Studujete nebo jste na rodičovské dovolené a přemýšlíte nad vlastním byznysem? Přinášíme vám TOP 3 české nápady na podnikání úspěšných tuzemských startupistů, které vás inspirují!

Pokud se po studiu, ať už střední, nebo vysoké školy či po rodičovské nevidíte v zaměstnání, ale raději byste získali nezávislost a vytvářeli vlastní produkty nebo služby, přečtěte si, jaké TOP 3 nápady na podnikání slaví v České republice úspěch. Dozvíte se, jak úspěšní startupisté těchto projektů začínali – kde získali peníze na rozjezd nebo díky čemu se proslavili.

TOP 3 české nápady na podnikání

Přečtěte si příběhy začínajících podnikatelů, jimž se podařilo s jejich nápady na podnikání prorazit a dle našeho názoru patří mezi TOP české, které v posledních pár letech vznikly.

1.) Jan Fabini a jeho nerezové nádobí

Pokud nevíte, v čem podnikat, možná najdete inspiraci u teprve 22letého Jana Fabiniho, který vyrábí od roku 2019 vlastní nerezové nádobí. S nápadem přišel poté, co prováděl redesign jednoho e-shopu s kuchyňským vybavením, kdy si díky sledování tohoto segmentu všiml mezery na trhu. Nádobí bylo buď levné a nekvalitní, nebo příliš luxusní a drahé, ale nikdo nenabízel zlatý střed – kvalitní za přijatelné ceny.

Nelehké začátky v Číně

Rozhodl se proto s prodejem začít sám. A přestože začátky nebyly jednoduché (první kolekci musel nechat vyrobit v Číně a naučit se potřebné know-how a poté přesvědčit evropské výrobce, aby pro něj začali nádobí produkovat), nakonec se mu se podařilo s několika evropskými firmami navázat spolupráci. Peníze na rozjezd podnikání získal od investorů Jiřího Hlavenky a Martina Rozhoně. Fabini si myslí, že je přesvědčil díky svému modernímu přístupu k obchodu v tomto segmentu.

Jak Fabini dosáhl úspěchu?

Jeho prvním cílem bylo použít peníze na vytvoření nového hotového produktu a přinést ho na trh. V tom byl úspěšný a proto ho v minulém roce investoři podpořili znovu. Získal prostředky na další vývoj i rozvoj firmy. A co mu v úspěchu pomohlo nejvíce? Především staví na tom, co již uměl před začátkem podnikání – provozování e-shopu. Jeho produkty mohou lidé koupit pouze online. Prioritou je pro něj zákaznický servis, snaží se ukazovat, jak přemýšlí o materiálech a jeho vlastnostech.

A jaké má se svou značkou plány? Chce i nadále rozšiřovat produktové portfolio a expandovat do zahraničí. Začínajícím podnikatelům radí nebát se dělat chyby.

2.) Menstruační kalhotky Snuggs a Linda Šejdová + Tomáš Zahradník

Jeden ze skvělých nápadů na podnikání pro ženy dostala před pár lety pětadvacetiletá Linda Šejdová, která hledala alternativu k běžným hygienickým dámským potřebám během menstruace. Tehdy se poprvé dozvěděla o menstruačních kalhotkách, jež si její kamarádky objednávaly ze zahraničí. A protože jejich celková cena včetně poštovného vycházela velmi draze nebo byly nepohodlné, vycítila příležitost prodávat tento produkt v Čechách sama.

Společně s kolegou Tomášem Zahradníkem a technickou univerzitou tak začali pracovat na jejich vývoji. Ten trval téměř rok a podílelo se na něm několik žen, které produkt testovaly. Výsledkem jsou černé kalhotky z nanovláken, jež mohou ženy v období menstruace nosit celý den. Zároveň by měly být zdravotně nezávadné a ekologické.

Menstruační kalhotky Snuggs si za svojí dobu existence získaly již tisíce spokojených uživatelek. Během prvních čtyř měsíců dosáhl obrat firmy 2 milionů korun a to bez investorů a marketingových kampaní. Značka se proslavila tzv. na doporučení.

Linda má v plánu s kalhotkami expandovat i do dalších evropských zemí, jejich velkovýrobu a prodej v lékárnách i drogeriích.

3.) Ekologický sáček Frusack a Hana Fořtová + Tereza Dvořáková

Mezi třetí TOP český nápad na podnikání jsme vybrali ekologický sáček Frusack, který před pár lety vytvořily kamarádky a bývalé spolužačky medicíny Hana Fořtová a Tereza Dvořáková. Psal se rok 2015 kdy novopečená maminka Hana Fořtová začala hledat alternativu k mikrotenovým sáčkům.

A protože více možností na trhu příliš nebylo, spojila se s Terezou Dvořákovou, aby společně vytvořily ekologický sáček k opakovanému použití z materiálu na bázi kukuřičného škrobu a bioplastu PLA. Jeho výhoda spočívá také v tom, že je přirozeně rozložitelný v průmyslových kompostárnách.

A jaká byla cesta Frusacku a těchto dvou začínajících podnikatelek ke slávě? V úplných začátcích projekt financovaly z vlastních zdrojů, a i přestože ani jedna v době založení Frusacku neměla s podnikáním a dokonce ani běžným zaměstnáním zkušenosti, se jim po roce a půl příprav (shánění dodavatele, šití materiálu, testování různých verzí) povedlo vytvořit finální verzi produktu.

Rozvoj Frusacku díky cizím zdrojům financování i osvětě

Pro spuštění výroby však již potřebovaly cizí kapitál ve formě bankovního úvěru. Peněžní prostředky získaly také díky představení produktu na designérské přehlídce Prague Design Week od investora – podnikatele Martina Stránského a z crowdfundingové kampaně.

Zájem o produkt a jeho prodej však musely podpořit také osvětou, protože před pár lety nebyla ochrana životního prostředí ještě příliš diskutovaná a lidé si tak nedokázali představit, v čem by pro ně byl Frusack užitečný. Se vzděláváním jim pomohla i média, v nichž dostaly prostor produkt představit i vysvětlit význam jeho používání.

V současné době je prodává potravinovému řetězci Albert a nekupují je jen matky na rodičovské dovolené, ale i starší generace. Prodej se zakladatelkám podařilo rozšířit také do zahraničí – Slovenska, Německa, Norska i USA. Jen ve druhé polovině roku 2019 si sáček koupilo více jak 250 000 lidí. Obě věří, že se bude prodej Frusacku i nadále zvyšovat.

Rady na závěr aneb jak můžete se svými nápady na podnikání uspět i vy!

Všechny výše uváděné projekty mají společných několik věcí, díky kterým uspěli. Přečtěte si, co nejen tyto TOP 3 české nápady na podnikání spojuje a co by ani vám nemělo v případě, že se rozhodnete začít podnikat chybět:

  • Zápal pro věc. Pokud se rozhodnete založit vlastní byznys, měli byste mít pro to, co budete dělat vášeň.
  • Znalost cílové skupiny. Jednou z nejdůležitějších věcí na začátku podnikání je vědět, komu a proč chcete prodávat. Ideální je, pokud se s ní dokážete identifikovat resp. jste člověkem, který řeší stejný problém.
  • Znalost tuzemského i zahraničního trhu. Abyste věděli, co na trhu chybí, měli byste poznat, co se v tuzemsku i zahraničí vyrábí, co naopak ne, kde a jak. To jsou klíčové znalosti, od nichž se můžete odrazit. Pozorujte nejen nedostatky již existujících firem, ale i jejich přednosti, které vás mohou inspirovat!
  • Odlišení se – nalezení mezery na trhu. Váš produkt nebo služba by se měla také v něčem odlišovat. Může to být cokoliv, co zákazníci postrádají – nižší ceny, lokální dostupnost, ekologická alternativa,…
  • Dostatek finančních zdrojů (vlastních nebo cizích). Spousta začínajících podnikatelů měla na rozjezd dostatek vlastních finančních prostředků nebo je získala od investorů.
  • Troška štěstí. Abyste našli něco nového, co zároveň lidé potřebují a budou poptávat, získali potřebné finance, měli podporu okolí a případně někoho s kým byznys rozjedete, potřebujete také souhru dobrých náhod.
  • Skvělý zákaznický servis. Jestliže se vám vše výše uvedené podaří, nikdy nezapomínejte na prvotřídní zákaznický servis. Pokud dokážete nejen prodávat kvalitní produkty nebo služby, ale také poskytovat vašim zákazníkům cenné rady a řešit rychle případné problémy, které vzniknou, mělo by se vám dařit.

Samozřejmě je řada dalších faktorů, na kterých záleží a je třeba si na ně dát při budování a vedení firmy pozor, ale o tom zase někdy příště. 🙂

Potřebujete k podnikání získat marketingové znalosti a praktické dovednosti? Přihlaste se na náš rekvalifikační kurz!

Zdroj: forbes.cz, czechcrunch.cz

Mám zájem o odběr newsletteru