Zakládáte-li novou firmu nebo se chystáte původní přejmenovat, přečtěte si tento článek, ve kterém se dozvíte, jak vymyslet nový název firmy a vyhnout se zbytečným chybám, které by vás stály čas i peníze navíc.
Ať už stojíte před rozhodnutím vymyslet název firmy poprvé nebo s ním již máte zkušenosti, ale přesto hledáte tipy, jak zvolit opravdu ten nejlepší, přečtěte si tento článek, který vám usnadní správný výběr a zároveň upozorní na kroky, na něž nesmíte zapomenout!
Jaká kritéria by měl TOP název firmy splňovat?
Až budete nový název společnosti vymýšlet, pamatujte na to, že ten TOP by měl splňovat následující kritéria:
- zapamatovatelný – aby si lidé nový název snadno a dobře pamatovali, měl by:
- být krátký,
- lehce zapsatelný,
- sklonný,
- vyvolává chtěné asociace – představí si díky názvu to, co má vystihovat, resp., co chcete, aby si s ním spojily?
- souvisí s vaším segmentem – pojmenování firmy by mělo odrážet to, jaké produkty či služby prodáváte,
- není zaměnitelný s konkurencí – název by se neměl podobat v psané ani mluvené podobě konkurenčnímu,
- má volnou doménu – chcete-li prodávat online, ještě než učiníte finální rozhodnutí, ujistěte se, že můžete název použít i pro url adresu webu,
- je unikátní – s pomocí právníka si ověřte, zda ho již nepoužívá někdo jiný, jinak byste neměli nárok na ochrannou známku,
- nebude vás v budoucnu omezovat – pokud plánujete v budoucnu expandovat do zahraničí, měli byste zvážit anglický nebo jiný cizojazyčný název podle vybraného státu,
- splňuje tuzemskou i evropskou legislativu – například dřívější značka Nemléko se musela později přejmenovat kvůli zavádějícímu názvu,
- zapadá do celkového brandingu (claimu, sloganu, loga, hodí se pro cílovou skupinu atd.)
Budete-li při výběru názvu firmy výše uváděnými body řídit, zajistíte tak, že o ní budou lidé mluvit a vyhledávat ji na internetu.
Poznámka: Volte raději smyšlená slova než existující, tím se lépe vyhnete případnému ukradení názvu. Existující, klíčová slova, vystihující segment podnikání zároveň nemá již smysl v doméně používat.
Jak vymyslet název firmy: Metody pro inspiraci
V rámci vymýšlení pojmenování firmy, můžete využít několika metod, které vám pomohou sestavit seznam názvů firmy. Z nich pak dle výše uváděných kritérií vyberete ten nejlepší.
Ještě než se pustíte do samotného hraní se slovy, vytvořte si ve více lidech klidně až desítky slov pomocí tzv. brainstormingu. Ty budou tvořit základnu, s níž budete dále pracovat. K ní přidejte další slova (například ta vyjadřující, čím se zabýváte nebo jména zakladatelů). Seznam přeložte do angličtiny a poté již použijte některé z níže uváděných technik.
Hra se slovy
Jedním ze způsobů, jak vymyslet název firmy je hra se slovy. Již připravená slova z předchozího kroku různě kombinujte, rýmujte, přidávejte předpony a koncovky nebo některá písmena vynechávejte. Při práci vám mohou pomoci tzv. generátory obchodních jmen jako je například:
- Namelix,
- Brandlance,
- Naminum.com,
- Wordoid.com,
- Portmanteaur.com,
- Business Name Generator.
Veškeré zmíněné nástroje fungují na podobném principu. Většina z nich dokáže přidávat různé přípony a předpony k základnímu zadanému slovu. Některé z nich umožňují i kontrolu volných domén.
Akronymy a zkratky
Dalším způsobem, kterého můžete využít jsou akronymy nebo zkratky. Význam první možnosti spočívá ve vytváření slov složených z počátečních písmen nebo slabik více slov. Pro lepší představu, jak taková slova sestavit, se podívejte na příklady:
- ČEDOK – Česká dopravní kancelář,
- KFC – Kentucky Fried Chicken,
- ČT – Česká televize,
- ČSOB – Československá obchodní banka,
- Tesco – T. E. Stockwell & J. Cohen.
Zkratky se v dnešní době již příliš nepoužívají. A protože je nelze skloňovat, raději zvolte akronymy. I pro jejich tvoření existuje pomůcka s názvem Acronymify.com.
Metafory
Metafora je jazyková a rétorická literární konstrukce, která spočívá v přenášení významu na základě vnější podobnosti. A jak je použít při vymýšlení názvu firmy? Spojte pocit, emoci nebo asociaci, s něčím již existujícím (barvou, zvířetem, objektem atd.) a vlastností, kterou má vaše značka vyjadřovat a působit tak na zákazníky.
Inspirací je například společnost Skippy, jež šije overaly, kardigamy a dupačky pro dospělé. Díky představě malého klokančete, který sedí ve vaku své matky, se jí podařilo v lidech evokovat pocit bezpečí a pohodlí. Tak vznikl anglický název Skippy, resp. klokan.
Podobným příkladem je i značka sportovních bot Puma pocházející od svého zakladatele Rudolfa Dasslera, který názvem odkazuje na schopnosti stejnojmenného zvířete.
Překlady z cizích jazyků
Jednoduchou metodou, jak vymyslet název firmy, je i překlad slov z cizích jazyků. Podívejte se na příklady, které takto vznikly:
- Kenvelo (z hebrejštiny Ken-ve-lo: ano i ne),
- Volvo (z latiny: valit se),
- Audi (též z latiny: poslouchat).
Názvy odvozené od lokalit
Vcelku častým způsobem vymýšlení názvů firem je i jejich spojení s určitou lokalitou. Tato varianta se vám bude hodit i v případě, kdy chcete v místě vzniku společnosti nabízet produkty či služby. Budete-li lokalitu v názvu používat, zákazníci si sídlo lépe zapamatují. Níže se podívejte na příklady z praxe:
- Nokia – název vznikl v místě zrodu značky – v malé finské vesnici,
- Kostelecké uzeniny,
- Sedlčanský hermelín.
Názvy podle jmen zakladatelů
Další možností je pojmenování firmy podle jmen zakladatelů:
- Baťa,
- Ford,
- Harley-Davidson,
- Blažek.
Na co poté nezapomenout?
Máte-li vytvořený seznam názvů, nezapomeňte je dle výše uváděných kritérií obodovat a ty nejlepší nechat lidmi otestovat pomocí následujících otázek:
- Co si pod názvem značky vybavíte?
- Co si myslíte, že by mohla firma s tímto názvem nabízet?
- Které pojmenování si vybavíte?
Na poslední bod se zeptejte po několika dnech. Tak zjistíte, jaké pojmenování je pro lidi nejvíce zapamatovatelné.
Měníte-li název firmy, nezapomeňte:
- Dát vědět o případné změně názvu zákazníkům (na sociálních sítích, na homepage vašeho webu,…).
- Vysvětlit vašim zaměstnancům, proč jste firmu přejmenovali, pamatujte, že je pro ně důležité znát důvod, aby tak následně mohli rebranding dobře odkomunikovat (týká se nejen marketingových specialistů).
- Přesměrovat domény a dát o změně vědět nástroji Google Search Console, abyste si tak zachovali pozice ve výsledcích vyhledávání.
- Přejmenovat také názvy firemního profilu na Facebooku a dalších sociálních sítích, pokud je máte.
- Registrovat ochrannou známku u Úřadu průmyslového vlastnictví.
Věříme, že jsme vám pomocí tohoto článku problematiku dobře vysvětlili, a že nebudete mít problém vymyslet ten nejlepší název firmy a zároveň se vyhnete zbytečným chybám, které se s jejím pojmenováním či přejmenováním pojí.
Zdroj: forbes.cz, hostingpill.com, mediaguru.cz