Reklamy na nás útočí ze všech stran a denně potkáme stovky až tisíce reklamních sdělení – ať už v televizi, rádiu, na billboardech nebo na sociálních sítích. Lidé se tedy naučili v této změti informací více či méně ignorovat reklamní sdělení. Nemusí si to dokonce ani uvědomovat. Pro ignoraci a přehlížení reklam se zavedl pojem reklamní slepota, která více než uživatele internetu trápí ty, kteří pomocí marketingu potřebují prodat své produkty či služby. A právě pro ty zde máme několik tipů, jak porazit reklamní slepotu.
Reklamní slepota v praxi
Představte si následující situaci:
Je ráno a vy se chystáte do práce. U snídaně se podíváte na sociální sítě, kde na vás začnou vyskakovat reklamy. Některé zcela jasně, některé jsou více nenápadné. Poté nastoupíte do auta, zapnete rádio a za 10 minutovou cestu po známé trase si vyslechnete 6 reklam a 2 písničky. Zajímavý poměr, že? Dále po cestě potkáváte plakáty, bannery nebo billboardy, pořád ty stejné, jelikož cestujete vždy stejnými ulicemi. Dorazíte do práce a začínáte pracovat.
Za první hodinu během rána na vás působilo desítky reklamních sdělení. Kolika jste si všimli? A kolik z nich dokážete přiřadit ke správné značce nebo výrobci?
Proč nás reklamní slepota zajímá?
Jak už bylo řečeno, běžného uživatele internetu a komunikačních technologií reklamní slepota nijak netrápí. Zpravidla si ji ani neuvědomuje, nebo mu dokonce vyhovuje. Zcela odlišný názor však panuje v komunitě marketérů, majitelů e-shopů a obchodů, které reklama zajímá z úplně jiného hlediska.
Pro ty se reklamní slepota stává spíše nevítaným nepřítelem. Lze ji však porazit, jen je potřeba pochopit její princip.
Proč lidé vaši reklamu nevidí nebo ignorují?
Kdy lidé vaši reklamu nejčastěji přehlédnou nebo ignorují? Faktorů, díky kterým zákazníci filtrují reklamy, existuje hned několik. Vyplatí se je znát, jelikož je můžete využít pro svůj prospěch a vyvarovat se nejčastějším chybám. Zde nabízíme přehled těch nejzákladnějších:
- Aktuální rozpoložení a potřeby jednotlivce – každý z nás během dne řeší mnoho situací. Pokud se vaše reklama zrovna netýká aktuální potřeby zákazníka (například, že má hlad a vy nabízíte skvělé jídlo s dovozem), je dost možné, že si sdělení ani nevšimne. Není jednoduše pro něj. Navíc faktory jako stres, nervozita, napětí nebo koncentrace na určitou činnost způsobují spíše opačný efekt, tedy ignorace naprosto všeho kromě aktuální potřeb.
- Prostředí – o pozornost zákazníka se také perete s prostředím. Nachází se vaše reklama na rušné ulici, kde se musí plně věnovat řízení? Pravděpodobně si vašeho banneru nevšimne. Máte umístěný plakát na klidné autobusové zastávce, kde lidé tráví čas čekáním? Rozhodně máte větší šanci na úspěch.
- Technologie – některé moderní nástroje, které nám pomáhají reklamu vytvářet (například Google) se zároveň věnují i tomu, aby počet reklamních sdělení eliminovaly. Zmíněný Google tedy hodnotí relevantnost reklam, které zákazníkovi ukáže.
- Nepřehlednost a přehlcení – Představte si vývěsku, kde najdeme desítky menších i větších plakátů. Zaujmou nás pouze ty nejnápadnější a ty, které se nás týkají. Stejně to funguje na sociálních sítích, v rádiu i v televizi. Nikdo jednoduše nezvládne pojmout vše a automaticky vyfiltruje to nejzajímavější.
- Paměť mozku – lidský mozek se velmi rychle učí a pamatuje si více, než by nás na první pohled napadlo. U reklamy tento fakt může mít dvojí efekt: lidé si buď rychle zapamatují, kde potkávají reklamy a mají tendenci se jim automaticky vyhnout, zařadit je mezi nevyžádaný obsah a spam. Nebo si lidé zapamatují znělku, logo či celou reklamu, aniž by si toho třeba všimli a jakmile daný předmět potřebují, vzpomenou si přímo na vás.
5 tipů: Jak se bránit reklamní slepotě a prorazit na sociálních sítích?
V úspěšnosti reklamy hraje roli hned několik aspektů od estetiky, chytlavosti až po vhodné zacílení a podobně. Lidé (naštěstí pro marketéry) rozhodně nejsou vůči reklamním sdělením zcela imunní. Přinášíme vám několik tipů, jak si s reklamní slepotou poradit na sociálních sítích, ale i webu nebo v oblasti offline marketingu.
1/ Kvalita vs. kvantita
Toto pravidlo lze uplatnit na celou řadu věcí v životě. Kvalita by vždy měla převyšovat nad kvantitou. Místo toho, abyste na své zákazníky chrlili jeden newsletter s fádním sdělením za druhým, vsaďte raději na propracovanou střídmost. Jedna skvělá reklama na správném místě a s vhodným zacílením udělá víc, než dvacet nekvalitních příspěvků všude mířících na kohokoliv.
2/ Jděte vstříc algoritmu
Sociální sítě jako Facebook, Instagram nebo TikTok mají svůj algoritmus, který pravidelně mění, vylepšuje apod. Často to spíše vypadá, že jakmile odhalíte princip algoritmu, dojde k další změně. Principy, které se však nemění a které lze využít ve svůj prospěch, zní:
- Autenticita – lidem se líbí situace, ve kterých se mohou vidět. Paradoxně tedy často více zaujme přirozená fotka všedního života, než vyumělkovaná a nepřirozená póza modelů s notnou dávkou retuše.
- Aktuálnost – neustále se něco děje. Lidé hledají na sociálních sítích novinky. Skvěle tedy zabere reklama s odrazem aktuálního dění. Samotné sociální sítě takové příspěvky vyhodnotí jako užitečnější a nabídnou je lidem, kteří o dané téma projevili zájem v minulosti. Nezapomínejte také na kouzlo vtipu.
- Pravidelnost – 1 až 3 příspěvky za týden. Takovou frekvenci má Facebook nebo třeba Instagram nejraději. Důležité také je, aby všechny příspěvky nebyly pouze reklamní, ale aby se ve vašem publikačním plánu objevily různorodé a zajímavé příspěvky.
Tip: Přečtěte si také 10 mýtů o Facebook marketingu.
3/ Umístění a velikost
Grafika, velikost i pozice reklamy rozhoduje taktéž o jejím úspěchu. Jakmile umístíte plakát nebo banner vedle záplavy dalších plakátů a bannerů, pravděpodobně si jej všimne málokdo bez ohledu na to, zda se jedná o konkurenci či nikoliv. Ojedinělá, originální místa vyniknou lépe.
4/ Dejte zákazníkovi to, co skutečně chce
Když bude návštěvník webu hledat informace o určitém druhu zboží a vyskočí na něj reklama z úplně jiného odvětví, velmi rychle najde křížek a ještě mu zkazíte náladu. Uživatelskému prostředí lze také uzpůsobit nejen obsah reklamy, ale také její forma. Dejte zákazníkovi to, co hledá. Například v aplikaci hry lépe fungují grafické reklamy a v článku zase kontextové reklamní sdělení.
5/ Testujte a vyhodnocujte
Zkuste se vžít do kůže vašeho ideálního zákazníka a podívejte se na svou reklamu kritickýma očima. Výsledky úspěšnosti vám rychle napoví, jakým směrem pokračovat. Nebojte se testovat a vsadit na úspěšné příspěvky a jejich obměnu.
Občas to není jednoduché, že? Obor marketingu se neustále vyvíjí a jeho dynamika nám dává často zabrat. Chcete-li se zdokonalit v tomto zajímavém oboru, přihlaste se na rekvalifikační kurz marketingu, kde se podíváme na celý obor od základu. Kurz je vhodný jak pro úplné začátečníky, tak pro mírně pokročilé či pro osvěžení aktuálních informací.