Přečtěte si, co to je dropshipping, jak funguje, v jakých případech ho podnikatelé využívají i jaké jsou jeho výhody a nevýhody.

Dropshipping: Co to je?

Dropshipping je forma obchodování na základě smlouvy o spolupráci, díky níž můžete provozovat e-shop bez vlastního skladu, ale i tištěné katalogy či e-mailový prodej. Ve smlouvě by měly být vyjasněny minimálně:

  • velkoobchodní i maloobchodní ceny,
  • provize.

Tip: Abyste předešli případným problémům, nechte si ji zpracovat na míru od specializovaných advokátních kanceláří.

Jak funguje přeposílání objednávek?

Objednávky zákazníků přeposílá provozovatel z e-shopu společně s platbou za zboží ve velkoobchodních cenách dodavateli, který je po obdržení platby vyřídí a zboží odešle zákazníkům. Ti poté zaplatí dodavateli v maloobchodních cenách. Provozovatel je pouze zprostředkovatelem.

Provozovatel na webových stránkách uvádí produkty jako své vlastní. Díky souboru ve formátu XML mohou zákazníci vidět seznam dodávaného zboží. Za službu získává odměnu v podobě provize, resp. rozdílu mezi maloobchodní a velkoobchodní cenou zboží. Tato odměna je cenou za riziko podnikání – neplatící zákazníky apod.).

Maloobchodní cena zahrnuje:

  • velkoobchodní cenu,
  • marži prodejce,
  • náklady dopravce.

Tip: Ještě nevíte, v čem podnikat? Inspirujte se projekty, které v České republice slaví úspěch!
dropshipping

Výhody dropshippingu

  • Tato forma obchodování se vám bude hodit v případě, kdy začínáte podnikat online a chcete ušetřit počáteční náklady (na skladovací prostory zboží), ale i čas na balení a odesílání objednávek nebo na zaměstnance.
  • Faktura je na vaše obchodní jméno (provozovatele).
  • Pro dodavatele je výhodná z důvodu úspory času i finančních prostředků na vedení administrativy spojené s koncovým prodejem a komunikací se zákazníky.

Nevýhody dropshippingu

  • Mají-li s převzatým zbožím zákazníci problémy, obracejí se na dodavatele. Může však nastat situace, kdy neuvede zpáteční adresu, nebo sídlo provozovatele. V takovém případě musíte řešit vzniklé reklamace, stížnosti i nevyzvednuté zboží jakožto provozovatel e-shopu vy.
  • Pokud zákazník zboží nepřevezme, zůstane vám, avšak bez úhrady nákladů na koupi.
  • Nevíte, co zásilky obsahují, musíte být proto opatrní již při sjednávání spolupráce a vybrat si osvědčeného dodavatele.
  • Další nevýhodou jsou také výdaje na poštovné, balné a jiné poplatky.

To, zda se vám dropshipping vyplatí či ne, záleží na vašich předchozích zkušenostech s prodejem. Na schopnosti vybrat správného dodavatele a sjednat výhodné podmínky pro obě strany.
Zajímají vás další témata týkající se podnikání? Čtěte blog Orange Academy!

Zdroj: pravopropodnikatele.cz, vimvic.cz, mladypodnikatel.cz

Mám zájem o odběr newsletteru