S celosvětovou pandemií se řada firem přesunula do online prostředí. Nejen ti, ale i lidé, kteří o založení e-shopu uvažují, by měli mít v začátcích jasno v následujících otázkách.
Kde vytvořit e-shop?
Začínající podnikatelé často nevědí, jaké řešení e-shopu vybrat. Odborníci doporučují investovat v začátku do pronájmu tzv. krabicového řešení, které nabízí předdefinované šablony, zákaznickou podporu, ale i analytiku, PPC reklamy nebo marketingovou strategii. Nejznámějšími jsou:
- Shoptet,
- Shopify,
- UpGates,
- Eshop-rychle,
- oXyShop.
Cenově se tato řešení příliš neliší. Zaplatíte za ně v závislosti na vybraných funkcích a počtu produktů kolem 300 Kč až 3 000 Kč za měsíc. Řešení na míru je mnohem dražší (pohybuje se v řádech desetitisíců až milionů korun) a hodí se spíše pro dlouhodobě fungující e-shopy.
Jak získat návštěvníky z vyhledávačů?
Po založení e-shopu na něj budete potřebovat přivést návštěvníky z vyhledávačů. SEO neboli optimalizace pro vyhledávače neznamená pouze nastavení e-shopu. Abyste získali relevantní návštěvnost, nechte si v průběhu jeho tvorby zpracovat analýzu klíčových slov, díky které budete vědět:
- jak má vypadat jeho struktura,
- jaké stránky by měl zahrnovat,
- jak by měly být pojmenovány
- i jaký obsah byste měli tvořit.
Jaké nástroje online marketingu jsou nejlepší a jaké zdroje návštěvnosti přinášejí nejvíce tržeb?
Obecně platí, že nejvíce tržeb přinášejí českým e-shopařům PPC reklamy (reklamní kampaně ve vyhledávačích Google a Seznam) a vyhledávače zboží (Heureka.cz, Zboží.cz nebo Glami, Favi či Biano, jež se specializují na módu, nábytek a dekorace). Dobrým zdrojem jsou i vyhledávače nebo sociální sítě (především Facebook, který dokáže čím dál tím lépe zacílit reklamy).
Nespoléhejte však na výše uváděné stoprocentně. Pokud například budete prodávat originální produkty, pamatujte že je lidé nezadávají do vyhledávače a tudíž pro vás tento nástroj nebude ze začátku nejvhodnější. Proto se ještě před investicí poraďte s marketingovým specialistou, jenž vám poradí, jaké vybrat.
Co dělat, pokud vám návštěvnost roste, ale tržby nikoliv?
Začínající e-shopy mívají kvůli zavedené konkurenci na trhu složité postavení. Zamyslete se, v čem spočívá jejich úspěch. Kromě toho si dejte pozor, na to, aby váš web působil na návštěvníky důvěryhodně. Jsou na něm dobře viditelné kontaktní údaje? Je na něm jasně uvedený provozovatel?
Neméně důležité je získání prvních pozitivních recenzí a jejich následné umístění na web. A jak toho docílit? Snažte se poskytovat:
- prvotřídní zákaznický servis,
- atraktivní sortiment,
- několik možností platebních metod a způsobů dopravy.
Pamatujte také na to, že abyste byli konkurenceschopní, měli byste mít správně zvolené ceny a mít zajištěnou nejen dobrou funkcionalitu e-shopu (nemělo by docházet k častým výpadkům a chybám), ale i jeho intuitivní ovládání a moderní, jednoduchý design.
Zdroj: euro.cz, cernovsky.cz