Začínající podnikatelé využívají tzv. franchisingu. Přečtěte si, co tento pojem znamená, jaké jsou jeho výhody a nevýhody i v jakých oborech ho můžete uplatnit.
Co to je franchising a jaké existují typy?
Franchising (či franšíza) je model podnikání pod cizí většinou zavedenou značkou. Hodí se pro malé i střední podnikatele zabývající se obchodem (móda, kosmetika), ale i některými službami (gastronomie, reality). Vystupují v něm dvě strany – franchisant a franchisor. Franchisantem je osoba, která začíná touto formou podnikat. Franchisor je poskytovatel licence a majitel obchodní značky.
Existují tři typy franšízy:
- výrobní – licence je poskytnuta na výrobu a prodej určitých výrobků,
- distribuční – franchisant rozesílá produkty,
- služeb – franchisant poskytuje služby pod značkou franchisora.
Franchising v ČR aneb krátký pohled do historie
Franchising vstoupil do České republiky v 90. letech minulého století. Nedostatečné znalosti, ale i legislativa a chybějící zkušenosti však bránily jeho rychlejšímu rozvoji. Až v posledních několika letech zde došlo k výraznějšímu nárůstu této formy podnikání. Zájem o něj projevují především začínající a středně velcí podnikatelé, kteří v něm vidí způsob, jak obstát v konkurenčním prostředí nebo jak rozvíjet svůj business alternativní cestou.
Jak probíhá jeho zahájení?
Rozhodnete-li se začít podnikat formou franchisingu, budete muset splnit některé podmínky:
- mít dostatek finančních prostředků na provoz franšízy,
- disponovat zkušenostmi z podobného oboru podnikání,
- odvádět franchisorovi poplatky ve výši 1 % až 15 % obratu za užívání licence.
Prvním krokem je pak podání elektronického formuláře s žádostí o franšízu. Poté dojde k podpisu smlouvy, předání know-how a zaškolení. Od obou stran se následně očekává vzájemná spolupráce.
Pozn.: Jako franchisant budete samostatným podnikatelem, který odpovídá za vedení daňové evidence (příp. účetnictví).
Výhody a nevýhody franchisingu
Franchising přináší řadu výhod, které oceníte především pokud s podnikáním nemáte žádné zkušenosti. Získáte díky němu:
- možnost vyhnout se zbytečným začátečnickým chybám,
- právo užívat ochrannou známku dané firmy,
- lepší startovní pozici než při vytváření vlastní značky,
- možnost nákupů od dodavatelů za nižší ceny,
- řadu školení a know-how co se výrobních postupů, ale i marketingových strategií týká.
V rámci tohoto modelu podnikání však budete muset akceptovat některé nevýhody:
- nemožnost uplatnění vlastních inovací,
- úzké propojení obou stran, které může ovlivňovat vaše hospodářské výsledky (resp. neúspěch franchisora vám může také uškodit),
- licenční a další poplatky,
- povinný odběr smluveného zboží i v situaci, kdy ho nepotřebujete,
- nutnost vytvářet zisk, který uspokojí obě strany.
Zajímají vás další témata z oblasti podnikání? Čtěte blog Orange Academy a budete v obraze!
Zdroj: altaxo.cz, podnikatel.cz, portal.pohoda.cz, czech-franchise.cz