V personalistice se často užívá pojem soft skills, kterým jsou myšleny některé dovednosti. Podívejte se, o jaké se jedná a jak jich můžete využít ve výběrovém řízení.
Co jsou to soft skills?
Soft skills neboli měkké dovednosti jsou schopnosti, které vycházejí z vašich osobnostních předpokladů. Lze mezi ně zařadit:
- komunikační dovednosti,
- schopnost pracovat v týmu,
- empatii,
- asertivitu,
- schopnost řešit konflikty,
- samostatnost,
- stresuodolnost,
- organizační dovednosti
- nebo schopnost jít k jádru věci a vysvětlit danou problematiku.
Existují i tzv. hard skills (tvrdé/odborné dovednosti). Mezi ně patří například:
- počítačové schopnosti,
- dovednosti dělnických profesí,
- jazykové schopnosti,
- účetní dovednosti.
Stejně jako tvrdé dovednosti můžete ty měkké pomocí vzdělávacích kurzů rozvíjet. To, jaké budete v práci potřebovat, se samozřejmě liší podle pozice, na kterou se hlásíte.
Jak je personalisté ověřují?
V současné době je na měkké dovednosti kladen stále větší a větší důraz. Některé firmy je považují za důležitější než hard skills. Tvrdí, že ty vás jako kandidáty naučí, ale měkké od vás budou očekávat. Obecně bývá pro zaměstnavatele důležitá především chuť učit se novým věcem a zájem o daný obor.
Soft skills pak personalisté ověřují především v dalších kolech výběrového řízení, a to například pomocí behaviorálního pohovoru, kdy se uchazečů dotazují na konkrétní situace a způsob jejich řešení. Další možností, kterou HR pracovníci využívají je tzv. assessment centrum. V něm testují na modelových situacích dovednosti všech uchazečů. Tak snadněji soft skills odhalí. Jinde pokládají jednoduché otázky (např. zda kandidáti upřednostňují individuální nebo týmové sporty).
Tip: Měkké dovednosti nepodceňujte! ani v případě, kdy se ucházíte o práci v technickém oboru! V posledních kolech výběrového řízení, kdy se personalisté rozhodují mezi pár profesně zajímavými kandidáty, mohou sehrát klíčovou roli!
Znáte své soft skills a umíte jich využít (nejen) ve výběrovém řízení?
Abyste mohli využívat soft skills ve výběrovém řízení, musíte sami sebe dobře znát. Pokud víte, v čem jste dobří, měli byste své silné stránky rozvíjet. Tak snadněji a rychleji dosáhnete úspěchu tam, kde je to pro vás přirozené, než abyste se zaměřovali na své slabiny a v nich se snažili zlepšit.
Sháníte-li práci a znáte-li své soft skills, zaměřte se v inzerátech na požadované měkké dovednosti. Uvádí-li firma, že hledá především organizovaného člověka a víte-li, že tato schopnost nepatří mezi vaše silné stránky, zvažte, zda má smysl se na takovou pozici hlásit. Samozřejmě záleží i na dalších požadovaných, ale ty klíčové byste měli ovládat vždy.
V životopise nezapomeňte uvést hlavní soft skills, které vám pomohly v předchozí práci a díky nimž jste dosáhli úspěchů. Pamatujte však na to, že lhát a přikrašlovat si jejich úroveň se nevyplácí! Dobrý personalista vás při pohovoru stejně prohlédne. Do CV můžete zahrnout také koníčky. I podle nich si mohou pracovníci HR oddělení vytvořit představu o vašich silných stránkách.
Tip: Abyste zaujali, nepište otřepaná klišé jako je stresuodolnost, organizační a komunikační dovednosti apod., ale zkonkretizujte je na základě vlastních zkušeností a dle požadavků daného pracovního inzerátu. Na pozici obchodníka můžete například uvést: “Baví mě komunikovat s novými klienty. Dokážu je dobře zaujmout a rozvíjet s nimi vztahy.”
Při pohovoru se nestylizujte do role, jež vám není blízká. Buďte sami sebou a vyzdvihněte pouze ty dovednosti, které skutečně ovládáte.
Pokud hledáte práci v jiném oboru, podívejte se na naše rekvalifikační kurzy!
Zdroj: jobs.cz, idnes.cz, em.muni.cz