Ocitli jste se v situaci, kdy máte přednášet před velkým publikem? Nezáleží na tom, zda se jedná o přednášku pro odborníky, laiky nebo studenty. Kvalitní prezentace musí posluchače zaujmout! Určitě se vám bude hodit následujících 7 tipů.

Je rozdíl, zda přednášíte deseti lidem, anebo je v sále padesát a více posluchačů. V místností vládne úplně jiná atmosféra. Každý zkušený řečník se tomu ale musí přizpůsobit. Pojďme se podívat na osvědčené rady, jak si vše ulehčit a jak předejít nepříjemnostem.

Prolomte ledy ihned na začátku prezentace

Při velkém počtu lidí ztrácíte možnost vidět každému do obličeje, rozpoznat jejich emoce a mimiku. Početná skupina je více anonymní a vy tak získáváte rozostřenou zpětnou vazbu. Často vzniká neviditelná bariéra mezi řečníkem a posluchači v místnosti. Hned za začátku prezentace se proto snažte prolomit ledy. Odlehčete váš úvodní nástup před mikrofon neotřelým vtipem, zajímavou myšlenkou či zážitkem. Smích nejen léči, ale emočně stmeluje a naladí všechny na stejnou vlnu.

Zkontrolujte si s předstihem techniku

Velký sál plný posluchačů vyžaduje použití mikrofonu. Jen tak vás uslyší skutečně všichni a prezentace bude moci splnit svůj účel. Těžko získáte zpětnou vazbu a zapojíte do přednášky publikum, když lidé v zadních řadách uslyší každé třetí slovo. Proto nepodceňte zvukovou zkoušku. Stejně tak přepínání slidů dálkovým ovladačem, správné zaostření projektoru, na kterém budete ukazovat všechny tabulky, grafy a obrázky. Vše si vyzkoušejte s dostatečným předstihem ještě předtím, než se do sálu nahrnou natěšení posluchači.

Tip! Další tipy, jak na prezentaci, projev a jiné formy komunikace získáte na kurzu personalistiky nebo asistentky

Přizpůsobte prezentaci pro daný počet posluchačů

V menší zasedací místnosti s pár lidmi se běžně používají prezentace s textem ve formě odrážek. Avšak u velkého publika to příliš nefunguje. Návštěvníci si přišli poslechnout především váš přednes a očekávají, že budete mluvit a oni poslouchat, ne číst. Prezentace má u velkého publika sloužit pouze ke znázornění klíčových myšlenek, ilustračních obrázků či jako doplnění řeči o diagramy a grafy. U většího počtu lidí vám každý promine, když si připravíte další podstatné body jako poznámky na papíře, do kterého budete v průběhu mluvení nahlížet.

Udělejte si pořádek u řečnického pultu

Nezapomínejte ani na tak jasný tip, jako je uspořádání řečnického pultu před začátkem samotné prezentace. Spousta řečníků to nechává na poslední chvíli a to je chyba. Srovnejte si poznámky, zajistěte, abyste měli po ruce přepínač slidů a připravenou sklenici s vodou. Ta se bude hodit, až vám z dlouhé řeči vyschne v krku.

Co musí obsahovat prezentace?

Co dělat, když technika selže?

Vše jste si zkontrolovali dopředu, ale přece jen se stane, že v průběhu prezentace místo slidů vyskakují prázdné bílé stránky a veškerý obsah je pryč? V přepínači slidů dojdou baterky? I to se stává. Nebojte se ale zbytečně dopředu, nepřemýšlejte jaká katastrofa vás postihne. Spíš se jen připravte na myšlenku, že se to může stát a uvědomte si, že to není žádná tragédie.

Jistě víte, co musí obsahovat prezentace, ale občas je nutné také improvizovat. Nepanikařte! Usmějte se směrem do publika a přiznejte, že máte problém. Není nad to chybu přiznat a odlehčit situaci vhodným vtipem.

Nezahrňte posluchače prázdnými myšlenkami

Během hodinové přednášky se dostane k lidem v sálu spousta informací. Je naivní si myslet, že jim všechny ulpí v paměti. Najděte si dopředu ve svém projevy dvě až tři podstatné myšlenky. Ty pak na závěr shrňte. Jen tak budou mít posluchači pocit, že si z vaší prezentace skutečně odnášejí nějakou klíčovou informaci, a že netratili jen hodinu času.

Prezentační materiály skvěle vyladíte v programech Google prezentace nebo prezentace Powerpoint. 

Zbavte se trémy nebo ji snižte na minimum

Čím více lidí, tím větší tréma. To je logické. Proto nezapomeňte na osvědčené triky proti nervozitě od skutečných profesionálů. Je spoustu bavičů, herců i přednášejících, kteří přiznávají, že s trémou stále bojují i po letech na pódiu. A co tedy pomůže? Prvních pár vět ze začátku prezentace se naučte nejlépe zpaměti. Jak odpadne ten největší stres, tak ten zbytek nějak dáte. Další rady najdete na internetu, třeba tady.

A co na závěr prezentace?

Co je prezentace a tipy, jak na ni, už víte. Myslete ale také na zapojení publika během celého vašeho přednesu. Velkou roli hrají také dynamika řeči, mimika a gestikulace. Zkuste s publikem diskutovat, zapojit jej s pomocí jednoduchého dotazování s odpovědí ANO/NE, hlasování a pokládání otázek konkrétním lidem. Hlavně si ale celou prezentaci zkuste maximálně užít!

Mám zájem o odběr newsletteru