V dnešním článku si odhalíme další část online marketingu a zaměříme se na projektové řízení. Jaké existují dva hlavní přístupy k projektovému řízení a jak si celý proces zjednodušit? Na co by si měl projektový manažer dát pozor?
Obsah
Co je to projektové řízení a kdy je potřeba?
Projektové řízení představuje proces realizace určitého projektu. Většinou se jím zabývá jednotlivec nebo organizace. Jeho součástí se stává soubor činností, které vedou k určitému cíli a bývá časově ohraničen.
S nadsázkou by se dalo říci, že jsme projektové řízení zažili pravděpodobně všichni v rámci školní docházky, kdy jsme měli za úkol vytvořit nějakou prezentaci, projekt nebo referát. V tomto případě se však jedná o součást marketingu, pro kterou se vybírá projektový manažer odpovídající za výsledek a dodržení postupu.
Kdy se do projektového řízení vrhnout?
V rámci marketingu firmy mohou nastat situace, kdy je projektové řízení to pravé pro skvělý výsledek. Jedná se většinou o méně časté a větší projekty jako zavedení nového výrobku na trh, uvedení zajímavé technologie, vývoj produktu nebo propagaci. U rutinních a opakovaných aktivit použijeme zpravidla jiné postupy.
Hlavní přístupy projektového řízení
Většina projektových manažerů se vrhne dvěma směry. Existují totiž dva hlavní přístupy, které bývají nejčastěji využívány. Jedná se o přístup:
- Konvenční
- Agilní
V případě konvenčního přístupu se většinou dílčí kroky stanovují již na začátku projektu. Používá se v případě, že již na začátku víme, jakého cíle chceme dosáhnout a jaké prostředky máme k dispozici. V tomto přístupu je nutné, aby na sebe kroky správně navazovaly.
Naopak když cíl není jasný a pevně stanovený na začátku, volíme agilní přístup. Tento postup se formuje až během samotné práce, jednotlivé kroky nejsou jasné ihned a celá realizace se formuje dle potřeb a průběhu projektu. Jednotlivým krokům se v agilním přístupu říká sprinty.
Prakticky nelze říci, který z přístupů je lepší zvolit. Každý se totiž hodí pro jiný typ projektu. Vždy se rozhodujte podle základních parametrů: kvality, nákladů a času.
Výhody projektového řízení
Každý pracovní postup skrývá svá pro a proti. Jinak tomu není ani u projektového řízení, které se vyznačuje především dvěma výhodami:
- Delegace úkolů
- Rychlost
Tento postup tvorby projektu představuje velmi flexibilní řešení, ve kterém je díky rychlé a jasné komunikaci možné snadno delegovat úkoly a rozdělit tak zodpovědnost mezi členy týmu. Pokud projektový manažer odvádí svou práci dobře, je každému z týmu vždy jasné kdy, co a jak má dělat. Tím se také zvyšuje rychlost a efektivita tvorby celého projektu, což je především u nápadů, které mohou být ohroženy konkurencí, nesmírně důležité.
Chcete-li se stát dobrým online marketérem, kam spadá také projektové řízení, začněte se správným vzděláváním. Nejlépe uděláte, když se zaměříte na základní všeobecný přehled celého marketingu a teprve poté se budete specializovat na některou z jeho částí. Získáte tak vhled do celkové problematiky, což se vám může jen a jen vyplatit. Jak na to? Vyzkoušejte kurz online marketingu, který vás připraví na vše potřebné.
Tipy pro jednoduché projektové řízení a čemu se naopak vyvarovat
Nacházíte se v pozici projektového manažera a hledáte tipy pro snadné a bezproblémové řízení? Nejprve si pojďme přiznat, že nějaké ty problémy přijdou vždycky a je dobré s nimi počítat. Flexibilita a schopnost překonávat problémy se vám tedy bude hodit. Co vám však práci i přes občasné překážky dokáže usnadnit?
- Správně zvolený tým – jestliže máte tu možnost zvolit si členy pracovního týmu, pak jejich výběr nepodceňte. Ušetříte tak velké množství času i financí hned na začátku díky prevenci. Pro každý úkol se hodí někdo jiný a na vás je vybrat ty nejlepší z nejlepších.
- Jasná pravidla – hned na první schůzce určete jasná a přesná pravidla. Klidně si je sepište a vyvěste na viditelné místo. Při překročení hranic se k nim snadno vrátíte.
- Sdílení dokumentů online – využijte online nástroje dnešní doby, které se vám nabízí. Výborným pomocníkem se stává sdílené úložiště všech potřebných dokumentů nebo různé online nástěnky, kde můžete přidělovat rychle a snadno jednotlivé úkoly členům týmu.
- Kalendář pro všechny – další nezbytností se stává společný kalendář. Zapisujte do něj deadliny, schůzky a jednání týmu, aby bylo všem jasné, kdy se co děje.
- Náměty kolegů – zapracovávejte náměty a připomínky kolegů, ať už k samotnému projektu nebo i pracovnímu procesu. Nemyslete si, že jako manažer víte všechno nejlépe a spolupracujte. Vy představujte rozhodovací složku, která určí, jaký z námětů zapracovat a jaký ne.
Doporučujeme také zorganizovat si správně vlastní čas. Vyvarujte se rozjíždění příliš velkého množství projektů najednou. Nikdy totiž nebudete plně věnovat pozornost každému z nich a uškodíte tak kvalitě výsledku.
Dále nezapomínejte na motivaci a ohodnocení členů týmu. Častou chybou se totiž stává pouhé kontrolování a kritizování chyb ostatních, které vede akorát k dalším chybám a podobně. Inspirujte se od profesionálů v oboru a vyhledávejte si vhodné informace. Přejeme mnoho úspěchů na vaší pracovní cestě.