Zaznamenali jste, že od ledna 2022 přichází v platnost nový zákon o elektronických komunikacích? Tato novela přináší povinnost získávat souhlasy uživatelů ještě před spuštěním měřicích a marketingových kódů. Pojďme se podívat na to, jaké dopady to bude mít na retargeting a měření konverzí.
Majitelé webových stránek, e-shopů a všichni markeťáci, kteří se pohybují ve světě online reklamy, by se na změny měli připravit již nyní. Jen tak zminimalizují dopady na měření konverzí a retargeting.
Co řeší novela o elektronických komunikacích?
Přijatá novela zásadně mění ustanovení podle § 89 odst. 3 zákona o elektronických komunikacích č. 127/2005 Sb, které v České republice dosud řešilo problematiku ukládání cookies a dalších podobných souborů na zařízení uživatele. Zákon byl dříve koncipován na principu opt-out, nyní platí princip opt-in. To znamená, že uživatel musí souhlasit s uložením souboru či jiných dat na jeho zařízení dříve, než tato situace nastane.
Změny v novele se netýkají technických cookies. Ty jsou nezbytné pro fungování služby, např. na e-shopu se ukládají informace o vložení zboží do košíku apod.
Jak upravit kód pro retargeting v Skliku?
Nevíte, jak správně upravit kód pro retargeting a jak docílit přesného měření v Skliku? Konverzní a retargetingové kódy nově podporují parametr consent. Ten dává Seznamu informaci o tom, zda uživatel předem souhlasil s cílenou reklamou a měřením konverzí. Jestliže dá uživatel souhlas, je uvedena hodnota 1, pokud parametr chybí, Seznam.cz data zpracuje stejně jako dosud, avšak s tím, že jsou data modelovány, tedy neukládají se, ani se nečtou informace ze zařízení daného uživatele. Parametr consent určitě používejte, pokud chcete zachovat co nejpřesnější měření konverzí v Skliku, ale i ve Zboží.cz.
Specifikace kódu jsou k dispozici v nápovědě Skliku a Githubu Zboží.cz. V nápovědě najdete ukázku retargetingového kódu Skliku včetně nového parametru. Technická poznámka – původní podoba konverzního a retargetingového kódu také parametr consent podporuje, kódy není zapotřebí upravovat s pomocí JavaScriptu.
Co je retargeting?
Na začátek si ujasníme, co je to retargeting. V českém překladu se jedná o znovuzacílení na uživatele, kteří už s námi byli v kontaktu, navštívili náš web, nebo na nás nějakým způsobem reagovali. Např. shlédli reklamu, viděli video apod. Tento termín se v digitálním či online marketingu běžně používá pro zacílení v PPC a RTB reklamách. Podobný název je remarketing.
Jak na správné měření? Existují 3 řešení
1) E-shopové platformy
Jestliže používáte e-shopové krabicové řešení, jako jsou Shoptet nebo E-shop-rychle.cz, tak ty se zavázaly k tomu, že budou k 1. lednu 2022 parametry pro Sklik i Zboží.cz podporovat. Bližší informace najdete v nápovědě Zboží.cz.
Tip! Chcete se umět vyznat v marketingu? Vyzkoušejte náš komplexní kurz Online marketing.
2) Google Tag Manager
V případě, že běžně pracujete s Google Tag Managerem, nastavíte si hodnotu parametru consent v konverzním a retargetingovém kódu přímo v něm tak, aby zvolená cookie lišta dokázala předávat informaci o stavu souhlasu uživatele do Google Tag Manageru. Využít můžete již předpřipravené GTM šablony, které již nový parametr consent pro Sklik a Zboží.cz podporují.
3) Ostatní řešení
Jako poslední řešení si můžete správné vkládání kódu zajistit sami vlastními silami. Obraťte se na provozovatele svého webu. Pokud ale ještě nevyužíváte Google Tag Manager, popřemýšlejte o jeho využití.
Připravujeme nejčastější dotazy k udělení souhlasu od příštího roku. Již brzy je doplníme na náš blog, případně zde ke článku. Tak nás sledujte i nadále.
Zdroj: Sklik, Zboží.cz, Wikipedie