Přečtěte si, co to je dropshipping, jak funguje, v jakých případech ho podnikatelé využívají i jaké jsou jeho výhody a nevýhody.
Dropshipping: Co to je?
Dropshipping je forma obchodování na základě smlouvy o spolupráci, díky níž můžete provozovat e-shop bez vlastního skladu, ale i tištěné katalogy či e-mailový prodej. Ve smlouvě by měly být vyjasněny minimálně:
- velkoobchodní i maloobchodní ceny,
- provize.
Tip: Abyste předešli případným problémům, nechte si ji zpracovat na míru od specializovaných advokátních kanceláří.
Jak funguje přeposílání objednávek?
Objednávky zákazníků přeposílá provozovatel z e-shopu společně s platbou za zboží ve velkoobchodních cenách dodavateli, který je po obdržení platby vyřídí a zboží odešle zákazníkům. Ti poté zaplatí dodavateli v maloobchodních cenách. Provozovatel je pouze zprostředkovatelem.
Provozovatel na webových stránkách uvádí produkty jako své vlastní. Díky souboru ve formátu XML mohou zákazníci vidět seznam dodávaného zboží. Za službu získává odměnu v podobě provize, resp. rozdílu mezi maloobchodní a velkoobchodní cenou zboží. Tato odměna je cenou za riziko podnikání – neplatící zákazníky apod.).
Maloobchodní cena zahrnuje:
- velkoobchodní cenu,
- marži prodejce,
- náklady dopravce.
Tip: Ještě nevíte, v čem podnikat? Inspirujte se projekty, které v České republice slaví úspěch!
Výhody dropshippingu
- Tato forma obchodování se vám bude hodit v případě, kdy začínáte podnikat online a chcete ušetřit počáteční náklady (na skladovací prostory zboží), ale i čas na balení a odesílání objednávek nebo na zaměstnance.
- Faktura je na vaše obchodní jméno (provozovatele).
- Pro dodavatele je výhodná z důvodu úspory času i finančních prostředků na vedení administrativy spojené s koncovým prodejem a komunikací se zákazníky.
Nevýhody dropshippingu
- Mají-li s převzatým zbožím zákazníci problémy, obracejí se na dodavatele. Může však nastat situace, kdy neuvede zpáteční adresu, nebo sídlo provozovatele. V takovém případě musíte řešit vzniklé reklamace, stížnosti i nevyzvednuté zboží jakožto provozovatel e-shopu vy.
- Pokud zákazník zboží nepřevezme, zůstane vám, avšak bez úhrady nákladů na koupi.
- Nevíte, co zásilky obsahují, musíte být proto opatrní již při sjednávání spolupráce a vybrat si osvědčeného dodavatele.
- Další nevýhodou jsou také výdaje na poštovné, balné a jiné poplatky.
To, zda se vám dropshipping vyplatí či ne, záleží na vašich předchozích zkušenostech s prodejem. Na schopnosti vybrat správného dodavatele a sjednat výhodné podmínky pro obě strany.
Zajímají vás další témata týkající se podnikání? Čtěte blog Orange Academy!
Zdroj: pravopropodnikatele.cz, vimvic.cz, mladypodnikatel.cz
To je nejake divne.
1) Provozovatel eshopu zaplati dodavateli VC. Zakaznik zaplati dodavateli MC. Takze dodavatele dostane zaplaceno 2x? Nemel by zakaznik platit spis provozovateli?
2) provozovatel ziska odmenu=provizi, ktera je rozdilem VC a MC. V zapeti se ale dovidame, ze rozdil VC a MC je ve skutecnosti marze+naklady dopravce. Tak asi cely rozdil mezi VC a MC neni odmenou?
A nemel by provozovatel ty naklady dopravce take preposilat dodavateli?