Reklamy zahlcují internet, některé webové stránky se přes velkou míru reklam stávají nepřehledné. Uživatel internetu má dnes již možnost si vybrat z několika druhů blokátorů reklam, např. adblock. Co to ale znamená pro provozovatele webových stránek? Mají blokátory nějaké nevýhody? Odpovědi nabízí dnešní článek.
Funkce blokátorů reklam
Blokátory reklam fungují tak, že zjišťují a blokují zobrazování online reklam na webových stránkách a to buď pomocí filtrování adres URL, filtrování klíčových slov nebo kombinací obou. Tyto programy mohou také blokovat JavaScript a další skriptovací jazyky. A také sledovací pixely, které se na některých webech používají ke shromažďování informací o uživatelích. Blokátory reklam jsou k dispozici pro mnoho různých webových prohlížečů a lze je nainstalovat jako rozšíření prohlížeče, zásuvné moduly prohlížeče nebo samostatné aplikace. Lze je také použít k blokování reklam na mobilních zařízeních.
Blokátory reklam se používají k blokování řady reklam – vyskakovacích oken, bannerových reklam a videoreklam. Některé blokovače reklam mohou také blokovat reklamy z konkrétních webů a z konkrétních sítí, jako je Google AdSense a DoubleClick. Kromě blokování reklam lze blokátory reklam použít k blokování sledovacích souborů cookies, které některé webové stránky používají ke sledování uživatelů.
Blokátory reklam jsou stále rozšířenější a některé odhady uvádějí, že je nyní používá 20–30 % uživatelů internetu. Některé webové stránky však podnikly kroky, aby zabránily fungování blokátorů reklam. Buď jejich deaktivací, nebo zobrazováním reklam z jiných zdrojů. V reakci na to některé blokátory reklam přidaly funkce, které tato omezení obcházejí. Blokátory mají však funkci, kdy je lze také použít k blokování malwaru a k ochraně uživatelů před phishingem.
Výhody blokátoru reklam adblock
Výhodou pro uživatele internetu je, že blokováním reklam se může snížit velikost přenášených dat, což v důsledku nejen zrychlí načítání stránek, ale může vést i k úspoře mobilních dat při tarifech s omezeným množstvím dat na měsíc. Některé reklamy jsou však blokátorem reklam pouze skryty, takže k přenosu a načtení do prohlížeče stejně dojde. Webová stránka bez reklam je všeobecně přehlednější, jelikož neobsahuje rušivé prvky. Další výhodou blokování reklamy je zvýšení bezpečnosti. Existují například podvodné reklamy, které zobrazují podvodný inzerát a vybírají peníze.
Nevýhody blokátorů reklam
Blokátory reklam však nejsou bez svých nevýhod. Mohou narušovat fungování některých webových stránek a mohou také způsobit prodloužení doby načítání stránky. Některé weby navíc spoléhají na příjmy z reklam, aby zůstaly funkční a proto může mít používání blokátorů reklam negativní dopad na příjmy webu.
Blokátory reklam mohou mít negativní dopad na výdrž baterie, protože mohou zvýšit spotřebu energie mobilních zařízení. Je také důležité poznamenat, že některé blokátory reklam mohou shromažďovat uživatelská data, takže uživatelé by si měli předem zkontrolovat zásady ochrany osobních údajů.
Další možnosti internetu bez reklam
Blokátory reklam nejsou jediným způsobem, jak blokovat reklamy. Rozšíření prohlížeče, jako je uBlock Origin a Adblock Plus, lze použít k blokování reklam, sledovacích souborů cookies a malwaru z konkrétních webových stránek nebo sítí. Některé prohlížeče, jako je Safari a Firefox, navíc nabízejí vestavěné funkce blokování reklam.
Adblock – blokovat či neblokovat?
Mnoho webů má podstatný zdroj příjmů právě z reklam. V případě, že se na jeho webu reklamy nezobrazují, přichází o potencionální příjmy. Provozovatel webu je tedy mnohdy nucen pro radikální řešení. Nejčastěji provozovatelé ztěžují fungování blokování reklamy, dalším způsobem je omezení obsahu webu pro uživatele, kteří reklamy blokují, nebo nabídnutí prémiové verze za poplatek, avšak bez reklam.