Barvy mají mnoho zajímavých funkcí. Mimo estetickou a vizuální stránku dokážou zázraky i v oblasti marketingu. A ti, kteří se online marketingu věnují, si jsou tohoto významu barev dobře vědomi. Jak se využívá psychologie barev v marketingu? Kterou z nich zvolit pro svoji značku podle služeb a produktů, kterým se věnujete?
Obsah
Psychologie barev v praxi
Na barvy lze pohlížet hned z několika rovin. Z fyziky víme, že se jedná o viditelné části elektromagnetického záření. V umění se barvami vyjadřují pocity, nálady a celé dílo dostává díky spektru barev svůj význam. A v psychologii zase mluvíme o zrakovém vjemu, který dokáže ovlivnit naši emoční stabilitu.
Psychologii barev se věnovalo již mnoho odborníků i vědců (například Carl Jung). V zásadě objevili spojitosti mezi určitými odstíny barev a naším podvědomí, respektive tím, jak na nás barvy podvědomě působí. Tohoto vlivu si většina populace vůbec nevšímá, často o něm ani netuší.
V rukách zdatného marketéra se tedy i psychologie barev může stát dobrým prodejním nástrojem nebo alespoň pomůckou. Díky svým marketingovým činnostem mohou přesně působit na tu část podvědomí, kterou potřebují zapojit.
V praxi využívají psychologii barev nejrůznější firmy a značky už tím, jakou barvu loga zvolí. Nemyslete si, že McDonald prezentuje své červeno žluté logo náhodou, stejně tak jako to nedělá bez rozmyslu tisíce jiných značek, které denně potkáváte na billboardech. Grafici a marketéři si jednoduše osvojili pár pravidel této části psychologie a využívají ji k většímu úspěchu svých produktů.
Význam jednotlivých barev aneb Jakou zvolit pro svoji značku?
Každá barva má své specifické účinky na naše podvědomí. Princip je vcelku jednoduchý – vyvolávají v našich myslích určité pocity, myšlenky, chutě nebo emoce. Dost často je máme spojené velmi specificky s určitou činností a poté nás pohled na určitou barvu podvědomě směřuje k určitému cíli.
Samozřejmě, že na každého z nás mohou působit velmi subjektivně, avšak odborníci vypozorovali i obecné zákonitosti, které platí v jisté míře vždy.
Tohoto objektivního působení pak lze velmi dobře využít v reklamě, při výběru loga, designu jednotlivých obalů i výrobků a tak dále. Psychologie barev nám tedy může chytře a efektivně pomoci s volbou barev v marketingu.
Modrá barva
Patří mezi nejoblíbenější a nejčastěji používané barvy v marketingu. Často ji využívají banky, aplikace (co třeba takový Facebook?), medicína i cestovní kanceláře. Velké zastoupení také najde při politických záležitostech (například patří mezi oblíbené barvy politických stran).
Proč se zrovna modrá stala tolik oblíbenou? Symbolizuje totiž jistotu, působí bezpečně, úspěšně a uklidňuje. Na zákazníky má osvěžující a harmonický vliv, který působí solidně až konzervativně. V případě cestovních kanceláří také připomíná barvu moře a hezkého počasí.
Tmavě modrá až královská modř (royal blue) je považována za luxusní nebo prémiovou a pro své produkty ji používají drahé značky. Nebo také investiční společnosti, banky a podobně. Vzbuzuje totiž důvěru, kterou při investování velkým částek peněz nutně potřebují.
Zelená barva
Zelenou najdeme ve spojení s přírodou a klidem. Není náhoda, že kosmetické značky rády volí pro své produkty zelenou a bílou barvu. Zvlášť, pokud nabízejí také ekologickou hodnotu.
Dokonce se stala symbolem tzv. zeleného marketingu: propagace výrobků s environmentální hodnotou a ekologickými vlastnostmi.
Dále je velmi oblíbená ve spojení s turismem, kde evokuje zelené kopečky hor a jarní louky. Jednoduše při pohledu na jasné zelené odstíny okamžitě myslíme na přírodu, lesy a dostáváme se do spojení s naší přirozenou podstatou.
Bílá barva
Zmínili jsme, že kosmetické značky rády využívají zelenou v kombinaci s bílou barvou. Bílá barva je totiž symbolem čistoty, nevinnosti a zároveň luxusu. Kdo by si tedy nechtěl dopřát očistnou masku nebo peeling, po kterém se bude cítit jako znovuzrozený?
Bílá také zvětšuje prostory (znáte jistě pravidlo, že bílé oblečení rozšiřuje a černé zeštíhluje, že?), což může být pro některé produkty, například luxusní domy a vily, také vhodnou vlastností.
Dále ji najdeme ve spojení s luxusními, až nedotknutelnými, výrobky nebo třeba v mléčném průmyslu. Oblíbená je i pro bílou elektroniku do domácnosti.
Červená barva
Rudá a červená barva ve vás často vzbudí ohnivé, vášnivé a silné emoce. Ve filmech ji často využívají režiséři pro napínavé a děsivé scény, které vás mají nabít adrenalinem nebo strachem.
Tato barva přirozeně zvyšuje krevní tlak, je spojována s nebezpečím a agresivitou. Stejně agresivní jsou také chutě, které ve vás červená vzbuzuje. Proto se velmi dobře využívá v gastronomickém průmyslu. Při pohledu na billboard s červeným logem oblíbeného fastfoodu dostanete obrovskou chuť na jídlo – většinou to nezdravé a silně kalorické.
Své uplatnění také našla u energetických nápojů, jelikož v nás vzbuzuje pocity plné energie a napětí.
Žlutá barva
V kombinaci s červenou velmi často najdeme žlutou (vzpomínáte na logo McDonaldu?), protože opět působí na naše chuťové pohárky. Jedná se tedy o velmi silnou dvojici.
Žlutá má dále jednu skvělou vlastnost – přitahuje pozornost, což se hodí snad každé společnosti. Nesmí se to s ní ale příliš přehánět, jelikož působí také jako výstraha. Barva slunce dále symbolizuje dynamiku a pohyb. Velké využití nalézá i pro hračky.
Zlatá barva
Luxusní a honosná barva, která velmi často symbolizuje bohatství nebo peníze. Opět se to se zlatou nesmí přehánět, jelikož může působit až snobsky nebo arogantně, jemné zlaté detaily jsou však určitě povoleny. Jedná se také o barvu života a božstva.
Šedá barva
Firmy a značky šedou využívají spíše pro pozadí nebo neutralizaci více výrazných barev. Většinou se nejedná o ústřední motiv a to z jednoduchého důvodu: šedá barva je totiž příliš neutrální, fádní, nudná až neživá. Slouží spíše jako doplněk, nevyvolá totiž příliš akce.
Černá barva
Stejně tak černá barva nepůsobí příliš vhodně na zákazníky, jelikož je v naší kultuře spojována se smutkem, smrtí a negativitou. Proto ji opět značky využívají spíše jako doplňkovou barvu k výraznějším, které dokáže skvěle podtrhnout.
Ovšem najdeme jednu výjimku – kávový průmysl. Protože symbolizuje kávová zrna a barvu čerstvě namleté kávy, může být využívána pro tyto účely.
Fialová barva
Kombinace červené a modré nám (jak již každé dítě dobře ví) vytvoří fialovou nebo také purpurovou barvu, která občas bývá spojená se lží. Jindy ji však vykládáme také jako spojení studené a teplé škály barev, čímž vzniká skvělá kombinace pro vyjádření úspěchu a jemnosti.
Právě jemnost, kterou symbolizuje, způsobuje, že bývá spojována také s ženstvím a feminismem. Některé krémy pro ženy tedy sází na fialové odstíny, nebo si vzpomeňme například na oblíbené čokolády Milka, které nás přesvědčují o své jemnosti.
Hnědá barva
Vracíme se opět k přírodě, tentokrát k symbolice dřeva. Hnědá (většinou v kombinaci se zelenou) často figuruje u značek zabývajících se výrobou nábytku nebo menších výrobků ze dřeva.
Opět ji najdeme i v gastronomickém průmyslu ve spojení s čokoládou nebo kávou. Především jemné odstíny evokují klid a harmonii nebo představu tělesných prožitků. Využití bychom tedy mohli očekávat třeba u společností nabízejících ozdravné masáže, relaxaci nebo saunu (kde najdeme i prvek dřeva).
Existuje celá řada testů, které si můžete vyzkoušet buď sami, nebo jste je možná někdy viděli třeba ve filmu – například Rorschachův barvový test se často vyskytuje v zápletkách filmů, v nichž hrdiny testují pomocí barevných destiček a skvrn, kdy mají vypovědět, co ve skvrnách vidí.
Na každého z nás mohou působit jemně odlišně také v závislosti na našem charakteru (sangvinik, melancholik, cholerik, flegmatik) nebo jednoduché preferenci barev. Pro firmy je však velmi snadné, pokud o těchto vlastnostech psychologie barev vědí, zvolit tu správnou, abyste si koupili jejich kosmetický přípravek nebo dostali chuť k jídlu.