Finanční správa České republiky poskytuje přes daňový portál elektronické služby. Pomáhá nejen podnikatelům, ale všem lidem, kteří jsou povinni platit daně. Vzhledem k častým změnám v legislativě (nové podobě formulářů, jiným termínům a sazbám) se vyplatí ho sledovat.
Proč využívat daňový portál aneb jaké nabízí výhody?
Daňový portál vám poslouží především k elektronickému podání daní. Využijete ho v případě, kdy potřebujete zaplatit daň z příjmů, přidané hodnoty, silniční a další daně nebo jste povinni vést elektronickou evidenci tržeb (EET).
Na webu najdete potřebné tiskopisy k daním, které chcete podat. Ty můžete vyplnit sami po jednotlivých polích, nebo využít průvodce. Následně je vytiskněte a odevzdejte přes aplikaci EPO.
Aplikace elektronického podání (EPO) umožňuje kromě automatického doplňování některých polí a jejich dopočtů i další funkce, které vám usnadní práci s tiskopisy.
Portál kromě nabídky elektronických formulářů informuje o novelách zákonů, které se týkají daní.
Jakých dalších funkcí daňového portálu lze využít?
Elektronická evidence tržeb (EET)
Na portálu naleznete i další pomocníky, které můžete využívat. Pokud patříte mezi poplatníky EET, bude se vám hodit webová aplikace, která umožňuje spravovat pokladní certifikáty a údaje potřebné pro evidenci tržeb nebo založení provozovny.
V případě, že jste povinni evidovat tržby, nejprve si musíte podat Žádost o přidělení autentizačních údajů pro přístup do webové aplikace.
Daňová informační schránka (DIS)
Daňová informační schránka poskytuje uživatelům informace o stavu osobního daňového účtu, písemnosti mezi daňovým subjektem a správcem daně a daňový kalendář. Pro přihlášení do schránky musíte vlastnit Kvalifikovaný certifikát s Identifikátorem MPSV (uznávaný elektronický podpis) nebo mít zpřístupněnou datovou schránku.
Pokud ji nemáte, pro zřízení DIS podejte elektronicky Žádost o zřízení daňové informační schránky. Poté musíte vyplnit a odeslat formulář “Přihláška k nahlížení do daňové informační schránky”. Žádost i přihlášku naleznete v odkazu “potřebné tiskopisy k daním” uvedeném výše.
Registr DPH
Díky registru DPH vyhledáte a zjistíte spolehlivost plátců DPH a jejich bankovní účty.
Software třetích stran
Software třetích stran znamená účetní nebo ekonomické aplikace, pomocí kterých můžete například vyplnit daňové podání na počítači a odeslat ho elektronicky s použitím uznávaného podpisu.
Počty podání EPO
Počty podání EPO vám zobrazí přehled daní, hlášení, žádostí, písemností a dalších tiskopisů, které byly plátci v jednotlivých letech odevzdány.
Vracení DPH v rámci EU
Aplikace pro vrácení DPH v rámci EU umožňuje vrácení daně, kterou jste zaplatili v jiném členském státě. Pro přístup musíte i v tomto případě vlastnit Kvalifikovaný certifikát s Identifikátorem MPSV.
Nejprve podejte Žádost o přidělení přístupu do Aplikace pro vracení DPH plátcům v jiných členských státech. Žádost opět najdete v přehledu formulářů na stránkách daňového portálu.