Reference se řadí mezi nejefektivnější součást marketingu. Zkušenosti zákazníků s vaším produktem nebo službou jsou skutečně účinnou reklamou. Jak je získat a jakým způsobem je prezentovat? Odpovědi nabízí dnešní článek.

Reference jako důkaz

  Sbíráním referencí zaručeně zvýšíte důvěryhodnost své společnosti. Reference jsou totiž veřejností brány jako důkaz toho, že vaše produkty nebo služby někdo využívá a fungují. Pozitivní reference spojená s vaším výrobkem, službou nebo dokonce značkou, je to nejlepší, co si můžete získat. Samotné vyzdvihnutí všech výhod produktu pomocí klasické reklamy nemusí být zdaleka tak účinné, jako reference od spokojeného zákazníka. Když váš nebo vaši společnost hodnotí pozitivně velké množství zákazníků, budete působit důvěryhodně a bude se o vaše produkty zajímat i širší veřejnost.

Konkurenční výhoda

Prodejce, který nabízí stejné produkty jako někdo jiný, může mít díky referencím značnou výhodu. Tím, že zveřejníte na vaší stránce spokojené zákaznické recenze, tak si zajistíte vyšší prodeje. Bude-li se zákazník rozmýšlet, u jakého prodejce produkt zakoupí, jsou pro něj reference obchodu často rozhodujícím elementem. Čím více referencí, tím více kupujících. Díky referencím se často zákazníci, kteří váhají, nakonec k nákupu rozhodnou.

Reference pro váš prospěch

Reference neslouží vždy jen potencionálním zákazníkům, ale i samotnému prodejci nebo společnosti. Zpětná vazba je důležitá pro zajištění ještě kvalitnějších služeb. Jednoduše zjistíte, jestli jsou vaše produkty a služby v pořádku, nebo je potřeba ještě něco vylepšit. 

Jak získat reference?

Řekněte si o ně

Není nic jednoduššího než si o referenci říct. V případě, že byl váš zákazník spokojený, jednoduše ho poproste, zda by nenapsal na vaše internetové stránky, na Google recenze nebo do e-mailu recenzi.

Zavolejte svým věrným zákazníkům

Vytvořte seznamu zákazníků, kterým chcete zavolat. Hovor by neměl začít hned s žádostí o referenci. Nejjednodušším způsobem je postupné zjišťování informací o tom, jak se s vaším produktem zákazník spokojený. Co se vám na produktu líbí nejvíce? Co bychom jako společnost mohli zlepšit? Doporučil byste nás dál? Na závěr se ho jednoduše zeptejte, zda jeho odpovědi můžete vložit písemně na vaše webové stránky formou reference.

Využijte e-mailing

V případě, že se na hovor se zákazníky necítíte, můžete využít i jeden z marketingových nástrojů – e-mailing. E-mailing by měl fungovat v každé společnosti pro udržování vztahu se zákazníkem. Vytvořte si svou databázi klientů, kterým pošlete hromadný e-mail se žádostí o referenci.

Vytvořte dotazník

Nejjednodušším způsobem, jak získat zpětnou vazbu od zákazníků, je dotazník. Tato forma získávání referencí ulehčí zákazníkovi vymýšlení reference a zvýší pravděpodobnost, že ji získáte. Ke každé komunikaci se zákazníkem je potřeba přidat otázku, zda jejich odpovědi můžete použít pro marketingové účely s ohledem na GDPR.

Reference

V případě, že byl váš zákazník spokojený, referenci vám určitě poskytne

Reference má svá pravidla

Dobrá reference není jen ta, která chválí. Cílem je, aby přinesla hodnotu pro nového zákazníka. V referenci se musí objevit tyto 4 důležité body:

  1. Očekávání – zákazník by měl shrnout jaká měl očekávání od produktu, než ho poprvé použil.
  2. Realita – následně by měl popsat skutečnost. Byl pro něj produkt překvapením? Jeho očekávání byla minimálně stejná, nebo mnohem lepší
  3. Přínos – jaký měl produkt přínos? Jak mu pomohl? Čeho díky němu dosáhl a jak se zlepšila jeho situace
  4. Doporučení – v neposlední řadě je důležité zařadit výzvu k akci. Jedná se o velmi důležitý bod. Dobrá reference produkt nejen chválí, ale také vyzývá k nákupu.

Dobrá reference by navíc měla splňovat pravidlo 4K:

  • Krátká,

  • konkrétní,

  • kladná,

  • kořeněná emocemi.

Mám zájem o odběr newsletteru