. Jméno firmy nebo značky skvěle poslouží.
2. krok: Vypracujte publikační plán
Následně si zpracujte publikační plán. Jistě podobný používáte i pro jiné sociální sítě. TikTok je velmi rychlý a zábavný, myslete na to při stanovení frekvence přidávaných příspěvků. Na druhou stranu opravdu dbejte na základní pravidlo kvalita předčí kvantitu.
Zásadní je také rozmanitost. Jeden formát vám prostě stačit nebude. Určitě vytvořte alespoň 4 až 6 formátů a testujte, co vám funguje.
3. krok: Vytvořte zajímavý obsah
TikTok je vysoce náročný na obsah. Zatímco třeba na Instagramu můžete lidi zaujmout i svým sdělením v komentáři, zde hraje hlavní roli vizuál. Vše (včetně vaší pointy) musí obsahovat samotné video.
Nesnažte se tvořit více či méně skrytou reklamu ve vašich příspěvcích. Lidé to poznají a na TikTok se chodí skutečně hlavně bavit. Tvořte spíše zábavná videa a zaujměte komunitu. Také můžete využít toho, že lidé si rádi na internetu hledají odpovědi na svoje otázky.
Ani příliš okaté umístění loga, produktu nebo značky nebude fungovat. Dbejte na originalitu u každého videa, jinak budou mít uživatelé pocit, že “tohle už viděli” a rychle přeskočí na další video.
Tip: U videí na této sociální síti jsou nejdůležitější první 3 sekundy, kdy potřebujete získat pozornost diváka. Mezi záplavou videí a obsahu je boj o pozornost opravdu drsný, ale stojí za to.
4. krok: A dostaňte ho do správné komunity lidí
Video je důležité dostat ke správným lidem. Skvěle vám k tomuto účelu poslouží hashtagy, kterých lze na TikToku přidat neomezené množství, ale musíte se vejít do 100 znaků. Dále svůj obsah vhodně optimalizujte, aby byl dobře vyhledatelný.
5. krok: Využijte placenou reklamu
Organický dosah má vždy větší hodnotu než reklama. Navíc na této platformě jsou lidé na okaté reklamy vysoce citliví. Přesto lze využít i placenou reklamu a není nutné nejprve tvořit velké komunity a publikum. Oblíbené jsou především tři typy reklam:
- In feed – reklama přímo ve feedu
- Hashtag challenge– vytvoření ojedinělé výzvy pro diváky tak, aby reagovali
- Brand takeover – reklama ihned po zapnutí aplikace
Stále však platí, že i placená reklama by měla co nejvíce vypadat jako organický obsah, který uživatelé na této síti očekávají.
Tip: Pro marketing na TikToku lze také využít profesionálního influencera, který udělá veškerou práci za vás.
Proč jej v Česku moc nevyužíváme?
To je popravdě trochu záhadou. Možná se jedná o konzervativní přístup Čechů k novinkám nebo jej skutečně považují za aplikaci pro děti. Také je možné, že české firmy pouze neví, jak na to. Jisté však je, že se zde skrývá velký potenciál, levný organický dosah a ten, kdo vycítí příležitost rychleji, bude mít velký náskok. Nebojte se tedy zabrouzdat na TikTok také vy a převést sem část svých marketingových aktivit.
Zajímá vás online marketing více do hloubky, ale nemáte požadované vzdělání? Rádi byste se věnovali práci marketingového specialisty? Pak se přihlaste na náš rekvalifikační kurz marketingu a podívejte se pod vedením profesionálů na problematiku online světa.
Tento článek je velmi zajímavý. Toto teď frčí u mladých . V touto formou nemám žádné zkušenosti . A když budu potřebovala nějaké to video , dám si jej natočit. Přeji pěkný den.