Vlastníte firmu a přemýšlíte o rebrandingu obchodní značky? Potom si přečtěte tento článek, ve kterém vám poradíme, na co si při něm dát pozor!

Co to je rebranding a co redesign?

Správná definice pojmu rebranding je omlazení obchodní značky či její znovuvytvoření. Může se jednat o změnu:

  • loga,
  • jména značky,
  • sloganu,
  • filozofie

s cílem vytvořit jinou představu zákazníků o značce nebo kvůli jejímu oživení.

Někteří lidé zaměňují rebranding s redesignem. Během něj se značka transformuje, ale její základní atributy zůstávají. Pojem se často používá také při modernizaci webu, kdy je třeba změnit nejen jeho vzhled, ale také zlepšit jeho funkčnost (zajistit jeho větší intuitivnost, přehlednost apod.). Hezkým příkladem redesignu je například logo spolku Junák, do nějž byl přidán chodský pes – prvopočáteční symbol českého skautingu.

Kdy má cenu rebranding dělat?

Pokud o rebrandingu uvažujete, zamyslete se dopředu nad tím, co je jeho hlavním důvodem a zda vám přinese užitek a nikoliv škodu! Rebranding má cenu dělat v případě, kdy vás název značky omezuje. Například pokud prodáváte zboží i jiného druhu než název značky napovídá. K tomuto kroku přistupují také firmy v situaci, kdy je známý určitý projekt, jenž vytvořily nebo v případě, kdy potřebují změnit svou identitu kvůli skandálům.

rebranding

S jakými změnami a kroky je třeba při rebrandingu počítat

S uskutečněním rebrandingu musíte počítat s některými změnami, které se k němu vážou a učinit několik kroků:

  • zanést změny do všech dokumentů (smluv, obchodního rejstříku,…),
  • informovat všechny zaměstnance, ale i zákazníky prostřednictvím sociálních sítí a webových stránek (Pozor! Facebook dovoluje změnu profilového jména pouze jednou!),
  • ponechat si starou doménu a přesměrovat ji na nový web,
  • na nový web převést veškeré původní strány a obsah,
  • pohlídat si vaše práva k nově tvořené identitě (např. ve vztahu k externím pracovníkům),
  • registrování ochranné známky na všechny části brandu,
  • sledování výsledků provedených změn v Google Analytics (návštěvnost, konverze, zisk).

Pozor! Plánujete-li v budoucnu expandovat do zahraničí, ještě před rebrandingem si udělejte důkladnou rešerši zahraničních trhů, abyste se vyhnuli pojmenování, která má již jiná firma v cizině registrována jako ochrannou známku.

Rebranding značky

Pro ukázku, jak může úspěšný rebranding vypadat v praxi, se podívejte na pár příkladů známých značek.

Instagram

V roce 2016 došlo k převratné změně loga sociální sítě Instagram. Obě původní ikonky – staré kamery byly přetvořeny na logo připomínající moderní fotoaparát smartphonu, které vystihuje uživatele Instagramu a které tak odpovídá cílové skupině.

Dunkin´ Donuts

Původní název koblih Donut byl přejmenován na Dunkin. Firma tak chtěla ukázat, že jejich značka není jen o koblihách, ale nově především o nápojích. A protože nové pojmenování znali zákazníci již ze sloganu (“America Runs on Dunkin´!”), nebylo pro ně obtížné se na staronový název Dunkin adaptovat.

Zdroj: focus-age.cz, ppcprofits.cz

Mám zájem o odběr newsletteru